Pop upista pysyväksi brändiksi

13.12.18 Esseen kirjoittaja: Inga Keski-Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali brändi
Kirjan kirjoittaja: Jukka Hakala, Nando Malmelin
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Oppiva organisaatio

Kohta tulee puoli vuotta täyteen oman design-liikkeen pyörittämistä. Tarkoituksena oli tehdä kolmen kuukauden Pop up -liike, jossa on vaihtuvia brändejä joka kuukausi. Innostus vei mennessään ja harmittelimme jo ensimmäisen kuukauden jälkeen ajankulua ja sitä että kohtahan tämä on jo ohi. Asiakkaat alkoivat kysellä jatkosta ja oma innostumisemme tekemiseen oli niin valtava, että päätimme jatkaa vuoden loppuun. Nyt viiden kuukauden jälkeen omasta ”lempilapsesta” on vieläkin vaikeampi luopua. Kyselyjä asiakkailta on tullut jatkuvasti, että aiommeko jatkaa vuodenvaihteen jälkeenkin. Kolahtavin kommentti yhdeltä asiakkaalta kuului näin: ”Tänne on aina niin ihana tulla, tämä on lempi kauppani Tampereella”. Kun palo omaan tekemiseen on niin suuri, tuntuu mielettömän hyvältä kuulla tällaista palautetta täysin vieraalta ihmisetä. Olemme siis onnistuneet tekemään jotain oikein. Nyt olemme harppaamassa kohti isoa haastetta ja aikomassa muuttaa väliaikaista liikettämme pysyväksi kivijalkakaupaksi. On erittäin mielenkiintoista ja varmasti haastavaa lähteä rakentamaan samasta konseptista uutta pysyvää brändiä. Tässä on iso mahdollisuus onnistua, mutta haastavan tästä tekee se, että brändäyksen pitää toimia kahteen eri suuntaan. Yritysasiakkaalle sekä ostavalle asiakkaalle. Tässä varmaankin koko tarinan suola onkin, sillä olemme ryhtymässä isoon haasteeseen.

 

Tarina, maine ja mielikuva

 

Meidän tekemisen pohjalla on selkeä tarina, joka on tullut hyvin esille ainakin yritysasiakkaillemme. Kun lähdemme brändäämään liikettä uudelleen, aiomme vahvistaa tarinaa ja tekijöitä meidän takana. Tarkoituksenamme on olla auttavana välikätenä brändin tuotteiden myynnissä. Aiomme tehdä kaikkemme, jotta brändillä olisi erinomaiset mahdollisuudet kasvaa. Tarinan vahvistaminen ja selkiyttäminen ostavalle asiakkaalle tuleekin olemaan yksi suurimmista haasteista. Meille meidän tekeminen on hyvinkin selkeää, mutta kun lähdetään miettimään markkinoinnin kannalta täysin uutta ostavaa asiakasta, niin kuinka saamme kiteytettyä ja luotua asiakkaalle sen saman tarinan, kuin mitä me näemme?

Kaiken kuulemani mukaan maineemme on melko hyvällä tasolla, mutta se on selvää, että sitä täytyy ehdottomasti lähteä kasvattamaan. Paljon kuulee asiakkailta, että he ovat löytäneet meidät sosiaalisen median kautta, mutta ihanteellisin tilanne olisi se, että ihmiset tulisivat meille suosittelujen perusteella. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, meidän tulee miettiä brändissämme jokainen yksityiskohta erittäin huolella. Miltä meidän liike näyttää ulkoapäin? Mitä asiakas näkee ensimmäisenä astuessaan sisään liikkeeseen? Miltä siellä tuoksuu? Tärkeimpänä tehtävänämme asiakaspalvelijana meidän tulee luoda asiakkaan olo mahdollisimman tervetulleeksi. Asiakaspalvelun merkityksellä on suurin merkitys maineen leviämisessä. Varsinkin nykyaikana sosiaalisen median kautta negatiiviset kokemukset ilmoitetaan huomattavasti herkemmin kuin positiiviset. Haluamme, että kun asiakas poistuu ovesta, hän ajattelee, että olipa mukava käydä. Osti hän tai ei. Haluamme luoda asiakkaalle elämyksen ja piristystä hänen päiväänsä.

Uskon että olemme vahvoilla ainakin siinä suhteessa, että olemme jo oppineet tuntemaan meidän asiakkaita. Osaamme määritellä nyt huomattavasti tarkemman asiakaskunnan kuin mitä silloin, kun lähdimme rakentamaan ensimmäisiä asiakasprofiileja. Osaamme myös sanoa nyt monta asiaa, mitä kannattaa tehdä toisin uuden brändin kanssa. Oikeastaan pidän pop up -liiketoimintaa erittäin hyvänä tarkasteluna varsinaisen brändin rakentamisessa. Olemme onneksi keränneet paljon dataa asioista, joista tulee olemaan hyötyä. Onnellisia olemme myös siitä, että tiimiimme hyppää mukaan täysin uusi jäsen, joka pystyy näkemään asioita, joita me ”vanhat” emme näe. Siksi suosittelisinkin erittäin lämpimästi ottamaan tasaisin väliajoin ulkopuolisen tarkastelemaan ja kyseenalaistamaan asioita, joita teemme.

 

Osallistaminen

 

Haluamme olla tulevaisuudessa brändi, joka tuntuu tamperelaisten omalta. Siinä voimme onnistua vain, jos onnistumme brändäämään liikkeemme niin, että luomme tarinaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Mutta ihan aluksi meidän tulee miettiä, millaisessa tarinassa asiakkaamme haluavat olla mukana? Tai oikeastaan kuinka pystymme muokkaamaan meidän olemassa olevan tarinan vielä lähemmäs asiakkaiden omaa elämää?

Jotta brändäys onnistuu, meidän tulee miettiä miten erottautua katukuvasta. Niin visuaalisesti kuin tunnelmallisesti. Missä kaikkialla ovat ne pisteet, joissa meidän on mahdollisuus jättää muistijälki asiakkaaseen. Esimerkkinä olemme pohtineet sitä, kuinka saada uusi nimi tuntumaan kotoisalta. Olemme miettineet, että jos ujutamme uutta nimeä ennen sen julkaisua kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, teksteihin ja kuviin. Sitä ei välttämättä ymmärrä, mutta ihmisen mieli rekisteröi paljon asioita tietämättään. Kun nimi on vihdoin julkistettu, se tuntuu jo tutulta, kun pää kertoo, että on jo nähnyt sen aikaisemminkin.

 

Brändäyksen kiehtovuus piileekin siinä, että koko ajan on muututtava ja kehityttävä. Se vaatii nopeaa reagointia, varsinkin tilanteissa, jotka menevät pieleen. On tärkeää pystyä olemaan myös läpinäkyvä. Moni yritys tässä maassa on kuihtunut juuri siksi, että ei olla osattu tai haluttu muuttua tarpeeksi ajoissa. Maailma muuttuu kovaa vauhtia koko ajan, ja me haluamme olla osana muuttuvaa maailmaa ja luomassa jotain sellaista, mitä ei ole Tampereella, Suomessa tai tässä maailmassa koettu. Haaste on iso, mutta ilma haasteita ei synny kehitystä ja tulosta.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!