Tapahtumat markkinoinnin välineenä

07.05.19 Esseen kirjoittaja: Inga Keski-Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Useita
Kirjan kirjoittaja: Useita
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Uncategorized

Järjestämme Suomalaisen designin myymälässämme Mielassa tapahtumia vähintään kerran kuukaudessa, sillä haluamme tarjota Tamperelaisille vaihtuvia aktiviteetteja, sekä tarjota tilaa järjestää tapahtumia muille yrittäjille. Pääsääntöisesti tapahtumat ovat edenneet niin, että otamme yhteyttä toiseen yrittäjään ja kysymme, olisiko hän kiinnostunut järjestämään meillä jonkinlaista tapahtumaa tai workshoppia. Erilaiset tapahtumat myös luovat hyvää pöhinää meidän tekemisestä sekä laajentaa näkyvyyttä, kun saamme järjestettyä erilaisia tapahtumia eri asiakasryhmille. Olisi mahtavaa olla paikka, joka tunnettaisiin elävänä putiikkina, jossa tapahtuu koko ajan kaikkea kivaa. Olemme myös testanneet isompia tapahtumia omana itsenämme esimerkiksi järjestämällä Pop up -kaupan kauppakeskus Ratinaan, sekä osallistuneet paikalliselle Designtorille. Tässä esseessä vertailen näiden kolmen kategorian onnistuneisuutta markkinointimielessä. Missä kohtasimme parhaiten meidän asiakkaat? Mitä yllätyksiä koimme? Mitä olettamuksia meillä on ollut tapahtumista?

 

Asiakaskunta

 

Olemme järjestäneet myymälässämme useita erilaisia tapahtumia keramiikkakurssista naisteniltaan. Jokaisessa meillä järjestetyssä tapahtumassa on ollut hyvin väkeä ja olemme tavoittaneet asiakasryhmät hyvin. Mitä aiemmin olemme tapahtuman luoneet, sutä paremmin olemme saaneet ilmoittautumisia. Meillä järjestetyt tapahtumat ovat lähinnä olleet hyvää ”pöhinää” luovia tapahtumia, mutta tapahtumat eivät juurikaan ole poikineet kassavirtaa. On myös hieman haastavaa mitata kuinka paljon tapahtumat tuovat näkyvyyttä, mutta uskomme erittäin vahvasti, että ihmiset puhuvat tapahtumista ja sen mukana siitä missä niitä järjestetään.

Ratinan kauppakeskuksen pop up -myymälässä toivoimme tavoittavamme uuden asiakasryhmän, joka ei niinkään kulje kivijalkakaupoissa vaan kaipaa helppoa ratkaisua ajamalla auton parkkiin ja saavansa kaiken saman katon alta. Tiesimme että kauppakeskuksissa liikkuu paljon perheellisiä, mutta kyllä meidät hieman yllätti se, kun yht’äkkiä myymälässämme oli kahdeksat vaunut yhtä aikaa. Kauppakeskuksesta lähdimme myös hakemaan ihmisiä, joille suomalainen design olisi uutta. Oli erittäin positiivista huomata, että ihmiset arvostivat suomalaisuutta ja yksilöllisyyttä, eikä monikansallista tusinatavaraa.

Suurimmat odotukset tälle keväälle kohdistuivat Tampereen Pakkahuoneella järjestettävään Designtori -tapahtumaan. Tiesimme, että sinne tulisi varmimmin meidän kohderyhmä, mutta haasteena oli erottuvuus yli 70 muun brändin joukosta. Valmistimme jo Ratinaan omia postikortteja, joita jaoimme sillä ajatuksella, että jäisimme mieleen. Sen myös herkästi säilyttäisi tai antaisi eteenpäin toisin kuin perus paperille printatun flayerin. Lähes poikkeuksetta onnistuimme saamaan ilon kasvoille, kun annoimme postikortteja asiakkaille. Tapahtumaan pyrimme valitsemaan mahdollisimman hyvän kattauksen myymälämme tuotteita. Päivä meni erittäin joutuisasti ja pääsimme kertomaan sadoille uusille ihmisille meidän olemassa olosta. Myöskin myyntitavoitteet täyttyivät ja vielä jäämme jännittyneenä odottamaan, kuinka moni Designtorilla meidät nähnyt, tulee vierailemaan myymälässä. Hyvän toivon antoi, kun heti seuraavana päivänä tuli kaksi ystävystä, jotka olivat meihin siellä törmänneet. Tapahtuma oli myös onnistunut siitä, että pääsimme verkostoitumaan uusien upeiden yrittäjäasiakkaiden kanssa!

