Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Turhat paineet myyntipäivistä



Kirjoittanut: Matias Savo - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johto- ja vastuutehtävissä olevat ihmiset ovat usein valtavan paineen alla. Alaiset odottavat johtajalta neuvoa asioissa, joita he eivät itse osaa tai tiedä. Jos jokin asia ontuu, on syyttävä sormi osoittamassa yleensä suoraa toimintaa johtavaan henkilöön, mikäli hän ei osaa kertoa ratkaisua ongelmaan. Akatemiallakin BL:llä on iso vastuu ja vaikka olemmekin olleet kaikki saman ajan koulussa ja tehty koko ajan lähes samoja asioita, niin silti odotukset BL:ltä on aina muiden tiimiläisten osalta kovat. Helposti jos koemme jonkun olevan johtava henkilö, niin odotamme hänen tietävän asioista muita enemmän. Tässä tekstissä kirjoitan enemmän myynninjohtamisesta ja miten itse toimin/yritin toimia pinkkujen myyntipäivillä.

Kun myyntipäiviin valittiin myynninjohtajaa, olin hieman kahden vaiheilla halustani ryhtyä rooliin. Tai oikeastaan halusin juuri tähän rooliin, mutta minua jännitti osaamiseni täyttää rooli tiimin toivomalla tavalla. Tavoitteenani on kuitenkin olla BL akatemia-aikana, joten ajattelin tämän olevan hyvää harjoitusta sitä varten. Myyntipäiviin minulla oli aikaa valmistautua pariviikkoa ja tein sitä pääosin lukemalla. Kyseinen blogi oli hyvä ja sieltä sain hyviä tipsejä tehtävääni. Olen myös pitkin syksyä ottanut koppia ympäriltä tulleesta infosta. Mm. Lukenut aiheesta, tarkkaillut meidän tiimin BL:ää, sekä kuunnellut, miten muissa tiimeissä ”johto” toimii.

Minulla oli alusta asti selkeää se, että en halua nostaa itseäni jalustalle. Haluan johtaa kunnioittavasti ja osata jakaa tehtävät reilusti, sekä osallistua myös itse kenttätyöhön. Huomasin nopeasti, että rajan löytäminen, milloin miellytän liikaa, tai milloin annan ohjeita liian käskevästi, on todella hankalaa löytää. Ja tätäkään en kokenut tiimin kautta, vaan tein kaikki päätelmät oman pääni sisällä. Sain todella hyvin kuitenkin infoa meidän omalta BL:ltä taannoin, minkä mukaan pyrin toimimaan. Hän sanoi: ”että vaikka saisit ison vastuun jossa pitää toimia vakuuttavalla tavalla, niin ole silti se ihminen, kenet me jo tunnetaan”

Ennen myyntipäiviä kokoonnuimme koko tiimin voimin ja kävimme yhdessä läpi tulevaa päivää. Varasin aikaa kuitenkin tiimin yhteiseen suunnitteluun liian vähän, mikä toi omaan toimintaani pienoisen epävarmuuden. Kuitenkin isot linjat saimme päätettyä yhteisesti ja jokaiselle saimme laadittua roolit myyntipäivää varten. Hoitamattomat asiat yritin saada hoidettua mahdollisimman hyvin mulla tavoin kuntoon ja sain niissä myös paljon apua tiimimme BL:ltä. Minulla on iso ongelma, että vertailen itseäni paljon toisten tekemiseen ja tässäkin tapauksessa minulle syntyi tunne, että en ole hoitanut hommiani lähellekkään niin hyvin, kuin muiden tiimien vastuuhenkilöt. Nyt jälkeenpäin olen tajunnut, että asia ei ollutkaan ihan niin ja hoitamattomat jutut olikin vain sivuseikkoja, joilla ei ollut siinä kohtaa niin suurta merkitystä.

