Proakatemialainen konsultti

10.05.19 Esseen kirjoittaja: Lassi Seppä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Blogi: Mikä erottaa konsultin toisesta?
Kirjan kirjoittaja: Harri Vuolle, Leanwaren myyntipäällikkö
Kategoriat: Globaali yrittäjyys, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Julkaistu myös: https://onseseppa.blogspot.com/2019/05/proakatemialainen-konsultti.html

Lähdemme äitienpäivänä kollegani ja Proakatemian kv-päällikkönä palvelleen Joonatanin kanssa Tšekkiin jakamaan tiimioppimisen ilosanomaa. Brnon teknillinen yliopisto kutsui meidät konsultoimaan heidän aloittavaa akatemiaympäristöään. Hommasta vitsikkään tekee se, että ehdotimme asiakkaallemme Robertille puoliksi vitsillä, että voisimme matkustaa paikan päälle kertomaan, mitä Euroopan sydänmailla tulisi tehdä, jotta yhteen maanosamme suurimmista opiskelijakaupungeista saisi oman tiimiyrittäjyyden ja -oppimisen keskuksen – konsultin hommia siis.

Vaikka tavoitteeni on saavuttaa tietynlainen asiantuntijuus Proakatemialla opiskellessani, en voinut kuvitellakaan, että vielä tässä vaiheessa olisin menossa toiseen maahan tekemään töitä nimenomaan asiantuntijuudellani. Leanwaren myyntipäällikkö Harri Vuolle kirjoitti yhtiön verkkosivuilla blogikirjoituksen, jossa hän listasi hyvän ja huonon konsultin eroja – olen iloinen huomatessani, että olemme Joonatanin kanssa ottaneet monia asioita huomioon jo ennen matkan alkua ja varsinaisen työtehtävän toteutumista.

Olemme tehneet taustatyötä niin konsultoimastamme asiasta, sekä kohteesta – Brnon kaupungista ja sen teknillinen yliopisto. Kyseessä on yksi todella yksi Euroopan suurimmista opiskelijakaupungeista opiskelijamäärällä mitattuna – tämä on hyvä tiedostaa, kun ajattelemme lisämyyntiä ja jatkokontaktointia. Kuten Vuollekin kirjoittaa, olisi hölmöä käydä vain kerran paikalla ja unohtaa tehdä lisämyyntiä. Asiakasta on tärkeä kuunnella ja tarjota jatkoratkaisuja juuri niihin ongelmiin, jotka asiakas esittää ensimmäisen konsultoinnin aikana. Tämän avausreissun aiheet olemme sopineet jo hyvissä ajoin etukäteen Robertin käydessä Proakatemialla. Itselleni on tärkeää pitää tunteet mukana työssä – niin tässäkin tapauksessa, sillä silloin, kun myyjäosapuoli osoittaa tunteita asiakasta kohtaan ja on aidosti kiinnostunut tämän asioista, syntyy helpommin jatkuva ammatillinen suhde. Kiinnostuneisuuden esittäminen on virhe, sillä valhe paistaa läpi. Ratkaisu ainakin itselleni on se, että etsin aina asiakkaan toiminnasta jonkin nyanssin, johon pystyn kiinnostumaan täysin pyyteettömästi.

Vuolle peräänkuuluttaa toimialakokemusta konsultin työssä. No, sitä meillä ei vielä vuositolkulla ole, mutta silti paljon enemmän kuin valtaosalla asiakkaistamme. Asiantuntemus on myös paljolti kiinni itseluottamuksesta, jota meiltä löytyy sopivasti. Asiantuntevaa jäpitystä tärkeämpää ovat mutkattomuus, positiivinen työote ja uskon luominen asiakkaaseen siitä, että olemme oikeat ihmiset auttamaan heitä saavuttamaan tavoitteensa – ja ennen kaikkea, että he ovat kykeneväisiä siihen, mitä esimerkiksi tiimioppimisympäristön luominen vaatii.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!