Tarkastelun kohteena markkinointi

04.05.19 Esseen kirjoittaja: Inga Keski-Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sano se someksi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Markkinointiviestintä

Yrityksen markkinointi on melkoisen haastavaa hommaa. Se mikä toimii tänään ei välttämättä toimi enää ensiviikolla. Haluaisimme Mielassa tuoda esiin asiakkaalle hyödyllistä sisältöä, mutta samalla myös visuaalisesti kaunista ja inspiroivaa. Nykyään on niin älyttömästi yrityksiä, joilla on todella laadukasta ja arvoa tuottavaa sisältöä, että olen miettinyt kannattaako lähteä tekemään sellaista, mitä joku jo tekee. Toisaalta meidän arvoissa on vahvasti vastuullinen kuluttaminen, joten sen sanoman levittämistä ei varmasti voi tehdä liikaa. Jopa meidän pienessä Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä miten paljon voi vaikuttaa tutkimalla ja muuttamalla omia kuluttamistottumuksiaan. Eli ehkä ei olekaan niin hassua kirjoittaa samoista aiheista, kuin muut yritykset. Kuitenkin seuraajakunta saattaa olla täysin eri kaupungista ja täysin eri ikäisiä kuin toisilla samankaltaisilla yrityksillä.

 

Kuvat ja videot

 

Sanotaan, että sosiaalisen median sisältö ei saisi olla kovin myyntipainotteista. Mutta entä jos kaikki kuvan tuotteet ovat ostettavissa, mutta kuvasta ei käy ilmi sen olevan vain mainoskuva ja tekstissä kerrota vain tuotteiden myyntihintoja? Haluamme pyrkiä meidän markkinoinnissa siihen, että kuvat herättävät tunteita ja tekstissä haluamme kertoa mahdollisimman paljon taustatietoa yrityksen takaa. Esimerkiksi missä ja kuka tuotteet on tehnyt. Teksteissä voisi keskittyä myös paljon siihen, mitä materiaaleja asut ovat, ja kuinka niitä tulee hoitaa, että ne kestävät käytössä pitkään. Näin saamme luotua asiakkaille arvoa muutenkin, kuin vain markkinointimielessä. Meidän olisi myös hyvä kertoa asiakkaille, miten tuote tulee kierrättää sen jälkeen, kun se on itselle tarpeeton. Olisi mahtavaa, jos voisimme tarjota kokonaisvaltaisen kiertokulkupalvelun ja tarjota myös jatkopaikka käytetyille vaatteille.

Emme vielä ole ottaneet käyttöön videoita, mutta todellakin aiomme, sillä se on varmasti yksi tehokkaimmista keinoista markkinoida. Emme vain ole vielä löytäneet hyvää ja arvoa tuottavaa kärkeä meidän videoihin, joita haluaisimme alkaa tuottamaan. Onneksi nykyään on helppoja tapoja selvittää mitä asiakkaat haluavat esimerkiksi Instagramin storyjen kyselybokseissa. Olisi myös mielenkiintoista huomata, kuinka paljon enemmän reagointeja ja jakoja videoihin tulisi, verrattuna kuviin. Välillä markkinoinnin onnistumisen analysointi on erittäin haasteellista, mutta parhaimmaksi olemme tällä hetkellä huomanneet kuvat, joka on laadukas ja jossa esiintyy ihminen.

 

Blogi

 

Mielassa emme vielä ole päässeet blogikirjoitukseen käsiksi kuin vasta ajatuksen tasolla. Ymmärrämme sen tuoman arvon, mutta emme oikein ole tienneet mistä aloittaa. Sano se someksi -kirjan luettuani, löysin palikat minkä avulla voimme lähteä rakentamaan Mielalle omaa blogia, joka on hyödyksi meille itsellemme, jotta kehitymme, sekä asiakkaille. Instagram on ehdottomasti kanava, jossa meidän asiakkaat liikkuvat, mutta on myös paljon asiakkaita, jotka käyvät ainoastaan meidän nettisivuilla. Tästä syystä olisi erittäin tärkeää saada nettisivut eläväksi ja blogin kautta saisimme mahdollistettua kaiken saman sisällön kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi blogi mahdollistaisi Google-näkyvyyttä ja tarjoaisi laajemman sisältötilan. Blogin avulla pystyisimme myös kertomaan asiakkaille kattavammin vastuullisesta kuluttamisesta. Meillä on ollut myös hieman ongelmana Facebookin tarkoituksen löytäminen markkinoinnissa ja olemme vain jakaneet samaa sisältöä kuin Instagramissa. Blogin myötä myös Facebookiin saataisiin se toivottu kärki ja saisimme sinne enemmän arvoa tuottavaa sisältöä, jota jakaa. Jakojen määrää seuraamalla on myös helppo tarkastella mikä on kiinnostavaa sisältöä seuraajiemme mielestä.

 

Mistä sitten meidän tulisi lähteä liikkeelle?

  • Ensin meidän tulee miettiä kärki, mitä haluamme blogilla viestiä. Meidän tulee rajata selkeä aihepiiri, jonka ympärille koota asiakkaalle tärkeää sisältöä.
  • Koska meitä on Mielassa neljä erilaista ihmistä, olisi myös hyvä, että jokaisessa kirjoituksessa tulisi esille kirjoittajan persoona.
  • Voisimme aloittaa vinkkilistoilla, esimerkiksi kuinka vaatteet tulee pestä ja huoltaa.

 

Tärkeää blogiteksteissä on pitää ne lyhyinä ja jos aihe on laaja niin teksti kannattaa jakaa kahteen tai kolmeen eri osioon. Esimerkiksi vaatteiden huollossa voisi olla erikseen luonnonkuidut ja tekokuidut. Tärkeää on myös pitää teksti selkeänä ja ymmärrettävänä. Jos käyttää paljon ammattisanoja, ne tulisi avata mahdollisimman hyvin. Itse olen monta kertaa lopettanut lukemisen, jos teksti on ollut liian vaikeaa ammattisanastoa. Teksteihin on myös hyvä jättää tilaa kysymyksille ja ajatuksille, jotta blogiin saadaan luotua vuorovaikutusta. Otsikolla on myös erittäin suuri painoarvo, sillä se usein ratkaisee klikataanko blogia auki luettavaksi. Seuraava kriittinen hetki on ensimmäinen lause ja idean kiteyttäminen, sillä se määrittelee luetaanko postausta loppuun vai ei. Blogikirjoitus tulee myös lopettaa hyvin.

 

Olemme päässeet erinomaiseen alkuun markkinoinnin kanssa, mutta tärkeää on jatkuvasti kehittää ja kokeilla uusia keinoja. Tässä maailmassa on niin paljon vaihtoehtoja markkinoinnin suhteen, joita kokeilla. Koko ajan syntyy uusia alueita ja ideoita. Tärkeintä on, ettemme jää paikalleen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!