Sitten Luo Brändi

10.03.19 Esseen kirjoittaja: Tuomas Aro-Heinilä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Ei kirjaa
Kirjan kirjoittaja: Ei kirjailijaa
Kategoriat: Uncategorized

Olemme valinneet asiakkaat. Nyt on aika rakentaa brändiä. Mihin brändiä tarvitaan? Kuinka sen voi luoda?

Brändi on pienen toimijan elinehto. Monesti brändeistä puhuttaessa otetaan esimerkeiksi suuret brändit kuten Coca-Cola, Apple, Facebook, Amazon. On helppoa nähdä heille brändin luomisen olevan arvokasta. Tuleeko brändin olla iso? Onko brändin luomisesta apua pienemmälle toiminnalle? Voisi ajatella, että brändin luominen on sitä tärkeämpää, mitä pienempi yritys on. Suuri yritys vie asiakkailta pienemmiltä olemalla suuri ja tunnettu. Jos pienellä yrityksellä ei ole vahvaa brändiä, on sen vaikea viedä tehokkaasti viestiään ulospäin potentiaalisille asiakkaille.

Brändi on avaintekijä menestyvälle yritykselle (Carter L. 2014). Brändin tulee erottua edukseen ja olla yhtenäinen kaikkialla, missä se on käytössä. Kuinka hyvin olemme brändänneet palvelumme, mitä se vaatii?

Luo brändi asiakkaillesi. Siihen kuuluu koko yrityksesi ulkoinen olemus. Värit, logot, grafiikat, kuvitus, sanavalinnat, fontit. Olemme jo tunnistaneet asiakkaamme. Nyt syvennymme siihen, kuinka he toimivat. Mitä kieltä he käyttävät. Onko heille helppo työtehtävä peruskauraa vai helppo nakki. Minkä ongelmien parissa he kamppailevat.

Archill Closingissa lähdin ideasta, että haluan olla erittäin ammattimainen. Profiilikuvakseni asetin kuvan, jossa poseeraan puku päällä, mirri kaulassa. Rakastan pukuja. Pääkanavani tällä hetkellä ovat Facebook ja LinkedIn. Loin kohderyhmääni ajatellen taustakuvan ja logon. Logo muistuttaa elokuvamaailman palkintoja, Oscar-patsasta. Logon alareunassa oleva teksti heijastaa elokuvajulisteiden alareunan tekijäkreditointeja. Taustakuvan leikkaava valkoinen viiva hakee vaikutteita klaffista, jolla naksautetaan oton alkamisen merkiksi kuvaustilanteessa. Värimaailma on hyvin Oscar-henkinen, tummanharmaata, valkoista ja kultaista.

Olen jo hyvässä vauhdissa. Seuraavaksi edessäni on fontiston, kirjoitustyylin ja sisällön brändääminen. Osaan saattaa kulua enemmänkin aikaa, osa elää koko ajan hieman, alati tarkentuen. Miten on. Milloin sinä, rakas lukija, alat luoda omaa brändiäsi?

LÄHTEET
Carter L.. 2014. Brand Differentiation: 30 Ways to Differentiate Your Brand.Personadesign . Luettu 8.3.2019.

Brand Differentiation: 30 Ways to Differentiate Your Brand

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!