Soluessee: Voiko bloggaamisella tienata rahaa?

22.01.17 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 3
Kirja: Blogimarkkinointi – blogilla mainetta ja mammonaa & Blogi tulee töihin
Kirjan kirjoittaja: Kortesuo, Katleena & Kurvinen, Jarkko; Alasilta, Anja
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Efektillä on Facebookin sekä Instagramin ylläpitäminen enemmän ja vähemmän tällä hetkellä hanskassa. Vuoden alussa Efektin some-tiimi kävi perusteellisesti läpi viime kevättä sekä kulunutta syksyä sekä suunnitteli tulevaa. Tarkoituksena on entisestään kehittää viestintää siihen suuntaan, että se myös kasvattaa Efektin myyntiä.

Jo toiminnan alkaessa olemme tiimin kesken puhuneet blogin aloittamisesta, joka on lykkääntynyt eri syiden – jopa myös saamattomuuden takia. Akatemialla jo moni tiimi on pitänyt yritysblogia pystyssä ja viimeinkin se tapahtuu myös Efektillä. Blogi on nykyään lähes pakollinen sisältömarkkinoinnin työkalu yrityksille, koska se on erinomainen tapa parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä ja luoda yrityksestä tuttavallinen brändi, jota ihmisten on helppo lähestyä.

”Sanomalehdet, mainospostit ja niissä markkinointi alkaa olemaan jo vähän eilisen päivän juttu. Tuotearvioita ja suosituksia etsitään nykyisin netistä ja muiden ihmisten blogeista.” (http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2014/10/rahaa-blogilla-paljonko-bloggaajat.html)

Downshiftaus- blogikirjoituksessa käsitellään pääosin yksityisiä bloggaajia, mutta lainaus pätee yhtä lailla yritysbloggaamiseen. Perinteisten sanomalehtien merkittävyys markkinointikanavana on vähentynyt huomattavasti, eikä trendille näy loppua. Digimarkkinointi on halvempaa kuin perinteinen printtimainonta, ja sen tuottavuutta on helppo mitata. Lisäksi myyntimiesten merkitys on vähentynyt, kun ihmiset ovat alkaneet hakemaan arvosteluja ja kokemuksia netin kautta. HubSpotin tilastojen (http://www.stateofinbound.com) mukaan enää vain 19% ostajista tekee ostopäätöksen myyntimiehen ansiosta. Blogi on loistava tapa vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin, koska sieltä ihmiset nykyään yhä useammin hakevat tietoja.

Yritysblogi vs. yksityinen blogi

Yksityinen blogi on yleensä helpoin perustaa valmiin alustan kautta, kuten WordPress.com tai Blogger, mutta kukaan ei kiellä perustamasta omia sivuja. Lisäksi tarjolla on paljon erilaisia portaaleja, kuten Fitfashion ja Rantapallo, johon portaalin tarjoaja voi pyytää blogin ylläpitäjää vaihtamaan nykyisestä alustastaan. Tällöin on yleensä blogattu pidemmän aikaa ja on saatu satoja/tuhansia vakituisia lukijoita. Yksityiset bloggaajat saavat ansionsa juurikin yhteistyökuvioiden tai mainosten avulla.

Yritysblogeissa harvemmin pyörii muut kuin oman firman mainokset – jos niitäkään, sillä tarkoituksena on mainostaa osaamistaan julkaistavien kirjoitusten avulla. Yritysblogit ovat osa yrityksen sisältömarkkinointia, jonka takia aiheet pyörivät kirjoittajien osaamisessa tai asiantuntemuksissa. Blogin löytää yrityksen omilta sivuilta ja ylläpitäjiä harvoin on vain yksi työntekijä (ellei kyseessä ole yksityinen yrittäjä).

Yritysblogi ei ole sama kuin yksityinen yhden ihmisen pitämä blogi, sillä yritysten blogeissa on tarkoitus jakaa omaa osaamistaan lukijoille tee-se-itse tyyppisesti. Yksityisissä taas aiheet pyörivät yleisesti yhdessä tai kahdessa aiheessa, kuten lifestyle-muoti tai ruoka-ravintolakokemukset.

Kuinka saada ihmiset lukemaan blogiasi?

Ei ole väliä, kuinka timanttinen blogisi on – jos ihmiset eivät lue tai löydä sitä, siitä ei ole paljon hyötyä. Kuten kaikessa liiketoiminnassa myös blogin menestymisessä on tärkeää miettiä tarkkaan blogin kohderyhmä. Kohderyhmän tulisi olla mahdollisimman hyvin rajattu, ei esim. ”kaikki Suomen yrittäjät”. Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään.

