Pitstop Pirkkala ja Juhani Tamminen, Teamwork

21.11.15 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 3
Kirja: Teamwork
Kirjan kirjoittaja: Juhani Tamminen
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Vastuullinen ja kestävä yrittäjyys

Pitstop Pirkkala on Pitstop Hämpin sivutoimipiste, jota pyörittää neljän hengen tiimi; Martti, Jussi, Valtteri ja Rasmus. Toimipiste sijaitsee Pirkkalan IKH:n parkkipaikalla Kenkätien ja Naistenmatkantien kulmassa. Perusideana on vaihtaa auton renkaat 10 minuutissa, jonka aikana asiakas voi käydä esimerkiksi kahvilla IKH:lla tai vaikkapa S-marketissa ruokaostoksilla. Renkaiden vaihdon lisäksi tarjoamme myös renkaiden pesun edulliseen 10 euron lisähintaan. Projekti alkoi 2.11.2015 ja kesti 14.11.2015 asti.

Tiimimme oli hyvin värikäs, koska olimme kolmesta eri tiimistä: Valtteri ja Martti Efektistä, Rasmus Eventasta sekä Jussi Otteesta. Projektin ollessa kaikkien ensimmäinen isompi projekti ja tiimirajoja rikkova, oli kaikilla meistä varmasti pieniä epäilyksiä miten tiimimme toimii yhteen ja kuinka se renkaanvaihto onnistuu 10 minuutin aikarajoituksen puitteissa.

Projektin kulku

Lähdimme projektiin mukaan lokakuun alussa, mutta koko tiimimme lomaillessa eri aikoihin lokakuun puolella valmisteluille jäi todella vähän aikaa. Saimme kuitenkin nopealla aikataululla banderollit Anetcomilta, joista toisen kiinnitimme IKH:n logon yläpuolelle ja toisen K-Citymarketin pihaan lähelle liikenneympyrää, josta myös Pirkkahallille kuljetaan. Teimme myös flyerin, joita kävimme kiinnittämässä lähikauppojen ilmoitustauluille sekä jakamassa toimipisteemme lähitaloihin. Viimeiset markkinointimateriaalit saimmekin valmiiksi vasta tiistaina 3.11. aloitettuamme renkaanvaihtoprojektin, jolloin kävimme painattamassa haalareidemme selkään Pitstopin logon.

Maanantaina toinen päivä marraskuuta projekti alkoi melko rauhallisin merkein renkaiden vaihdollisesti, mutta muuten toimintaa ja tapahtumaa riitti. Kävimme hakemassa banderollin K-Citymarketin pihasta ja kiinnitimme sen telttamme eteen, jotta ihmiset löytäisivät toimipisteemme paremmin. Totesimme, että toinen banderolli ei näy tarpeeksi hyvin tienristeykseen, niinpä siirsimme sen alas maan tasoon paremmalle sijainnille. Banderollin irrotus ei sitten ollutkaan ihan helpoin tehtävä. Naru katkesi ja banderolli jäi IKH:n logoon kiinni roikkumaan. Se oli sen verran korkealla, ettei maasta ylettynyt edes tikkailla saamaan sitä alas, ja katolta taas oli liian pitkä matka saada vedettyä sitä takaisin ylös. Puolentoista tunnin taistelun jälkeen saimme banderollin kuitenkin alas erikoisella koukkuviritelmällä, jonka teimme. Haastetta tähän projektiin toi se että asiakkaita kävi samalla, kun banderollia piti irrotella. Jussi joutuikin pari kertaa juoksemaan katon ja Pitstop -teltan väliä.

Alkuviikon renkaanvaihdot menivät hyvin, mutta muuttujiakin riitti. Tiistaina painepesurimme sanoi sopimuksensa irti. Tämä tuotti renkaiden pesun kanssa haasteita. Keskiviikkona Pulttipyssy teki myös tepposet. Onneksi IKH:n kanssa yhteistyö sujui hyvin ja saimme uudet välineet nopeasti ja pääsimme jatkamaan työntekoa ilman suurempia viivästyksiä. Onneksi saimme välineet toimimaan, koska keskiviikko -torstaiyönä oli ollut hieman pakkasta ja kävijämäärämme tuplaantui torstaille. Olisi ollut varmasti todella haastava päivä jos välineet eivät olisi toimineet