Myyntipäivän aamu koitti. Niin kuin aina tositilanteessa, niin tämäkään aamu ei sujunut ongelmitta. Ensin tuli ohjelmaa kontaktilistojen tulostamisessa ja seuraavaksi huomasimme, että osa maksupäätteistä oli rikki. Mahtavasti alkoi aamu, kun heti tuli tilanteita, joihin en ollut varautunut. Tässä kohtaa ensimmäisenä tajusin, että se olen minä, kenen kuuluu keksiä ratkaisu. En tarkoita tällä sitä, etteikö muut olisi yrittäneet ratkaista ongelmaa, mutta vastuuhenkilön kuuluu näyttää esimerkkiä myös heille, jotka lamaantuvat odottamattomassa tilanteessa. Saimme riittävästi maksupäätteitä haalittua tiimin voimin kasaan ja yksi opettavainen tilanne hoidettua. Tämänkin tilanteen olisimme välttäneet sillä, että olisimme ajoissa testanneet laitteiden toiminnan. Mut anyway. Saimme toimeksiannon ja viimeisten strategioiden laatimisen jälkeen aloimme hommiin.

Olimme suunnitelleet, mihin ihmiset lähtevät ensimmäisenä jalkautumaan. Kuitenkin parin tunnin jälkeen olin jo aika pihalla, missä kukin tällä hetkellä menee. Eli taas tuli ongelmia, mutta tällä kertaa viestinnän kanssa. Perustin siinä kohtaa Slack-kanavan feissaajille, jonne kaikkien tuli siitä eteenpäin merkata liikkeensä. Lisäksi aloin soittelemalla selvittämään enemmän feissaajien liikkeitä. Tähänkin asiaan olisi ollut helppo varautua etukäteen ja näin olisimme välttäneet jälleen yhden ongelman. Seuraavaksi huomasin, että olisi ollut hyvä laatia selkeä lista paikoista, mihin jalkautuisimme päivän aikana. Kuitenkin saimme yhteistuumin suht nopeasti keksittyä seuraavat kohteet, eikä hirveästi turhaa aikaa käytetty miettimiseen. Päivän mittaan muutenkin sovelsimme laadittuja rooleja ja vaihtelimme niitä, sillä koko päivän ulkona feissaaminen, tai sisällä ständillä seisominen on todella puuduttavaa. Kaikki sujui niiden suhteen hyvin ja ennalta puhuttu itsensäjohtaminen näkyi tiimin toiminnassa.

Iltapäivän puolella alkoi löytyä rutiini toimintaan ja kaikki sujui hyvin. Päivän mittaan kävin myös itse myymässä kadulla ja ständillä tuotetta ja kokemassa sen mitä muut tekevät. Täytyykin nostaa hattua, sillä B2C myynti on todella raskasta hommaa niin henkisesti, kuin fyysisesti ja nyt sitä joutui ihmiset tekemään 13h putkeen.

Päivä oli kääntymässä iltaan ja myynti kasvoi koko ajan. Kaupungilla alkoi liikkumaan oikeaa kohderyhmää tuotteelle ja myyjille oli hiotunut hyvä runko myyntipuheisiin. Draivi oli ihan mahtava! Olin hämmästynyt, kuinka positiivisesti ja rauhallisesti tiimimme toimi, vaikka kilpailu oli käynnissä ja tuote oli sellainen, mitä on suhteellisen vaikea myydä isoja määriä. Itse pyrin loppumetreillä ainoastaan tsemppaamaan jengiä, pitämään fiilistä yllä, sekä auttamaan sen minkä pystyin.