Kun kohderyhmä on mietitty, mieti minkälaiset aiheet kiinnostavat juuri sinun kohderyhmääsi. On turha kirjoittaa aiheista, jotka kiinnostavat vain sinua itseäsi. On sanomattakin selvää, että blogin laatuun kannattaa panostaa. Mitä enemmän pystyt tarjoamaan lisäarvoa lukijoillesi, sitä parempi. Pyri ratkaisemaan jokin kohderyhmäsi ongelma. Tyhjänpäiväiset kirjoitukset ilman mitään ideaa tai käytännön vinkkiä on parempi jättää kirjoituspöydälle.

Blogi on luonteeltaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti päivittyvä sivu, joten valmistaudu siihen. Luo itsellesi suunnitelma siitä, kuinka usein aiot kirjoittaa blogiisi ja pysyttäydy siinä. Mikään ei näytä pahemmalta kuin blogi, jota on viimeksi päivitetty muutama kuukausi sitten.

Ole valmis panostamaan blogisi markkinointiin. Luo blogillesi (ainakin) Facebook-sivu, Twitter-tili sekä Instagram-käyttäjä ja jaa blogikirjoituksiasi siellä. Ole aktiivinen somessa ja osallistu siellä keskusteluun seuraajiesi kanssa. Hyvä tapa herättää enemmän kiinnostusta blogiasi kohtaan on myös osallistua toisten blogien keskusteluun. Muita blogeja aktiivisesti seuraamalla opit mahdollisesti myös uusia asioita ja voit löytää inspiroivia aiheita. Ei ole mikään häpeä matkia hiukan!

Varmista, että blogisi löytyy hakukoneista. Panosta hakukoneoptimointiin ja sen toimintaan. Pyri selvittämään, millä hakusanoilla ihmiset löytävät blogisi ja käytä näitä aktiivisesti kirjoituksissasi. Luo kirjoituksista lyhyet selostukset siitä, mitä ne käsittelevät. Nämä tulevat näkyviin Google-haussa kirjoituksiesi alapuolelle ja auttavat ihmisiä päättelemään, onko kirjoituksesi klikkaamisen arvoinen. Hakukoneoptimointiin löytyy bloggaajille monia hyviä työkaluja, kuten esim. Yoast SEO, jos blogisi löytyy WordPress-alustalta. Maksetun Google AdWords-mainonnan käyttäminen on myös hyvä vaihtoehto nostattaa blogisi Google-näkyvyyttä.

Jos blogisi tarkoitus on lisätä myyntiä, on erittäin tärkeää kerätä liidejä blogisi kautta. Luo tätä varten blogiisi lomake, jonka kautta kiinnostuneet lukijat voivat jättää sinulle sähköpostiosoitteensa. Tarjoa näille lukijoille aktiivisesti houkuttelevaa sähköpostimarkkinointia. Tätä varten löytyy netistä monia hyviä työkaluja, kuten suosittu MailChimp.

Efektin blogi

“Melkein mitä tahansa yritystä voi markkinoida blogin avulla: konsulttiyritystä, design-toimistoa, kampaamoa tai muotiliikettä. Blogi sopisi mainiosti myös kahvilan markkinointivälineeksi. Hyvä kahvilablogi voisi vaikkapa esitellä erilaisia kahvilassa tarjolla olevia kahvi- ja teelaatuja. Artikkeleiden avulla kotibarista voisi kenties oppia enemmän lempijuomastaan, ja teen ystävät saisivat lisätietoja eri maiden teelaaduista.” (http://bloggaajat.com/yrittajan-blogi-tuo-yritykselle-lisaa-asiakkaita/)

Efektin blogin päätarkoitus on lisätä myyntiä. Ideana ei ole se, että spämmäämme sinne projektejamme ja mainostamme niitä siellä. Ideana on nostaa omaa osaamistamme sekä kertynyttä ammattitaitoa esille esimerkiksi opetustutoriaalien avulla. Jos julkaisemme blogikirjoituksen, missä Tommi kertoo kun hän suunnitteli graafisen ilmeen toimeksiantajalle, se ei herätä lukijassa mitään reaktiota. Enintään ”wau kivan näköinen”. Lukijalle enemmän hyötyä on siitä, että Tommi kirjoittaa lyhyen julkaisun, missä opettaa graafisen suunnittelun alkeita, esim. linkkaamalla hyviä videotutoriaaleja tai sivuja, joista löytyy tarkempaa tietoa. Kirjoitus on saman tien mielenkiintoisempi sekä lukija hyötyy siitä enemmän. Jos lukija toteaa, että kirjoitus oli hyödyllinen, hän todennäköisemmin palaa sivustolle uudestaan lukemaan muita aiheita ja parhaimmillaan suosittelee kavereille.

”Uskomattominta on, että kun jaat osaamistasi, bisneksesi vain kasvaa. Sisältömarkkinoinnissa ei pantata tietoa vaan jaetaan kaikki mahdollinen avosylin. Lukijat huomaavat pian, kuinka mahdotonta kaikkea antamaasi tietoa on hallita itse, joten he ostavat mieluummin sinut kouluttamaan tai konsultoimaan kuin yrittävät selviytyä omin päin.” (Kuvinen, T & Kortesuo, K. 2011. Blogimarkkinointi – blogilla mainetta ja mammonaa.)

