Sponsorointi on tärkeämpää kuin koskaan!

03.02.19 Esseen kirjoittaja: Susanna Leinonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Mitä tapahtuu huomenna sponsoroinnille?
Kirjan kirjoittaja: Tuominen, V., Oksanen, R., Kalmari, H.
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Proakatemian 20-vuotisjuhlista tehdään isot, kauniit, mahtavat ja mieleenpainuvat. Tämähän ei tietenkään tule olemaan halpaa lystiä, joten ne eivät voi toteutua ilman ulkopuolista rahoitusta. Olemme synttäritiimissä hioneet yhdessä erilaisia sponsoripaketteja mahdollisille yhteistyökumppaneille. Tässä meillä on ollut suurena apuna mentorimme Anna-Elina Pekonen, joka työskentelee TAMKissa tapahtumatuottajana. Ilman hänen apuaan emme olisi saaneet tehtyä paketeista niin järkeviä ja kumpaakin osapuolta palvelevia kuin nyt saimme.

Ihmisten tavoittaminen on yhä hankalampaa. Käsi sydämelle: klikkaatko auki uutiskirjeitä vai tuuppaatko ne saman tien roskikseen? Luetko aamun lehden diginä tai paperina, huolellisesti vai luottaen siihen, että saat olennaiset uutiset somen kautta, ystäviesi linkkaamina? Oletko siirtynyt täysin television suoratoistopalveluihin ja Youtubeen? Heitätkö postista tulleet lehdet suoraan paperikoriin? Tuleeko postiluukustasi ylipäätään enää lehtiä?

Aika monta kysymystä. Tehdään toinen ajatusleikki: entä jos olisit – tai entä jos olet – mainostaja. Mihin laittaisit viestisi, jos omakin median käyttösi on tuollaista? Siis repaleista ja sattumanvaraista.

Sponsorointi on tavoitteellista ja vastikkeellista yhteistyötä. Parhaimmillaan sponsoroinnissa sanat ja teot vievät yhteen ja samaan suuntaan, jonka maali on molemmille osapuolille selkeä. Sponsoroinnin avulla tavoitetaan ihmiset heille tärkeän asian äärellä ja oikeassa mielentilassa. Henkisesti sponsorointi on paljon enemmän kuin pelkkä logo hiihtäjän pipossa tai pikkujunnujen sortsien lahkeessa. Sponsorointi on yrityksen strategista viestintää ja markkinointia. Nykyään olisikin parempi puhua sponsoroinnin sijaan arvoliittolaisuudesta. Arvoliittolaisuuden ytimessä on molempien osapuolten todellinen ja avoin sitoutuminen yhteistyöprojektiin. (Ellun kanat 2018.)

Meidän tavoitteenamme on löytää yhteistyökumppaneillemme mahdollisimman toimiva sponsoripaketti tarjonnastamme. Tähtäämme siihen, että yhteistyömme hyödyttäisi mahdollisimman hyvin ja pitkäjänteisesti kumpaakin osapuolta. Sitä arvoliittolaisuus parhaimmillaan onkin.

Yhteistyöterveisin

Sussi

 

LÄHDE:

Ellun kanat. Tuominen, V., Oksanen, R., Kalmari, H. 2018. Mitä tapahtuu huomenna sponsoroinnille?  E-kirja. Werner Söderström Osakeyhtiö.

Julkaistu https://proakatemia20v.fi/blog/ -sivustolla 20.2.2019.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!