 

Yllätykset ja olettamukset

 

Ratinassa meidät todella yllätti asiakaskunnan erilaisuus. Monet ihmiset halusivat olla ihan rauhassa, hyvä kun tervehtivät takaisin. Omassa myymälässämme olemme tottuneet siihen, että voimme erittäin luontevasti keskustella asiakkaitten kanssa, ja tästä Ratina oli aivan päinvastainen. Siellä ihmiset myös tekivät harkitsemattomia valintoja ja ostivat tuotteita ilman sovitusta tai sen kummempia miettimättä. Tässä huomasi eron meillä ja Designtorilla käyvien asiakkaiden kanssa, sillä yleensä ostokset ovat harkittuja ja niitä punnitaan minkä asun kanssa käyttäisi, miten voi yhdistää jne. Kauppakeskuksessa liikkui myös melko eri tuotteet kuin kivijalassa. Se mikä meillä on suosittu kivijalassa, siihen ei vilkaistukaan kauppakeskuksessa. Tähän syynä epäilen olevan se, että kauppakeskuksessa ihmiset tarttuivat tuotteisiin, jotka olivat selkeästi erilaisia kuin muissa liikkeissä. Tällä hetkellä taas myymälässä meillä liikkuu hyvin pelkistetyt perus arkivaatteet, jotka ovat tuotettu eettisesti ja mahdollisimman ekologisesti.

Designtorilla ajattelimme, että lastenvaatteet voisivat liikkua siellä hyvin, mutta siellä olevat ihmiset olivat selkeästi hankkimassa tuotteita itselleen. Oli kuitenkin hyvä, että otimme lastenvaatteita mukaan, sillä ne kiinnittivät monen ihmisen huomion. Vaatteissa ja koruissa onnistuimme muuten valitsemaan oikeanlaisia tuotteita, mutta seuraavalle kerralle meidän tulisi miettiä tarkempi kattaus niin, että se näyttäisi enemmän yhtenäiseltä, eikä siltä, että siinä on kaikille kaikkea. Vaikka toisaalta ehkä herätimmekin kiinnostusta juuri sen vuoksi. Ensikerralla aiomme myös ottaa isomman pöydän, sillä Designtori on ehdottomasti tapahtuma, johon meidän kannattaa panostaa.

 

Tavoitteet ja mittarit

 

Myymälämme tapahtumien tavoitteena on levittää hyvää fiilistä liikkeemme ympärille ja sitä kautta saada olemassaolomme sanaa leviämään. Kuulemamme mukaan se on onnistunut melko hyvin. Voisimme ottaa käytäntöön jatkossa pyytää aina palautetta tapahtumaan osallistuneilta ja sitä kautta kehittää meillä järjestettäviä tapahtumia.

Kauppakeskuksen viikon mittaiselta pop up -kaupalta lähdimme hakemaan uutta asiakaskuntaa, sekä lisäämään tietoisuutta myymälämme olemassaolosta. Tavoitteenamme oli myydä sen verran, että saisimme kaikki kulut katettua. Tässä onnistuimme hieman alle tavoitteen, mutta markkinointimateriaaleja jäi meille käyttöön muita tapahtumia varten, esimerkiksi postikortteja ja roll up. Tunnettavuutta taas on hieman vaikeampi mitata, mutta meillä oli Ratinassa jaossa alekupongit ostaville asiakkaille, joista kaksi tuli käyttämään sen. Me vain hieman mokasimme siinä, että voimassaolo aika oli vain viikko tapahtuman jälkeen, jonka olisi pitänyt olla hieman pidempi. Olemme kuitenkin kuulleet asiakkailta paljon, että he ovat nähneet meidät Ratinassa. Onnistuimme myös maailmantasolla siinä, että levitimme tietoisuutta monelle sadalle siitä, että Suomessa valmistetaan laadukkaita tuotteita ja että maailman tilaan voi vaikuttaa miettimällä omia kulutustottumuksiaan.

Designtorille lähdimme lähes samalla ajatuksella kuin kauppakeskukseen, mutta myyntitavoitteet olivat korkeammat. Pääsimme tavoitteisiin myynnin osalta ja saimme katettua kulut ja voittoakin jäi. Lisäksi tavoitimme potentiaalisia asiakkaita erittäin paljon, ja jo seuraavana päivänä saimme Designtorilla vierailleita asiakkaita meillä käymään. Saimme myös näytettyä kasvomme tapahtumassa monelle meillä kylässä olevalle brändille, joka on suunnattoman tärkeää.

 

Koska olemme vielä monelle Tamperelaiselle tuntematon liike, meidän tulee panostaa mahdollisimman paljon näkyvyyden lisäämiseen ja sen voimme saavuttaa erinomaisesti erilaisten tapahtumien kautta.

 

Lähteet:

https://blog.kauppalehti.fi/viivan-alla/tapahtuma-on-mediavalinta-ja-markkinointi-investointi   Luettu 6.5.2019

https://www.powermarkkinointi.com/blogi/tapahtumamarkkinoinnin-periaatteet-4-vinkkiä-onnistuneeseen-tapahtumamarkkinointiin Luettu 6.5.2019

https://www.seinajokicongress.fi/uutiset/BLOGI__Tapahtuma_on_markkinoinnin_moniaistisin_tyokalu_255.html               Luettu 6.5.2019

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!