Strategia on ydin

14.12.18 Esseen kirjoittaja: Kirill Sultanshin
Kirjapisteet: 1
Kirja: Can you say what your strategy is?
Kirjan kirjoittaja: David J.Collis and Michael G. Rukstad
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit

Organisaation strategia alle 35 sanassa?

Jos johtaja ja kaikki työntekijät pystyvät kertoa yrityksen strategian lyhyesti ja ytimekkäästi alle 35 sanassa niin Colisin mukaan organisaatio menestyy paremmin ja huomattavasti nopeammin. Kuukausi sitten Hurma Projektilla oli oma innovointipäivä, jossa Pekka Berg tutustutti meidät tähän upeaan artikkelin, jossa kerrotaan miksi strategia ja sen määritteleminen on koko yrityksen ydin.

Miksi yrityksen stratiegia on niin tärkeää?

On olemassa lukuisia organisaatioita, joissa toimitusjohtajat virhellisesti pitävät strategiaa turhana byrokrattisena ajanhukkana, josta kukaan ei saa mitään hyötyä. Kuitenkin jos yritys kulkee jo heti alkumetreista ilman minkälaista strategiaa, siitä tulee laiva, jolla kaikki matkustajat liikkuvat eri suuntiin, eli loppujen lopuksi kaikien pyrkimyksien huolimatta kukaan ei liiku mihinkään. Toisin sanojen ilman selkeää roolia kaikki ovat jumissa samassa paikassa.

Miten rakennetaan selkeä strategian lausunto?

Colisin mukaan kolme tärkeintä pointtia jokaisessa strategiassa ovat tavoite, kenttän määrittäminen sekä omat vahvuudet. Näiden kolmen yhdistämällä syntyy selkeä ja ytimekäs tavoite, joka tarttuu helposti kaikille työntekijöille ja sen kanssa on helpompaa lähteä kehittämään yritystä.

Tavoite

Selkeä päämäärä eli END POINT. Tässä kohtaa pitää asettaa kaikkia työntekijöitä oikealle linjalle, jonka jälkeen kaikki ovat liikkumassa oikeaan suuntaan. Selkeä päämäärä vahvistaa tiimin yhteisiä näkemyksiä ja poistaa kaikki virheellisesti tehdyt ennakkoluulot. Valitettavan kauan toimitusjohtajat tekevät liian epämääräisiä tavoitteita, joissa ei ole mitään selkeyttä. Muun muassa ”Kestävä kasvu” voi laskea firman strategiseksi tavoitteeksi, mutta se ei ole tarpeeksi avaava tavoite. Mieti konkreettisesti, millä tavoitteella sinä voit korottaa tavoitetta parin vuoden päästä?

Kenttä

Yksinkertaisesti sanottuna kentän tarkoitus on ymmärtää mitä sinun ei kannata tehdä. Kenttä määrittää missä raameissa kulkee kyseinen firma ja mihin kenttään ei kannata astua. Selkeällä kentällä yritys ei tee turhia askeleita.

Tässä on hyvä esimerkki kenttän valinnasta:

Wal-Mart’s value proposition can be summed up as “everyday low prices for a broad range of goods that are always in stock in convenient geographic locations.”

Vahvuudet

Edellä mainittu tavoite pitää olla korkea, mutta miten selittää rahoittajille korkean tavoitteen ilman vahvoja ja varmoja vahvuuksia? Näiden kolemen rakentaessa saa tehdä kompromisseja (kasvunopeus tai liikevaihdon suuruus tms)

 

Näin helposti ja kätevästi voi päästää rakentamaan sinun yrityksen strategiaa, joka selkeyttää kaikkien ajatuksia ja antaa ymmärrystä mihin suuntaan pitää liikkua päästäkseen tavoitteeseen.

 

Lähde: David J.Collis and Michael G. Rukstad Can you say what your strategy is?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!