Tampere
28 Mar, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinointi



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Virvoitusjuomajätti Coca-Cola on loistava esimerkki massamarkkinoijasta. Vuonna 2010 yhtiö käytti rahaa markkinointiin enemmän (2,9 miljardia dollaria) kuin Microsoft (1,6 miljardia dollaria) ja Apple (691 miljoonaa dollaria) yhteensä.

Steel Median mukaan 94 % maailman väestöstä noin.200 eri maassa tunnistaa punavalkoisen Coca-Cola logon. Nopealla päässälaskulla tämä tarkoittaa yli kuutta miljardia ihmistä. Suomalaisille pk-yrityksille tällainen tunnettavuus on lähinnä märkä päiväuni, eikä sen tavoitteleminen ole millään lailla edes kannattavaa, saati järkevää. Suomessa teleoperaattorit ovat autokaupan lisäksi suurimpia massamarkkinoinnin rahoittajia. Viime vuosina on nähty mitä erilaisimpia kampanjoita yhä nopeutuvien laajakaistojen tai halpenevien puhelinliittymien myyntiin.

Jari Parantaisen kirja Sissimarkkinointi tuo esiin toisenlaista näkökulmaa markkinointiin. Parantainen tuo kirjassaan esille 14 sissimarkkinoijan periaatetta, joista osaa käsittelen esseessäni käytännön esimerkein.

Nykyään varmasti kaikki ovat huomanneet, että mainos joka jakaa ihmiset joko mainoksesta pitäviin tai vihaaviin, tuottaa paremmin näkyvyyttä. Mainoksen tärkein ominaisuus on se, että se luo jonkinlaisen reaktion ja tunteen ihmisessä. Nykypäivän informaatiotulva on aivan eriluokkaa kuin vaikka 10 vuotta taaksepäin ja ihmiset eivät yksinkertaisesti noteeraa mainoksia. Erilainen mainos herättää ihmisen tietynlaisesta koomasta ja lyön pääni pantiksi, että sitä kautta luo paremman tuloksen.

Sosiaalinen media on nykyaikana aukaissut lähes ilmaisen mainostuskanavan yrittäjille. Niin pienet kuin suuretkin yritykset ja yrittäjät luovat yleensä lähes kaikkiin sosiaalisenmedian kanavaan profiilin, missä on helppo tuoda oma yritys ja tekeminen esille. Ensimmäisenä sosiaalisessa mediassa käytettävät sissimarkkinoinnin tavat ovat erilaiset arvonnat ja kilpailut. Sosiaalinenmedia ei kuitenkaan ole kaikille se ainoa oikea ja itsestään selvä sissimarkkinoinnin väylä, vaan usein kuitenkin turvaudutaan perinteisimpiin markkinointikanaviin. Markkinoinnin kohderyhmä määrittelee myös siinä käytettäviä välineitä ja väyliä. 70-vuotiosa vanhempi rouva ei mitä suuremmalla todennäköisyydellä saavuta netissä olevaa markkinointia, kun taas nuorempi väki löytää kaiken informaation älypuhelimesta tai jostain muusta ruudusta.

”Sissimarkkinoija ilmaisee aisansa selkeästi ja kaartelematta”. Tällöin asiakas huomaa viestin selvästi mainokseksi. Mainos toki voidaan tuottaa uudella, yllättävällä tavalla mutta asiakasta ei saa johtaa harhaan. Vähän aikaa sitten blogimaailmaa kuohutti kysymys piilomainonnasta. Piilomainonta blogeissa tarkoitti yleensä sitä että bloggaaja sai yritykseltä ilmaista tavaraa, esimerkiksi kosmetiikkaa mutta myös arvokkaampaa elektroniikkaa. Monesti blogissa oli vain maininta ”posti toi tullessaan” eikä näin ollen lukija arvannut, että tavara oli kirjoittajalle ilmainen. Asia tuomittiin laajalti, ja nykyään oletetaan että bloggaajat ilmoittavat saaneensa tavaran lahjaksi.

Sissimarkkinoijalle asiakassuhde on erittäin tärkeä. Hyvän asiakassuhteen kautta voi saada monta kauppaa yhden kertaostoksen sijasta. Tällöin myös markkinointi ja erityisesti uusien asiakassuhteiden luominen edellyttää asiakaslähtöisyyttä. Hyvänä esimerkkinä kirjasta toimii kampanja, jossa hiljaisempana vuodenaikana polkupyöräfirman korjaajat lähtivät päiväksi kiertämään kaupunkia ja tarkastivat satunnaisesti kadulla olevia pyöriä. He kirjoittivat lapulle pyörästä löytyneet viat ja jättivät lapun pyörään. Näin pyörän omistaja sai ilmaisen arvioinnin pyörästään ja saattoi jopa tuntea jäävänsä kiitollisuudenvelkaan polkupyörähuoltoyhtiötä kohtaan. Kaikki voittivat.

Moni yritys syytää rahaa perinteiseen mainontaan saamatta siitä kuitenkaan rahallista voittoa. Otetaan tähä todella kärjistetty esimerkki meistä jääkiekko seuran omistajina. Olet yrittäjä ja tähtäät siihen, että yrittäminen on kannattavaa. Sinulla on joukkueessa kasa pelaajia, jotka eivät saa jostain syystä tehdyksi maaleja ja häviävät peli toisensa jälkeen. Joukkue pelaa huonosti eikä kannattajia kiinnosta tulla katsomaan joukkueensa esiintymistä kaukalossa. Tällöin tottakai käytät rahaa pelaajien kehittymiseen, erilaisiin mentaali valmentajiin ja fysiikka valmentajiin. Mutta samaan aikaan joukkue pelaa silti huonosti ja halli humisee tyhjyyttää. Silloin sen pitäminen on taloudellisesti kannattamatonta ja tuottaa sinulle tappiota. Tässä kylmä todellisuus kohtaa ihanteemme. Yhdistetään nyt tämä mielikuva mainostoimistoihin. Mainostoimisto voi tuottaa jatkuvasti mukavan määrän uusia asiakkaita, joka pitää yrityksesi käynnissä muttei juuri kasvata voittoasi. Se voi myös tuottaa tällä hetkellä tappiota koska mainostoimiston väki valmistelee mainoskampanjaasi, joka vaatii heiltä paljon aikaa mutta joka voi onnistuessaan tuottaa jotain todella suurta. Haluat ottaa sen riskin aivan kuten jääkiekkoseuran pitäjäkin. Ilman riskejä ei voi myöskään saavuttaa voittoja. Mutta mitä teet kun mainostoimisto ei tuota mitään, ei valmistele mitään etkä tunne saavasi mitään rahojen vastineeksi. Syydätkö sinne lisää rahaa?

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close