Toinen projektiviikko alkoi erittäin hiljaisesti. Lehdessä oli lukenut, ettei talvi tulekaan välttämättä vielä hetkeen, tämä söi meiltä asiakkaita rankalla kädellä. Kun työrintamalla oli hiljaisempaa, aloimme suunnitella seuraavaa isoa projektiamme ja saimmekin vietyä suunnitelmat hyvin pitkälle. Loppuviikosta ei sitten olisi ehtinytkään miettiä uusia projekteja, koska lämpötila lähenteli nollaa ja ihmiset alkoivat tulla vaihtamaan renkaita. Loistavan loppuviikon vuoksi ylitimmekin 150 auton tavoitteemme, vaikka se näytti vielä maanantaina melko toivottomalta tehtävältä. Loppujen lopuksi saimmekin vietyä projektin kunnialla loppuun saakka.

Juhani Tammisen kirja Teamwork sopi mielestämme hienosti kuvaamaan yhteistyötämme tämän projektin aikana. Sovellamme tulevassa ”Tamin” ohjeita eli ”prinsiipejä” työskentelyymme Pirkkalan Pitstopilla.

Roolijaon merkitys

Heti kirjansa alussa Tamminen puhuu roolijaon merkityksestä joukkueessa. Niin urheilujoukkueessa kuin työtiimissäkin tulee olla kaikilla selkeät ”pelipaikat” ja kaikille tulee olla selvää mikä on oma rooli työnteossa. Näin myös toimimme Pitstopilla. Tästä hyvänä esimerkkinä aikamäärä, joka meiltä keskimäärin kului renkaanvaihtoon. Alussa kun kaikki oli uutta, emmekä vielä oikein tienneet missä järjestyksessä kenenkin tuli tehdä mitäkin pääsimme nipin napin 10 minuutin tavoiteaikaan. Kun ”pelipaikat” ja tehtävänjako selkiytyi saimme parhaimmillaan lyötyä talvipyörät Puntoon jopa alle 6 minuutissa.

Ajan myötä tehtävämme selkiytyivät niin kirkkaiksi, että auto oli jo osittain tunkattu ilmaan ja renkaat nosteltu auton perästä ennen kuin asiakas kerkesi nousta autostaan. Pyrimme aina tekemään oman työmme huolella loppuun ja sen jälkeen siirryimme avustamaan muita jäljellä olevissa tehtävissä kuten renkaiden pesussa, kuivauksessa ja takaisin asiakkaan autoon nostelemisessa. Tiimihenkemme säilyi hyvänä vaikka välillä oli hieman kylmä, nälkä ja pieniä vastoinkäymisiä myös renkaita vaihtaessa sattuikin. Noudatimme Tamin ohjeita; ”Hoida oma roolisi kunnialla – ymmärrä mitä olet tekemässä, keskity oleellisen, äläkä hajota voimiasi.” sekä; ”Auta ja kannusta muita.” Näitä ohjeita noudattamalla autat tiimisi lisäksi myös ehdottomasti eniten itseäsi!

Hyvän kommunikaation merkitys

Kirjassaan Juhani Tamminen puhuu myös toimivan kommunikaation merkityksestä. Huomasimme tämän myös Pitstopilla, sillä kommunikaatiomme varassa oli ihmishenkiä. Yksikin kiristämätön pultti ja sen myötä auton suistuminen moottoritienopeudesta olisi varmasti voinut vaarantaa useampiakin ihmishenkiä. Hyvällä kommunikaatiolla varmistimme aina, että jokainen pultti tuli huolella kiristettyä ja että jokaiseen renkaaseen tuli laitettua oikeanlaiset ilmanpaineet jne.

Kommunikaatiomme sujuvuus ilmeni esimerkiksi niin että jonkin ajan kuluttua oikea hylsykoko ilmoitettiin kaverille värikoodin avulla, eikä toisen tarvinnut alkaa ihmettelemään mikä koko olisi kyseiseen pulttiin sopiva. Lisäksi se joka kyseli asiakkaalta mahdollisista eri pulteista joilla rengas tulisi laittaa paikoillaan, ilmoitti hän siitä välittömästi koko renkaita vaihtavalle tiimille. Kommunikaatiomme kehittyi projektin mittaan huomattavasti ja seuraavalla kerralle olemme taas piirun verran parempia ja nopeampia renkaanvaihtajia sekä tiimipelaajia.

