Tiimidiili 2018

01.05.18 Esseen kirjoittaja: Mikko Vainioniemi
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Oppiva organisaatio

Akatemialla järjestetään vuosittain tiimidiili, jossa tiimit kilpailevat toisiaan vastaan vaihtuvalla toimeksiannolla. Tänä vuonna tiimidiili oli luonteeltaan innovointikilpailu, jossa toimeksiantona oli kehittää liiketoimintaidea ja pitsata se arvovaltaisille tuomareille sekä koko muulle akatemialle viidessä minuutissa. Jokaisen tiimin täytyi siis kehittää joko uusi tai olemassa olevaa tuotetta/palvelua, joka kantaisi sitkeästi pitkälle tulevaisuuteen. Aikaa tuotteet kehittämiseen ja täydellisen pitsauksen luomiseen oli noin vuorokausi. Pitsauksessa tuli käydä selkeästi ilmi tuote mitä esitellään, liiketoimintamalli, resurssit, rahoitustarve, tuotto odotus seuraavalle viidelle vuodelle sekä saada tuomarit kiinnostumaan lisää tuotteesta. Lisäksi illalla oli osalla tiimiläisistä mahdollisuus päästä vierailemaan Startup World Cup Finlandissa, josta pystyi tuomaan anteja hyvään esitykseen.

Movitessa tehtävän annon kuultuamme aloimme heti innovoimaan monenlaisia palveluita. Aluksi tuotteen/palvelun kehittäminen oli takkuista, koska olemme kuitenkin selkeästi rajautuneet hyvinvointialalle. Tuntui kuitenkin loogisimmalta lähteä työstämään palvelua, joka edistää ihmisten hyvinvointia. Lähdimme lähestymään aihetta eri ongelmien kautta ja mihin meidän mielestä haluaisimme etsiä ratkaisua. Muutaman tunnin pohdinnan ja aivoriihien jälkeen meille alkoi hitsautua palvelu, jossa tarjoamme liikunnallista vallankumousta puhelinsovelluksen avulla.

Ideana meillä oli yhdistää erilaiset alennusten tarjoamiseen liittyvät palvelut, kuten groupon, cityvhoppari yms. sekä liikunnan ilo. Pääajatuksenamme oli aktivoida ihmisiä liikkumaan ja tienaaman sen avulla pisteitä, jotka voisivat tuottaa erilaisia alennuskuponkeja. Jokainen liikuttu kilometri, olisi tietty määrä kreditejä ja mitä isompi määrä on kredittejä kerättynä, niin sitä isoimman alennuksen voisi valitsemaansa kauppaan käyttää. Yhteistyössä oleville yrityksille arvona olisi asiakkaiden saaminen, vihreä ajattelu ja tunnettavuuden lisääminen. Liiketoimintaideamme saisi rahaa esimerksiksi Premium -jäsenyydestä, jolloin asiakas saisi itselleen käyttöönsä mahdollisuudet isoimpiin alennuksiin.

Tuotteemme nimeksi rakentui aluksi leikkisästi valittu ”Moveyourass”. Nimi tuli kuitenkin jäädäkseen, koska se oli helposti mieleen painuva sekä siitä tuli ilmi se, että kyseessä on liikkumista vaativa sovellus. Sovelluksen kehittäminen ja ideasta tuotteeseen rakentaminen oli pitkän työn takana. Huomasimme rakentaessamme monia ongelmallisia kohtia, jotka vaativat selvittämistä ja samalla piti rakentaa palvelu, jolle voisi olla selkeä kysyntä, eikä juurikaan kilpailua. Mielestämme onnistuimme kuitenkin hyvin ja pääsimme rakentamaan palvelun, josta voisi jopa olla tulevaisuuden alennusten tarjoajaksi ja ihmisten liikuttajaksi.

Motivena olemme yksi akatemian pienimmistä tiimeistä ja noin puolet porukastammekin poistui illalla pakkahuoneella järjestettävään Start Uppiin. He lähtivät hakemaan ideoita, minkälainen on hyvä pitsaus esitykseltään ja sisällöltään. Minä ja loput jäimme rakentamaan tuotteen loppuun siitä, minkälaiseksi se oli ideoinnin jälkeen jäänyt. Mielestämme saimme lopuksi käsiimme hyvän tuotteen, joka olisi muutamaa tietotekniikkaihmistä sekä kehittämistä vaille valmis.

Tuotteen hitsaannuttua seuraavana vuorossa oli itse pitsauksen kehittäminen. Startupissa käyneet toivat hyvää tietoa siitä mitä hyvä pitsaus tulisi pitää sisällään. Pääkohtina Startupista mieleen oli jäänyt se, että pitsaus tulee olla selkeä ja ymmärrettävä ja monesti alussa kuulijoiden mielenkiinto olisi hyvä herättää jotenkin. Monesti myös tarina on se, joka vetoaa kuulijoihin. Päätimme näiden pääpiirteiden valossa rakentaa myös omaa pitsiä ja pyrkiä tuomaan selkeästi esille mitä tarjoamme.

Kun oli meidän aika esittää oma tuotoksemme, oli ilmassa positiivista jännitystä. Pitsauksemme oli hiottu kuntoon ja tuotteemme oli hiottu esityskelpoiseksi. Esitys sujui hyvin, mutta palautteen perusteella emme olleet kuitenkaan saaneet täysin tuotua ideaamme läpi tuomareille. Tämä oli harmillista, koska käsissämme meillä kuitenkin oli hyvä idea ja sen esittäminenkin sujui hienosti. Pääpiirteitämme palvelussa on kuitenkin monia ja sen ymmärtäminen vaatii hieman enemmän, kuin viiden minuutin pitsauksessa kerkeää välttämättä selittämään. Tämä oli kuitenkin oppimistilanne siinä missä muutkin ja saimme kuitenkin hyvää ja rakentavaa palautetta tuomareilta. Itse ainakin olen ylpeä tiimistämme ja siitä, miten suoriuduimme!

Kaiken kaikkiaan Tiimidiili 2018 oli mielenkiintoinen tapahtuma, josta Motivelle jäi käteen jälleen uutta oppimista ja viisautta. Hienoa on nähdä, kuinka tiimimme joka haasteessa suoriutuu mielestäni aina hiukan edellistä paremmin. Harmillista on se, että akatemialla olemme vain 1,5 vuotta, joten aikaa meillä kehittymiseen on vähemmän kuin muilla. Mutta siitä voin olla varma, että vielä jonain päivänä meidän Motive 3.0 näkyy ja kuuluu isosti.

#näkyyksmotive

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!