Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Urheilumarkkinointi somessa



Kirjoittanut: Oskari Avotie - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Törmäsin netissä pyöriessäni Teemu Mattilan opinnäytetyöhön urheilumarkkinoinnista. Opinnäytetyössä erityisesti kiinnitettiin huomiota sosiaalisen median merkitystä Suomessa toimivien urheiluseurojen urheilumerkkinointiin. Työn tavoitteena oli tuoda esille sosiaalisen median merkityksen hyveet ja mahdollisuudet lisäksi antaa vastaus miksi urheiluseurojen kannattaa panostaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

Opinnäytetyössä todettiin, ettei sosiaalinen media ole tuntematon urheiluseuroille. Itse voin todeta aivan samaa ja itsekin näen siinä paljon käyttämätöntä potentiaalia. Omasta mielestäni monet suomalaiset urheiluseurat ovat jääneet kehityksessä paikalleen. Itse seuraan useampaa lajia kuten salibandyä, jääkiekkoa sekä jossakin määrin jalkapalloa ja koripalloa niin suomen kuin maailman liigoja. Siinä eron huomaa heti. Suomessa monien seurojen päivitykset laadullisesti esimerkiksi twitterissä ja/tai instagramissa on ok tasolla. Sisältö on samantapaista kuin maailmalla, mutta seurat voisivat olla paljonkin aktiivisempia. Lisäksi kun olen seurannut tätä jo vuosia, olen huomannut että joka vuosi on samat asiat vähän eri muodossa. Tätä tarkoitan sillä väitteellä, että seurat ovat jääneet paikoilleen. Tottakai poikkeuksia on. Esimerkiksi salibandyssä tälle kuluvalle kaudelle yksi liiga seura toi koko lajista keskustelevan podcastin, jossa lähinnä keskustellaan lajin puhuttavista aiheista ja kehityksestä. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun salibandyssä kukaan tekee tämän kaltaista tuotosta salibandyväelle, ainakin Suomessa. Jos tätä vertaa esimerkiksi NBA:ssa melkeinpä jokaisella ottelulla on ennakkolähetys, jossa ennakoidaan peliä ja keskustellaan tulevasta. Tätä tekevät seurat itse sekä urheilukanavat ovat tässä aktiivisesti mukana. Pelistä keskustellaan ennakon lisäksi suorassa lähetyksessä sekä ottelun jälkeen puidaan asioita lisää. Jos vertaa Amerikan meininkiä Suomeen, me olemme vielä lastenkengissä tässä asiassa.

Vaikkakin me emme ole käyttäneet vielä kaikkia sosiaalisen median mahdollisuuksia hyväksi, mielestäni olemme kuitenkin tehneet oikeita asioita urheiluseurojen resursseihin nähden, mutta parannettavaa vielä olisi. Faktahan on se, että Suomi on pieni maan ja jokainen seura kamppailee jokaisen lajin kanssa sponsorisopimuksista, jotka mahdollistavat seuran toiminnan. Sponsorointi on valitettavasti pitkälti hyväntekeväisyyttä monien lajien sisällä. Jos tätä vertaa huippuliigoihin, jossa urheilumarkkinoinnilla tehdään tulosta. Asetelma on täysin päinvastainen. Se että harva urheiluseura todella tekee tulosta, jonka voisi panostaa kasvuun, on ikävä asia, joka hidastaa lajien kehitystä. Mutta ei jäädä painimaan tämän asian kanssa tässä esseessä, se voisi olla toisen esseen aihe.

Mitä voisimme tehdä paremmin olemassa olevilla resursseilla? Isoimpana haluaisin nostaa esille hyvän, mielenkiintoisen ja seurattavan sisällön tuottamisen. Itse pidän videoiden katsomisesta. Nykyään monilla seuroilla on Youtube kanava johon laitetaan maalikoosteet ja lehdistötilaisuus, muttei mitään muuta. Joillakin seuroilla on dokumentteja joukkueen matkasta, joista itse pidän. Niitä on mukava seurata ja fanin perspektiivistä katsottuna pääsee lähemmäs joukkuetta ja tuntee olevansa paremmin joukkueen/seuran matkassa mukana. Tämä pätee myös Twitter ja Instagram postauksissa. Sillä on lyhyitä videoita joukkueen tai yksittäisten pelaajien toiminnasta, joka mielestäni tuo kentällä esiintyviä huippuja lähemmäs itseäsi. Tämä mielestäni olisi hyvä keino kasvattaa ja kehittää yhteisöä. Lisäksi fanien osallistaminen olisi mahdollisuus kehittää fanikulttuuria paremmaksi. Joukkueiden/seuran ympärille pitäisi pyrkiä luomaan hypeä. Tämä on yhteydessä aiempaan pointtiin sisällön tuottamisesta. Seurojen pitäisi saada kannattajansa innostumaan ottelutapahtumista sekä joukkueista. Se vaatii jatkuvaa aktiivista työtä, mutta mielestäni nykypäivänä keskustelua fanien kanssa. Nykypäivänä fanien tavoittaminen on tehty helpoksi, niin sitä mahdollisuutta pitäisi käyttää paremmin hyväksi. Faneja voisi haastaa, kysellä tai antaa mahdollisuuden vaikuttaa seuran toimintaan.

 

Opinnäytetyön johtopäätös oli, että suomalaisilla urheiluseuroilla ei ole enää varaa jättäytyä pois sosiaalisen median pelikentiltä. Sitä hyödynnetään jo monipuolisesti, mutta se tarjoaa vielä uusia käyttömahdollisuuksia. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä.

 

Lähteet:

http://www.theseus.fi/handle/10024/51302

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi