Ilmiöt ja niiden syntyminen ovat mielenkiintoisia aiheita. Jos pystyisimme ymmärtämään täysin etukäteen, miten jokin villitys, epidemia tai uskomus syntyy, olisimme todennäköisesti miljonäärejä. On kuitenkin olemassa keinoja, joilla pystymme edesauttamaan näiden ilmiöiden syntymistä. Malcolm Gladwellin kirja Leimahduspiste (8/2013, WSOY, käänt. Heidi Hammarstein) käsittelee hetkeä ennen ilmiötä, leimahduspistettä. Aiheena ei suinkaan ollut mikään yksi pääsuuntaus, vaan ne vaihtelivat kengistä tupakointiin ja sukupuolitauti epidemioihin. Omia oivalluksia kirjasta selkeästi olivat erilaiset ihmistyypit, jotka saavat ilmiöitä aikaiseksi ja tarkemmin sanottuna, kuinka tärkeää on tunnistaa heidän tapansa saada aikaiseksi niin sanottu leimahduspiste.

 

MAWOISTA ilmiö miesten vaatemarkkinoilla?

Kirjaa lähdin lähestymään MAWOIN näkökulmasta. Olemme aloittaneet Ingan kanssa viemään ajatustamme omasta vaatebrändistä kohti toteutumista. MAWOI on vastuullinen ja eettinen brändi, jonka vaatteet ovat suunnattu pääasiallisesti miehille. Miehille ei hirveästi ole vielä tarjolla vastuullista Suomi designia, jonka tyyli ja käytännöllisyys tavoittaisi suuren asiakasryhmän. Me päätimme tarttua tähän mahdollisuuteen ja myös haasteeseen. Suurimpia haasteita varmasti on se, että miten saamme miehetkin kokemaan tärkeäksi vastuullisen ja kestävän kulutuksen, sekä Suomalaisuuden kannattamisen.

Ensimmäisenä tietysti meidän tulisi keksiä tarraustekijä, mikä on se näkökulma, joka uppoaa kohderyhmäämme. Mikä on se viesti, joka ei vain tule toisesta korvasta sisään ja karkaa samantien toisesta korvasta ulos. Mikä on meidän sanomamme? Hyvä esimerkki kirjasta on Winston tupakka merkin iskulause. Jos Amerikkailaiselle sanoo ”Winston maistuu hyvältä”, tulee suurimmalta osalta heti vastaus ”Silleen kun savukkeen pitää”.

Meidän kohderyhmämme ovat miehet ja tarkemmin sellaiset miehet, jotka ovat kiinnostuneita pukeutumisestaan, ovat valmiita panostamaan laatuun ja mukavuus on heille pukeutumisessa tärkeää. Luultavasti miehille ei toimi markkinoinnissa vastuullisuuden ja ekologisuuden toitottaminen, vaan siihen pitää tuoda jokin myskisempi, mielenkiintoisempi näkökulma, joka herättää mielenkiinnon ja pistää kuitenkin myös ajattelemaan omia valintoja.

Kirjan kolme ihmistyyppiä

Kirjassa käsiteltiin kolmea erilaista ihmistyyppiä, joilla on kyky luoda leimahduspiste. Nämä ihmistyypit ovat tietäjä, yhdistäjä ja myyntihenkilö. Tietäjät ovat henkilöitä, joilla on kyky ja halu ottaa selvää asioista ja jakaa vilpittömästi tietoa eteenpäin auttaakseen muita tekemään oikeita valintoja. Tietäjät ovat luoneet tiedollaan ja sen jakamisella niin vakuuttavan kuvan itsestään muille, että jengi luottaa heihin ja siitä syystä he tulevat kysymään tietäjiltä vinkkejä. Jos pystyisimme vakuuttamaan tällaisia tietäjiä tuotteillamme, he varmasti lähtisivät vilpittömästi suosittelemaan meitä eteenpäin aiheuttaen epidemian.