Tässä vielä muutamia Tamin ”prinsiipejä”, joita kannattaa jokaisen akatemialaisen viedä käytäntöön kaikessa tiimityössä:

1. ”Joukkuepelaamisessa ei saa ikinä unohtaa kannustuksen ja positiivisen palautteen satumaista merkitystä.”
2. ”Jokaisen panos on yhtä tärkeä, roolit vaihtelevat.”
3. ”Kommunikaatio laatutekijänä, positiivinen kommunikointi.”
4. ”Tempo työvälineenä – pidä kiirettä, mutta älä hosu.”
5. ”Keskinäinen kunnioitus.”

Jussi lähti heti Pitstop- projektin päätyttyä mavi-tiimin kanssa ns. hullulle reissulle ja reissun päällä tulikin pohdittua, että mitä hän voisi antaa tälle esseelle. “Syvällisen” pohdinnan ja luetun kirjan perusteella Jussi päätyi erittäin ympäripyöreään lopputulokseen, jonka mukaan tiimipelaaminen on toisaalta helppoa mutta toisaalta hyvinkin vaikeaa. Seuraavaksi on luvassa muutamia Jussin kokemia kolahduksia, joita hän on syksyn mittaan aiheeseen liittyen saanut. Sekalaista settiä on siis jälleen luvassa.

Ruuanlaitto on lähellä Jussin sydäntä ja ravintolamaailmasta hän keksikin tämän omasta mielestään hyvinkin nokkelan vertauskuvan: Jos samaa soppaa on tekemässä liian monta kokkia, saattaa lopputuloksena olla epäonnistunut illallinen, jos kukaan ei tiedä mitä tehdä. Mitä isompi kasa kokkeja on lyöty yhteen, sitä vaikeampaa on toimia järkevästi ja tehokkaasti. Homma täytyy organisoida! Lopputulos ei voi olla hyvä, jos kaikki sooloilevat omia juttujansa tai tekevät samaa asiaa. Soppa ei tule ikinä valmiiksi, jos kaikki vain kuorivat perunoita ja hellan lämmittäminen unohtuu kokonaan. Jokainen kokki on yhtä tärkeä ja jokaista tiimin jäsentä tarvitaan, jotta ruoka saadaan valmiiksi. Erilaisia tehtäviä voi arvottaa eri tavalla, sillä perunankuorinta on yhtä tärkeää kuin hellan lämmittäminen.

No miten tämä esimerkki näkyy käytännössä? Projektin alkaessa olimme kaikki kokkeja, jotka eivät tarkalleen vielä tienneet mitä tehdä. Olimme sopineet tietyt pelimerkit ja raamit toiminnallemme, mutta se kuuluisa kokemus vielä puuttui. Muutaman vaihdon jälkeen kuitenkin löysimme suurinpiirtein ne omat perunamme ja kattilamme. Paikat kuitenkin muuttuivat parin viikon aikana ja monessa tilanteessa jouduimme myös soveltamaan rankalla kädellä. Harvoin mikään homma menee niin kuin on suunniteltu, koska maailma on pullollaan muuttujia. Esimerkkinä voisi nostaa kiitettävään ikään päässeen Hiacen. No tässä klassikossa olivat takapyörät niin tiukassa, että varmaan 5 minuuttia kului niiden irti potkimisessa. Martti riensi onneksi pelastavana enkelinä paikalle, kun Jussin voimat eivät operaatioon riittäneet. Toiminta juuri tämänkaltaisissa tilanteissa oli tärkeää, jotta pystyimme suurinpiirtein pysymään melko tiukassa 10 minuutin aikataulussamme. Kokemus toi kuitenkin varmuutta, sillä pian jokainen tiesikin viereisen miehen tehtävän ja pystyi paikkaamaan tätä tarvittaessa. Pelisilmää siis pitää aina olla ja auttaa kaveria mäessä.

