Sinisen meren strategia

01.05.17 Esseen kirjoittaja: Kaisa Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: Renee Mauborgne, W. Chan Kim
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit

Sinisen meren strategia on ollut kirjalistallani jo jonkun aikaa, mutta harmillisesti se on ollut samanaikaisesti myös monen muun mielessä. Nyt vihdoista viimein sain napattua kirjaston hyllyltä viimeisen kappaleen. Kirja vaikutti heti mielenkiintoiselta, varsinkin, kun odotukseni kirjaa kohtaan olivat melko korkealla suuren suosion vuoksi.

Kirjassa käsitellään markkinarakennetta sinisen ja punaisen meren vertauskuvilla. Punaista kuvaillaan perinteiseksi markkinatilaksi, jossa ei luoda uutta, vaan tehdään samalla tavalla, kuin muutkin ja hyödynnetään olemassa olevaa kysyntää. Sininen meri kuvaa taas sitä puolta, missä luodaan uusia rakenteita kilpailun ulkopuolelle, eikä kilpailla kenenkään kanssa. Kyse on siis yksinkertaisesti kysymyksestä: miten erottua kilpailijoista ja saada kannattavaa kasvua aikaan?

Kirjassa painotetaan monesti sitä seikkaa, että halu päästä helpolla, ei johda mihinkään. Tavoitteeseen pääseminen ei käy helposti, muta siihen pyrkiminen kannattaa aina. Näin minäkin ajattelen – siksi kirjoitan tämänkin esseen, jotta voin kehittyä, matkalla mahdollisimman parhaaksi versioksi minusta. Koen olevani kunnianhimoinen ihminen, enkä halua tyytyä vähään. Haluan luoda oman uniikin yrityksen, sellaisen, jota ei vielä ole. Ja jotta voin luoda oman uniikin yrityksen, on minun hyvä käyttää apunani kirjasta saamiani työkalua, kuten näitä neljää kysymystä:

  • Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi poistaa?
  • Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normia vähäisemmäksi?
  • Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla on totuttu?
  • Mitä sellaisia tekijöitä tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?

Liikeidea lyhyesti

Aikomukseni on rakennuttaa uniikki rakennus, joka houkuttelisi ihmisiä tulemaan paikanpäälle ja tutustumaan. Rakennus sijaitsisi Pirkanmaan alueella, lähellä Tamperetta, helppojen kulkuyhteyksien varrella. Tilassa on tarkoitus järjestää erilaisia tapahtumia kuten hääjuhlia, syntymäpäiviä, yritystilaisuuksia ja mahdollisesti myös liikuntaa, kuten joogaa. Arkisin siellä on tarjolla lounas ja vapaina viikonloppuina tila hyödynnetään brunssin merkeissä. Rakennuksen ympärille luon upean puutarhan terasseineen, jotta rakennuksen koko olemus tulee parhaalla mahdollisella tavalla esille ja hyödynnetyksi. Tilan vuokraajille on tarjolla avaimet käteen –paketti, joka kattaa lähestulkoon kaiken menusta graafiseen suunnitteluun, esimerkiksi hääkutsuja varten.

Miten sitten erottua muista?

  • Uniikki rakennus – vetonaula LUO
  • Moderni ja hyvällä maulla sisustettu KOROSTA
  • Monipuolinen tarjonta mm. tapahtumien/juhlien suunnittelu ja toteutus KOROSTA
  • Tapahtumien/juhlien järjestämisen vaikeus ja vaiva POISTA
  • SUPISTA..

Liikeideani on selvästi vielä huipennusta vailla, sillä kirjan mukaan ne yritykset, jotka keskittyvät pelkästään korostamiseen ja luomiseen, kuormittavat ne turhaa kustannusrakennettaan ja tekevät usein tuotteistaan ja palveluistaan turhan hyviä ja monimutkaisia. Tämä pisti miettimään entistä kovemmin ja olen onnellinen, että olen tässä tilanteessa juuri nyt, enkä silloin, kun rakennuksen perustukset ovat paikallaan. Suunnittelen huolellisesti. Suunnitelmien teko ja ideoiminen jatkuvat täyttä höyryä eteenpäin, kuten jo aikaisemmin mainitsin – mikään ei tule helpolla. Toivoin, että viimeistän valmistuttuani osaan vastata näihin neljään kysymykseen monipuolisesti ja realistisesti – uudella tavalla. Erilaistaminen, eli differointi on kilpailustrategia, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää, se tuo lisäarvoa tähän projektiin. Siihen aiheeseen aion paneutua tarkemmin vielä tulevissa esseissä.