Jokaisen efektiläisen on tarkoitus antaa oma panostuksensa tavalla tai toisella. Kun kyseessä on firman yhteinen blogi ja sisältömarkkinointikanava, sitä ei voi jättää yhden tai kahden ihmisen pyöritettäväksi. Some-tiimi valvoo toimintaa ja varmistaa, että toiminta etenee suunnitellusti, mutta sisällön tuottaminen on kaikkien vastuulla.

Tarkoituksena ei ole pakottaa ketään kirjoittamaan sivun mittaista tekstiä, koska some-tiimi on niin päättänyt. Päätehtävä on enemmän valvoa, että kirjoitetaan sisällöltään hyviä tekstejä, joita kehtaa hyvillä mielin julkaista ja pistää rahaa niiden mainostamiseen ja toivottavasti laajempaankin levikkiin. Tarkoituksena on saada vakinaistettua lukijakuntaa ja saamaan sama lukija takaisin kun uusi kirjoitus julkaistaan.

Pitäisikö sinun alkaa kirjoittaa blogia?

Erilaisia blogeja on yhtä paljon kuin lukijoita, aiheita löytyy laidasta laitaan niin yritys blogimaailmassa, kuin siinä tavallisessa. Internet on täynnä kirjoituksia, jotka ohjeistavat menestyvän blogin pitämiseen, mutta paras tapa oppia on lukea itse mahdollisimman paljon erilaisia blogeja ja etsiä sieltä ne asiat, jotka miellyttävät juuri sinua. Niitä peilaamalla ja eri kirjoitustyylejä lukemalla voi helpommin löytää sen oman tavan toteuttaa omaa blogia tai yritysblogia.

Eli otsikon kysymykseen “Voiko bloggaamisella tienata rahaa?” – kyllä voi niin yrityksen kuin oman yksityisen blogin avulla, kunhan teet sitä oikeiden syiden takia. Jos alat bloggaamaan vain sen takia, koska toivot rikastuvasi automaattisesti, motiivisi ovat väärät. Tällä ajattelutavalla rakennetut blogit kuolevat yleensä aikaisin pois. Parempi tapa aloittaa blogi on tuottaa sisältöä, joka on hyödyllistä niin sinulle kuin lukijallekin. Yritä keksiä erilainen näkökulma joko tekstien, aiheiden tai kuvien avulla. Älä myöskään pelkää blogin aloittamista sen takia, etteikö sinulla muka olisi postausideoita. Ei tarvitse ajatella vaikeasti, yksinkertainenkin idea voi kantaa pitkälle hyvin toteutettuna.

”Blogiin riittää kyllä ideoita, kunhan bloggaajalla on enemmän ajatuksia kuin aivokuolleella” (Kuvinen, T & Kortesuo, K. 2011. Blogimarkkinointi – blogilla mainetta ja mammonaa.)

Alkuun kannattaa lukaista ainakin nämä kaksi blogikirjoitusta. Ensimmäinen käsittelee siitä mistä hyvä yritysblogi on tehty ja toinen helpottaa yksityisen blogin kirjoittaa pääsemään tienaamisen makuun:

http://www.marmai.fi/blogit/kuningassisaltoa/mista-on-hyva-yritysblogi-tehty-6290004

http://bloggaajat.com/21-toimivaa-tapaa-tehda-rahaa-netissa-blogin-avulla/

 

Muut lähteet:

http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2014/10/rahaa-blogilla-paljonko-bloggaajat.html

http://www.kysy.fi/kysymys/miten-bloggari-tienaa-jopa-60-000-eu-vuodessa-bloginsa-avulla

http://www.manifesto.fi/fi/uutta/manifeston-blogibarometri-2014-blogimaailma-jatkaa-ammattimaistumistaan-sopimuskysymykset-verotus-ja-mainonnan-etiikka-askarruttavat

http://bloggaajat.com/yrittajan-blogi-tuo-yritykselle-lisaa-asiakkaita/

http://www.rantapallo.fi/nain-saat-lukijoita-blogillesi/

http://www.markusossi.fi/10-tapaa-hankkia-uudelle-blogille-lukijoita/

http://www.bloggaus.fi/aloitteleva-bloggaaja/kuinka-valtyt-aloittelijan-virheilta-blogissasi/

http://www.forbes.com/sites/jacquelynsmith/2013/08/06/14-ways-to-make-your-blog-get-real-attention/#76710c4d6093

http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/05/28/the-top-10-benefits-of-blogging-on-your-website/3/#79a4b46b7793

http://www.stateofinbound.com

Kuvinen, T & Kortesuo, K. 2011. Blogimarkkinointi – blogilla mainetta ja mammonaa. Talentum

Alasilta, A. 2009. Blogi tulee töihin. Otavan kirjapaino

 

Kirjoittajat:

Taru Mansikka

Eetu Häkkinen

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!