Jokaisen pelaajan, työkaverin tai kokin tärkeyden huomasi parhaiten, kun pelasimme niin sanotusti alivoimaa. Eräänä kauniina marraskuisena päivänä Valtteri joutui poistumaan tenttiin ja Rasmuksella oli illalla töitä, joten Jussi ja Martti jäivät kahdestaan pitämään putiikkia pystyssä. Viimeisen tunnin aikana oli tulossa vielä iso kasa asiakkaita. Ensin Jussi ajatteli, että kyllähän tästä selvitään helposti, vaikka porukkaa puuttuukin. Ensimmäinen auto ajoi sisään talliin. Jussi ryntäsi ensimmäisenä tuttuun tapaansa tunkkaamaan autoa ylös ja irrottamaan rengasta. Noh tässä vaiheessa todellisuus iski! Martti paikkasi Rasmusta ja rahasti ja kyseli asiakkaalta kysymyksiä. Yleensä hän oli tässä vaiheessa jo Jussin vieressä irrottamassa toista rengasta. Tässä vaiheessa Valtteri olisi jo nostanut talvirenkaat kesärenkaiden tilalle, mutta nythän kaikki uudet renkaat olivat vielä auton takakontissa. Homma ei toimi samaan tapaan, kun kokoonpanosta puuttuu tärkeitä pelaajia tai keittiöstä kokkeja

Mikä tahansa tiimi tarvitsee toimiakseen muutamia perustavanlaatuisia asioita. Ensimmäiseksi kaikkien tiimin jäsenten tulee sitoutua toimintaan. Mikäli hommaa painaa puolivaloilla eteenpäin saattaa helposti syntyä sisäisiä ristiriitoja. Miksi minä painaisin hommaa täysiä, jos kaveri vieressä ei tee yhtä paljon? Tämä on varmasti yksi suurimmista tiimihenkeen vaikuttavista seikoista lähes kaikessa tiimityöskentelyssä.

Asiaa peilataan nyt projektin ulkopuolelle, mutta on täysin absurdia olettaa, että jokainen tiimin jäsen pystyisi joka tilanteessa antamaan yhtä suuren panoksen. Elämäntilanteet ovat niin erilaisia ja ihmiset arvottavat asioita eri tavoin. Mietitään hetki. Onko mahdollista, että voiko perheellinen tiimin jäsen ylipäätään antaa yhtä paljon paukkuja kuin ihminen, jolla ei ole pientä ihmistä vastuullaan? Vastauksen pitäisi olla jokaiselle itsestään selvä. Tiimin tulee ymmärtää tämä, eikä syyllistää. Mikään ei tuhoa tiimihenkeä yhtä pahasti kuin kysymys; “Missä sun tiimihenki on?”.

Ensimmäinen kriteeri täyttyi projektissamme paremmin kuin hyvin. Jokainen oli sitoutunut toimintaan ja jokainen teki hommia omalla pelipaikallaan ja tarvittaessa myös naapurin paikalla. Tietysti kaksi viikkoa on pitkä aika sitoutua yhteen tiettyyn hommaan ja pakollisia poissaoloja syntyi jonkin verran. Kaikki poissaolot olivat kuitenkin perusteltuja ja tiiminä ymmärsimme nämä.
Toinen tiimin toiminnan kannalta merkittävä seikka on yhteinen tavoite. Jos jokainen tiimin jäsen hakee toiminnalta jotain erilaista, on yhteinen toiminta huomattavasti vaikeampaa. Jos yksi pelaaja hakee pelistä voittoa mutta toinen tyytyy pelkkään tasapeliin, on voitto vaikeampi saavuttaa. Yhteisen tavoitteen löydyttyä voi jokainen tiimin jäsen tehdä omalla tontillaan parastaan ja yhteistyöllä tavoite lopulta saavutetaan.

Asetimme omaksi tavoitteeksemme vaihtaa renkaat 150:een autoon. Ylitimme tämän tavoitteen ja se oli merkittävä saavutus, kun miettii, että marraskuun lämpöennätykset paukkuivat ensimmäisellä viikolla. Muutamana päivänä oli todella hiljaista ja peukaloita pyörittäessämme mietimme, että mahdammeko saavuttaa tavoitettamme. Lopulta toiminta kuitenkin vilkastui ja kiirettä onneksi piisasi. Tiimin olemuksesta huomasi sanattoman sopimuksen, että haluamme tarjota asiakkaillemme vain parasta. Koko tiimin asenne oli kunnossa ja saamamme palaute oli lähes poikkeuksetta positiivista.