Sinisen meren strategian toteuttamisen seuraavat vaiheet ovat:

  • Vertaa liiketoimintaasi kilpailijoiden liiketoimintaan laatimalla nykytilannetta kuvaava strategiaprofiili
  • Katso, miltä osin strategiaa on tarpeen muuttaa
  • Lähde kentälle tutkimaan sinisten merien luomisen kuutta keinoa*
  • Kiinnitä huomiota vaihtoehtoisten tuotteiden ja palveluiden etuihin
  • Mieti, mitä tekijöitä sinun tulisi poistaa, luoda tai muuttaa
  • Laadi kentälle tekemiesi havaintojen perusteella tulevaa tilannetta kuvaava strategiaprofiili
  • Pyydä palautetta vaihtoehtoisista strategiaprofiileista asiakkailta, kilpailijoiden asiakkailta sekä ei-asiakkailta
  • Laadi palautteen perusteella paras tuleva strategia
  • Piirrä entinen ja nykyinen strateginen profiili samalle sivulle vertailun helpottamiseksi
  • Tue vain niitä projekteja ja operatiivisia toimenpiteitä, joiden ansiosta yritys pystyy kuromaan kuiluja umpeen ja toteuttamaan uutta strategiaa

*(1. Usean toimialan tarkastelu, 2. Toimialojen sisäisten strategisten ryhmien tarkastelu, 3. Ostajaryhmien tarkastelu, 4. Täydentävien tuotteiden ja palvelujen tarkastelu, 5. Toiminnallisuuteen ja tunteisiin perustuvan vetoavuuden tarkastelu, 6. Eri ajankohtiin ulottuva tarkastelu)

Olen näistä vinkeistä ottanut itselleni melkoisen projektin, joita aion määrätietoisesti viedä eteenpäin. Ensimmäisenä askeleena olen selvittänyt ja nimennyt ylös lähikuntien juhlatilat ja niiden tarjoamat palvelut. Seuraavana aion selvittää hinnat, vertailun vuoksi. Tästä matka jatkuu kohti tuntematonta ja toivon suuresti, että määränpää on se, mitä kuvittelen sen pienessä mielessäni olevan.

Nyt kun tämä kaikki on kirjoitettu virallisesti ylös, niin kaikki tuntuu vaan niin oikealta ja sopivan haastavalta. Yritykseni on tällä hetkellä haave, jonka aion toteuttaa, keinolla millä hyvänsä. Raha, tai pikemminkin sen puute, on tässä haaveessa toistaiseksi suurin ongelma. Pelkästä lottovoitosta haaveileminen ei nyt riitä, tarvitsen jonkun, joka uskoo unelmaani ja on valmis auttamaan minua sen toteuttamisessa. SIJOITTAJAT, huhuu!

Kehitysideoita otetaan vastaan! 😉

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Sinisen meren strategia, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “Sinisen meren strategia”

  1. Hanna Saraketo sanoo:

    No nyt, Kaisa, olet näyttänyt bisnesnaisen itsessäsi: essee avaa teorian, ja yhdistät sen käytäntöön! Hieno essee.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Riku Mäki sanoo:

    On hienoa nähdä, miten peilaat kirjan antamaa sisältöä suoraan käytäntöön. Uskon, että kirjoittaminen auttaa kirkastamaan omia ajatuksia, sillä tutkitusti asioita alkaa tapahtumaan, kun ne kirjoitetaan muiden nähtäville. Kirjoituksen kautta myös huomaa, miten paljon olet kasvanut ihmisenä viimeisen vuoden aikana. Hanna Maria hieman lainatakseni: varokaa, sillä bisnesnainen on herännyt. Heräämisen jälkeen jalat vain ylös sängystä ja avoimin mielin kohti haasteita!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!