Toisena ihmistyyppinä on yhdistäjä. Yhdistäjillä on kyky luoda ympärilleen valtavat tuttava verkostot. Heidän verkostonsa eivät perustu syvään ystävyyteen vaan lukuisiin tuttaviin, joiden avulla he pystyvät availemaan ovia, jotka eivät omien ystävien avulla olisi mahdollista. Yhdistäjät ovat yleensä todella ulospäinsuuntautuneita ja he saavat verkostojensa avulla nopeasti äänensä kuuluviin laajalla alueella. Uskoisin että MAWOIN tilanteessa merkittäviä yhdistäjiä olemme me itse Ingan kanssa. Tämän lisäksi moni meidän kontakteistamme on myös yhdistäjiä, joten verkostot ovat brändimme kannalta hyvällä mallilla.

Kolmas ihmistyyppi on myyntihenkilö. Nämä henkilöt ovat niitä, jotka myyvät hiekkaa Saharaan ja kortsuja munkeille. Heillä on niin taitavat puhelahjat, joilla he saavat ihmiset pyörryksiin mitä ihmeellisimmillä tarinoilla. Myyntihenkilön erityispiirteisiin kuuluu usein avoimuus, puheliaisuus ja kyky vedota tunteisiin. He ovat kaikin puolin helposti lähestyttäviä henkilöitä, joskin myös usein hieman ahdistelevia. He ovat myös taitavia lukemaan tilannetta. Myyntihenkilöitä tarvitsemme varmasti yhteistyökumppaneiden löytämiseen ja vakuuttamiseen. Lisäksi tuotteen onnistunut myynti on avaintekijä onnistumisen kannalta, joten tarvitsemme siihen hyviä myyjiä.

Keskiyön ratsastus

Kirjassa oli tositarina, joka kertoo yhdistäjästä nimeltä Paul Revere. Vuonna 1775 Bostonilainen nuorukainen kuuli Brittiarmeijan upseerin sanoneen toiselle upseerille ”Helvetin kosto iskee huomenna”. Nuorukainen oli suunnannut välittömästi Bostonin North Endiin Paul Revere nimisen hopeasepän luokse. Revere sanoi, että tämä ei ollut ensimmäinen huhu, jonka hän oli tänään kuullut. Sinä iltana klo 22 Revere aloitti keskiyön ratsastuksensa, jonka tarkoituksena oli varoittaa lähikylien asukkaita tulevasta uhkasta. Revere eteni kahden tunnin aikana 20 kilometriä ja kävi jokaisessa kylässä kertomassa uhkasta. Uutinen levisi viruksen tavoin, viidakkorumpuepidemia oli lähtenyt liikkeelle. Aamuun mennessä sana oli kiirinnyt kylästä toiseen aivan järjettömän matkan. Tuosta alkoi sota, joka tunnetaan Amerikan vallankumouksena. Sinä iltana toinen vallankumouksellinen William Daves lähti toiseen suuntaan suorittamaan samaa tehtävää kuin Revere, mutta hänen sanan levittämisensä ei onnistunu laisinkaan. Mistä tämä kaikki johtuu ja mitä voimme tästä oppia?

Se minkä kaikki varmasti hoksasi tarinasta, on se, että Revere oli yhdistäjä ja mahdollisesti myös tietäjä sekä myyntimies. Hänellä oli laajat tuttava verkostot ja vaadittava uskottavuus, mistä syystä ihmisten vakuuttaminen lähestyvästä uhkasta oli merkittävästi tehokkaampaa kuin William Davesilla. Toinen asia, mikä kirjassa tuli ilmi on huhu. Huhut ovat tutkimusten mukaan kaikista tehokkain tapa sosiaalisista viesteistä. Tästä heräsikin pieni mielenkiinto huhun levittämisestä. Miten se nykymaailmassa käytännössä onnistuisi ja voisiko se olla avaintekijä MAWOIN leimahduspisteen löytämisessä.

Loppupohdintaa

Täytyy sanoa, että Malcolm Gladwellin Leimahduspiste menee lukemistani kirjoista top ykköseksi. Kirjasta sai todella paljon faktatietoa mielenkiintoisessa paketissa. Tämä oli niitä harvoja kirjoja, joista sain sivu kaupalla ylös mielenkiintoisia faktoja ja pohtimisen aiheita. Gladwellilla on muutenkin todella mielenkiintoinen tapa kirjoittaa ja vangita lukijansa. Uskonkin saaneeni Mawoin ja myös muiden liikeideoideni kannalta tärkeää tietoa markkinoinnista ja vaikuttamisesta.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!