Tampere
28 Mar, Thursday
9° C

Proakatemian esseepankki

Tieto on valtaa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tampere kasvaa ja kehittyy nyt kovaa vauhtia, sekä hyvässä, että pahassa. Jatkuva rakentaminen kuuluu, näkyy ja tuntuu kaikkialla, ainakin näin keskusta-asukin elämässä.

Tampere on ollut jo vuosia kiinnostava, arvostettu ja pidetty kaupunki, jota tutkimusten mukaan pidetään Suomen muuttohaluikkaimpana kaupunkina. Tampereen väestön odotetaan kasvavan vuosina 2016-2020 lähes 10 000 henkilöllä. Tässä on varmasti yksi syy, minkä takia Tampereen infrastruktuurin on pysyttävä edellä aikaamme. Vaikka tällä hetkellä työmaat, meteli, keskustan sekavuus ja siihen käytetyt kaupungin rahat kiukuttavat moniakin, on hyvä varautua kauaskantoisiin suunnitelmiin tulevaisuuden Tampereesta.

Eihän se itselle paha ole, kun on vielä terveet jalat, suht terve pää, eikä elanto riipu Hämeenkadun kunnosta, mutta ei käy kateeksi muistisairaita, liikuntarajoitteisia, vanhuksia ja pienyrittäjiä.

Päivittäin keskustan kaduilla tulee vastaan vanhempia ihmisiä, jotka ovat aivan hukassa, mistä pääsee kadun yli tai mistä löytyy seuraava bussipysäkki. Välimatkat on pitkiä ja sekavia ja kunnon opasteet puuttuu, eikä yhden yhtä tuolia ole missään, mihin voisi hetkeksi huilahtaa. Mieti hetki miltä tuntuis liikkua tällä hetkellä sokeena, pyörätuolilla tai sata vuotta jo palvelleiden jalkojen ja pahenevan sydänvian kanssa. Enää oman bussipaikan siirtyminen ei kiukutakkaan niin paljon.

Entä sitten Hämeenkadulla työskentelevät pienyrittäjät? Asiakkaat ja turistit on kadonnut, liikevaihdot tippunut, pinnaa kiristää, työntekijöitä pitää laittaa pihalle ja ite mentävä Kelan luukulle, että voi saada alennusta lasten päivähoitomaksuista ja nostaa asumistukea, kun muuten ei rahat riitä. Eikä se oo vielä paha, monta yrittäjää, esimerkiksi Hämeenkadun länsipuolelta on laittanut koko puljun kiinni. On arvioitu, että ratikka tulee maksamaan kaupungille noin 200 miljoonaa euroa, mutta mikä on oikea lopullinen summa, kun mukaan laskettaisiin menetetyt yrittäjien tulot, työntekijöiden menettämät tulot ja toisaaltaan näiden aiheuttamat menot kaupungille? Ei ole ihme, että kaupunki tekee pieniä säästölinjauksia, kuten: kasvattaa luokkien ja päiväkotiryhmien kokoja, nostaa pysäköinti- ja bussimaksuja,  vähentää julkisten alueiden ylläpitoa ja kiristää hoitopalveluista. Mutta kuka sitä vielä tietää, tuleeko tämä kaikki olemaan hyvä vai huono sijoitus tulevaisuudessa ja tuleeko kaikki menetetyt tulot ja asiat vielä takaisin monin kertaisena.

Oli miten oli, niin yksi asia on kuitenkin jäänyt vielä mietityttämään ja se on Ratinan kauppakeskus, mutta miten nämä kaksi liittyy mitenkään toisiinsa? Ihmettilin aikoinaan miten Ratinan uuteen kauppakeskukseen riittää yrittäjiä, koska Tampereelta löytyy jo monenlaista palvelua ja Hämeenkatukin on täynnä liikkeitä, mutta kumma kyllä, sehän tuli kuin tilauksesta. Mitään tutkimusta itsellä ei ole taustalla, mutta aivan kuin se olisi jo ajat sitten suunniteltu valmistuvaksi ratikkatyömaan alkuun.

Nopee googlaus ja pieni yhteenveto näiden kahden etenemisestä:

  • 25.03.2011 Ratinan kauppakeskus: ”Töiden alkaminen jo kesällä on hyvä tavoite”

  • 3.10.2011 Ratikan alustava yleissuunnitelma päätettiin.