Myyntikilpailu loppui klo 23.00. Kaikki olivat todella väsyneitä, mutta tyytyväisiä päivän tulokseen. Huh mikä päivä. Olin myös saanut oman ensimmäisen isomman vastuutehtävän hoidettua kunnialla maaliin. Heti ajan päätyttyä sain kiitoksen ja kehut tiimiltä, mikä yllätti ja olin niistä todella iloinen. Olin itse myös todella kiitollinen tiimillemme, sillä he olivat tehneet suurimman työn myyntilukujemme taustalla ja antaneet kaikkensa tiimimme eteen! Oppia tuli hirveä määrä ja suoriuduimme ensimmäisestä myyntikilpailustamme erinomaisin arvosanoin! Lisäksi saimme paljon tietoa siitä, mitä seuraavilla myyntipäivillä täytyy huomioida. Tämä projekti oli onnistunut!

Kommentit
  • Salla Nieminen

    Tosi hyvä teksti! Olin iloisesti yllättynyt siitä, että kirjoitit esseen tästä aiheesta. Tekstisi sisälsi paljon henkilökohtaista ja aiheen kannalta olennaista pohdintaa. Essee sekä tietty se, miten esimerkillisesti hoidit hommasi myyntipäivänä osoittavat miten paljon olet pohtinut näitä asioita. Joitain kirjoitusvirheitä löytyy, esim. kappaleessa, joka alkaa “Myyntipäivän alku koitti.” kirjoitat “Ensin tuli ohjelmaa…” Pitäisi ehkä olla ongelmaa(?). Tällaiset näpyttelyvirheet eivät kuitenkaan haittaa lukemista, koska tekstissä on selkeä punainen lanka, jonka ansiosta lukijan on helppo seurata tekstiä. Näkisin sinut todella mielelläni Promisian BL:n roolissa – varsinkin tämän tekstin luettuani!

    1.4.2018
  • Johanna Sauvula

    Vautsi! Mahtavaa, että olet avannut mietteitäsi tänne ja tehnyt sen hyvin pohtien. Sussa yhdistyy hassu hulivili ja vakava pohdiskelija.
    Ajatuksiasi oli mukava lukea ja samaistuin sun fiiliksiin helposti. Me havahduttiin myyntipäivään valmistautumisessa myöhässä, mikä kostautui omassa valmistautumisessani. Aikataulukiireessä en kyennyt laatimaan suunnitelmia niin kuin olisin halunnut, mikä kauhistutti. Paljon saatiin kuitenkin oppia siitä millaisia nämä päivän parin intensiivit ovat ja huikeaa oli nähdä tiimien sisäinen kova tahtotila ja yhteistyö. 🙂

    2.4.2018
  • Henri Roivas

    Mielenkiintoista luettavaa kaikin puolin! Toit esille omat pelkosi kyseistä vastuuta kohtaan ja syyn miksi vastuutehtävään hait, loistavaa! Se miten kuvailit johtamistasi oli mielestäni fiksua. Ajatusmallia johtamisesta yleisestikkin on sinulla mielestäni muut huomioon ottava ja näin se minunkin mielestäni tulisi olla. Olen lukenut paljon johtamisesta kertovaa kirjallisuutta ja parhaimmissa kirjoissa on ohjeistettu nimenomaan olemaan se henkilö tiimistä, joka nostaa muut äärirajoilleen eikä se joka pyrkii itse olemaan parrasvaloissa. Kiitos tästä!

    28.4.2018
  • Henri Roivas

    Arvostan avoimuuttasi sekä paloa johtajuutta kohtaan! Toit esille omat pelkosi kyseistä vastuuta kohtaan ja syyn miksi vastuutehtävään hait, loistavaa! Se miten kuvailit johtamistasi oli mielestäni fiksua. Ajatusmallia johtamisesta yleisestikkin on sinulla mielestäni muut huomioon ottava ja näin se minunkin mielestäni tulisi olla. Olen lukenut paljon johtamisesta kertovaa kirjallisuutta ja parhaimmissa kirjoissa on ohjeistettu nimenomaan olemaan se henkilö tiimistä, joka nostaa muut äärirajoilleen eikä se joka pyrkii itse olemaan parrasvaloissa. Kiitos tästä!

    28.4.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close