TUOTTEISTA TIMANTIKSI

18.11.18 Esseen kirjoittaja: Mona Räsänen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Valuen kuukauden teemana on tuotteistaminen. Tässä kuussa tehtävänämme on oppia tuotteistamisesta käytännössä Valuen toimintaan soveltaen. Toteutimme jälleen tiimillä workshoptyyppisen pajan, jonka tarkoituksena oli saada tuotteistettua palveluitamme. Opiskelin myös ennakkoon hieman aiheesta lukemalla tämän blogikirjoituksen lähdeartikkeleita, jotta minulla olisi pajaan enemmän annettavaa. Ensimmäisen vuoden opinnoista tuotteistamisesta on toki tarttunut mieleen perusteita, mutta ajatuksia lienee hyvä virkistää tässä kohtaa.

 

Tuotteistamisessa ydinkysymys on, että tuote tai palvelu on koostettu siten, että ostaminen on asiakkaalle helpompaa. ” Minä käsitän tuotteistamisen prosessina, jossa määritellään mistä palvelu koostuu, mitä se sisältää, kuka siitä hyötyy tai kenelle se on tarkoitettu ja miten se tuotetaan. Tuotteistaminen helpottaa yrityksen omien palveluiden myyntiä, kun joka asiakkaan kohdalla ei tarvitse alusta asti miettiä, mitä tälle voisimme myydä. Sen pitäisi myös vähentää tehottomuutta ja kannattamattomuutta, mahdollistaa yrityksen kasvua sekä vapauttaa aikaa tärkeään toiminnan kehittämiseen.”, kirjoittaa Ulla Vilkman blogissaan. Hän tiivistää mielestäni asian ytimekkäästi. Toki tuotteistamiseen voi kuulua varsinaisen palvelun kokonaisvaltaista kehittämistäkin, mikäli tuote tai palvelu ei myy yksinkertaisesti siksi, että se ei ole kenellekään riittävän hyödyllinen tai mitenkään kilpailijoista erottuva. Hyvin tehty tuotteistaminen siis kasvattaa myyntiä ja tyydyttää entistä enemmän asiakkaita. Tarkoituksena on, että kaikki voittaa enemmän kuin aikaisemmin.

 

Tuotteistus on semmoinen seikka, mikä jää erittäin helposti tekemättä, koska tuppaa olemaan aina monta muuta akuutimpaa asiaa hoidettavana. Se on kuin sammuttelisi paloja huoneistossa, johon ei ole asentanut palovaroittimia. Koko ajan pysyy kiireisenä ja pirtti pysyy kutakuinkin pystyssä (ainakin toistaiseksi), mutta olennainen asia, joka tekisi palojen hallinnasta helpompaa, on jätetty hoitamatta. Tuotteistamisen läpivienti helpottaa olennaisesti yrityksen pyörittämistä. Jos tiedetään, kuka tekee mitäkin hommaa ja miksi, karsiutuu turhia ja päällekkäisiä tekemisiä varmasti joukosta pois ja olennaiseen keskittyminen on helpompaa.

 

Millaisia asioita tuotteistamiseen sitten oikein kuuluu? Valuessa saimme workshopissa asian alulle, mutta jatkamme työskentelyä edelleen. Kuitenkin tuotteistamiseen kuuluu olennaisesti selkeyttäminen. Tuotteistuksen jälkeen pitäisi pystyä selittämään helposti kenelle palvelu on tarkoitettu, miten se auttaa asiakasta eli millaisen ongelman se ratkaisee ja mitä se oikeastaan sisältää. Tämän jälkeen hinnoittelu on yleensä aikaisempaa helpompaa ja mahdollista esittää selkeämmin. Tuotteistuksessa määritellään ja optimoidaan prosessit sisäisesti ja viilataan ulkoinen viestintä eli asiakkaan puolelle ulosannettava ilmaisu kuntoon.

 

Timantti on hiottu, jos tuotteistuksen seurauksena on saatu jokin tuote tai palvelu, joka on itseasiassa vertailukelvoton. Se tarkoittaa sitä, että jonkin kokonaisuudessa pitäisi olla niin hyvää, että se nousee tämän vuoksi aivan eri kastiin muiden kilpailijoiden joukosta. Insinöörit katsovat ilmalämpöpumpussa teknisiä ominaisuuksia. Jos kaikki kilpailevat teknisien ominaisuuksien paremmuudessa, joukkoon hukkuu helposti ja ainoa asia, mitä asiakas alkaa katsomaan on se kirottu hintalappu. Jos erottuvuustekijä olisikin toimitusaika. Jos vaikka muilla menee kolme viikkoa toimituksessa, voisi valttikortti erottautumiseen olla se, että toimittaa kolmessa päivässä. Hinnan vertailukelpoisuus muihin tekijöihin tässä tapauksessa jo vertailukelvoton.

 

 

Lähteet:

https://www.ullavilkman.com/palveluiden-tuotteistaminen-nain-se-tehdaan-yksinkertaisesti/

https://static1.squarespace.com/static/54f3f4cfe4b0b75ae55da8fe/t/57b40e6c6a496332a193048d/1471417968769/Noste-tuotteistusopas2016.pdf

http://www.prodman.fi/mita-on-tuotteistus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!