  • 2012 – 2013 Kaupunki kuitenkin “unohtaa” ratikan ja keskittyy tunnelin rakentamiseen

  • 9.11.2013 Aamulehden mukaan Ratinan kauppakeskus junnaa paikallaan.

  • 16.6.2014 Kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien yleissuunnitelman.

  • 14.12.2014 Tamperelainen:  ”Kaupunki vuokraa tilaa Tampereen kalleimmalle tontille vuosikausia odotetusta kauppakeskuksesta. Tuoreimman arvion mukaan Ratinan kauppakeskuksen pitäisi avautua vuonna 2017.”

  • 30.03.2015 Tamperelainen: ”Yhtiön pörssitiedotteessa kerrotaan, kauppakeskuksen rakentaminen käynnistyy huhtikuussa 2015 uudisrakennus Valo-Ratinan maanrakennustöillä. Kauppakeskuksen on tarkoitus valmistua keväällä 2018.”

  • 06.2015 Rautatie allianssikilpailu ratkesi.

  • 27.09.2017 Aamulehti; Kaupunginvaltuuston piti päättää rautatien rakentamisesta 24.10.2016, mutta sai lopullisen päätöksen rakentamisesta 7.11.2016.

  • 05.2017 Raitiotien kiskojen asennus alkoi. Raitiotien rakentaminen aiheutti jo vuonna 2017 merkittäviä liikennejärjestelyjä muun muassa Hämeenkadulla, Itsenäisyydenkadulla, Teiskontien ja Kekkosentien risteyskohdassa ja Hervannassa.

  • 16.03.2018 Aamulehti: Ratikan rakentaminen pääsee nyt täyteen vauhtiin: Työmaa ulottuu pian useille Tampereen keskustan kaduille – Ratikkaraidetta valmistuu tänä vuonna kymmenen kilometriä. Hämeenkatu myllätään pian kokonaan.

  •  19.4.2018 Ratina aukeaa

Kuin käsikädessä,  Ratinan kauppakeskus aukesi juuri ennen, kun raitiotien rakentaminen sotki koko Hameenkadun ja kaikki isommat yritykset, joilla oli mahdollisuus, muuttivat valmiiseen kauppakeskukseen 😀

Jos siis tietää mitä maailmassa tapahtuu ja tulee tapahtumaan, tietää myös mitä voisi tehdä ja mitkä ovat mahdollisuudet ja se kenellä tulee olemaan tietoa, on se, joka omistaa dataa. Esimerkiksi Googlella on niin paljon dataa, että se voi jopa ennustaa tulevat flunssaepidemiat tai poliittiset jakaumat. Joten tieto on valtaa ja tulevaisuudessa sillä tienataan paljon rahaa.

Olipahan taas tämmöstä mun hieman sekalaista ja pomppivaa ajatuksen juoksua asiasta toiseen, mut jos muuta ei jää mieleen, ni muista ainakin noi  ↓↓↓

  1. Auta niitä, joilla asiat ei oo niin hyvin ku sulla
  2. Tue paikallista yrittäjyyttä ja yhteisöjä (Vie roskat roskiin, kaupunki ei tee sitä enää)
  3. Tiedä ja ymmärrä mitä sun kaupungissa / maassa / maailmassa tapahtuu eli kato uutiset ja lue lehtiä (juorulehtiä ei lasketa)

 

Lähteet:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-asukasluku-kasvaa-2025-mennessa-kymmenilla-tuhansilla-asuntolainoilla-kova-kysynta-24027050

https://yle.fi/uutiset/3-10345171

https://www.aamulehti.fi/a/200419299

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/276040-paatos-tehty-ratinaan-rakennetaan-kauppakeskus

https://www.rakennusfakta.fi/ratinan-kauppakeskus/project.html

https://kaupunkiliikenne.net/Tampere/index.html

Dokumenttisarja: The code

https://www.vihrealanka.fi/reportaasit/ratikan-pitk%C3%A4-matka-tampereelle

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ratikan-rakentaminen-paasee-nyt-tayteen-vauhtiin-tyomaa-ulottuu-pian-useille-tampereen-keskustan-kaduille-osalla-kaduista-tyot-saadaan-jo-paatokseen-200814335

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close