Esimerkkinä tästä voisi kertoa tarinan eräästä nuoresta miehestä. Mies kurvasi sisään ja Rasmus meni tuttuun tapaansa asiakasta vastaan auton ovelle. Samaan aikaan Jussi ja Martti olivat tunkanneet auton toisen reunan ylös ja kesärenkaat olivat jo irti. Rasmus keskusteli asiakkaan kanssa ja huikkasi, että tämän auton renkaita ei pestä. Valtteri oli tässä vaiheessa jo asetellut talvirenkaat auton viereen, oikeille paikoilleen. Asiakas maksoi, sytytti tupakan ja käveli teltan ulkopuolelle sitä polttamaan. Tässä vaiheessa talvirenkaat olivat paikoillaan joka kulmassa ja jäljellä oli enää loppukiristys ja paineiden tarkastus.

Hetken päästä Rasmus huikkasi asiakkaalle, että se olisi sitten siinä. Asiakas katsoi meitä hetken ihmeissään ja tumppasi sitten puoliväliin polttamansa tupakan. Hän käveli autonsa ovelle ja kömpi sisään. Ovelta hän vielä näytti meille peukkua ja totesi hymyillen; “Te ootte aika mahtavia.”
Tässä oli nyt jotain Jussin havaintoja tiimistämme ja toiminnastamme. Projekti oli kaikin puolin onnistunut ja projektitiimimme oli huikea. Oli hauskaa tutustua projektin kautta uusiin ihmisiin ja tehdä töitä heidän kanssaan. Toivottavasti pääsemme vielä keväällä jatkamaan samaa hommaa ja pystymme hiomaan toimintaamme vieläkin paremmaksi.

Yhteenveto

Moni ehkä ajattelee, että emme olisi oppineet muuta kuin nopeiksi renkaanvaihtajiksi kahden viikon aikana, koska hyppäsimme projektiin mukaan lähes avaimet käteen periaatteella. Opimme kuitenkin paljon tärkeitä pointteja tiimityöstä, asiakaspalvelusta sekä myynnistä. Miten niin myynnistä? Ainakin ⅔ osaa oli varannut ajan pelkällä renkaanvaihdolla, mutta saimme myytyä reilusti yli puoleen näistä myös pesupalvelun. Näin saimmekin keskiostoksemme asettumaan vajaaseen 37 €:n tuntumaan.
Kaiken kaikkiaan ketään meistä ei varmasti harmita projektiin mukaan lähteminen, vaikka peukaloiden pyörittelyäkin oli jonkin verran. Näimme paljon erilaisia ihmisiä ja pääsimme kertomaan Proakatemiasta todella monille asiakkaillemme. Toivottavasti näistä poikii joskus jopa lisäprojektia!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

6 kommenttia to “Pitstop Pirkkala ja Juhani Tamminen, Teamwork”

  1. Tytti Aura sanoo:

    Hyvä pojat! Oli mielenkiintosta lukea tarkemmin teidän projektista! 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Tanja Verho sanoo:

    Just buenoo! Monipuolista pohdintaa tiimityön ja lisämyynnin merkityksestä, tätä lisää.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Liisa Heinonen sanoo:

    Mainota soveltamista ja oikeaa käytäntöön viemistä! Ja todellakin on opittu niin paljon muuta kuin pelkkää renkaanvaihtoa!!! Näitä lisää!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Eveliina Kauvosaari sanoo:

    Superkiva essee, josta sai tarkemman kuvan Pirkkalan Pitstopin toiminnasta! Kuulostaa siltä, että teidän tiimi on pelannut hyvin yhteen ja pääsitte asettamaanne tavotteeseen. Hauskana pointtina vertaatte tiimityötä ruuanlaittoon, mikä on todellakin totta! Ootte tehny hyvää työtä ja saaneet varmasti paljon tyytyväisiä asiakkaita! Teamwork menee minun lukulistalle!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Martti Lumia sanoo:

    Tänä keväänä se tulee taas uusien kommelluksien ja vähän erilaisen tiimin kanssa. Oli mukava palata tämän esseen pariin ja muistella asiakkaiden mukavia kommentteja. Toivottavasti saadaan näitä lisää myös tänä keväänä ja vaihdetaan niitä renkaita vielä enemmän ja vieläkin nopeammin. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Oona Nikama sanoo:

    En tiedä, miksen tätä esseetä ollut aiemmin tullut lukeneeksi – täähän oli ihan huippu! Todella hyvää konkreettista ja käytäntölähtöistä pohdintaa tiimityöstä, essee tarjosi kattavan katsauksen teidän projektiin. Kokemuksena varmasti todella hyödyllinen ja antoisa, mahtavaa! 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!