Pitchaus

03.05.16 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 2
Kirja: Useita artikkeli- ja videolähteitä
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Pitchaus on tänä päivänä yrittäjälle todella tarpeellinen taito. Erityisesti start up-yrittäjät voivat joutua opettelemaan tämän taidon perin pohjin.

Yksinkertaisimmillaan pitchaus on oman idean myymistä. Yleisesti pitchausta käytetään tilanteissa, joissa vakuutetaan sijoittajia antamaan rahaa toiminnan edistämistä varten. Hyvä esimerkki pitchaamisesta on esimerkiksi televisiosta tuttu Leijonan luola, jossa uuden idean kehitelleet henkilöt hakevat rahoitusta innovaatiolleen.

Pitchausta varten järjestetään erilaisia kilpailuja sekä tapahtumia. Pitch yleensä esitetäänkin suuremmalle yleisölle, joka koostuu esimerkiksi juurikin sijoittajista. Pitchata voidaan myös yksittäisille henkilöille.

 

Pitch vai hissipuhe?

Pitchaus sekoitetaan usein hissipuheeseen. Niiden tarkoitus on toki sama: luoda positiivinen mielikuva yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta ja saada kuulija kiinnostumaan. Hissipuhe kuitenkin on huomattavasti lyhyempi. Nimensä mukaisesti hissipuheen on tarkoitus olla sen mittainen, että sen voi esittää hissimatkan aikana. Parhaimmillaan se kestää alle 20 sekuntia, jättäen kuulijan haluamaan kuulla lisää. Pitchaus taas on jopa muutaman minuutin mittainen esitys, jossa tietoa annetaan paljon laajemmin.

 

Pitch vai myyntipuhe?

Kävimme pitchaus-aiheisessa pajassa keskustelua siitä, onko esimerkiksi puhelimessa myyminen pitchausta. Pitchaus on aina myymistä. Myyt ideaasi, yritystäsi, itseäsi, mitä vain. Mutta itse en laskisi myyntitilannetta aivan pitchaukseksi, vaikka sanan englanninkielinen vastine onkin pitch. Myydessä pyrkimys on samalla tavalla saada potentiaalinen ostaja vakuuttuneeksi ja kiinnostuneeksi, mutta laskisin tämän silti hieman eri kategoriaan. Varmasti mielipidekysymyksiä.

 

Millainen on hyvä pitchaus?

Pitch täytyy aina opetella kunnolla ulkoa. Hyvää pitchiä täytyy harjoitella paljon; peilin edessä, kameralle, tutuille. Pitchauksessa pätevät samat seikat kuin muussakin esiintymisessä yleisön edessä, mutta niihin en tässä kiinnitä niin tarkkaa huomiota.

Pitchaajan täytyy todella seistä sanojensa takana. Pelkästään korusanainen, tehokas teksti ei riitä, jos pitchaaja ei usko liiketoimintaansa. Pohjatyön täytyy olla kunnossa, eli liiketoiminnan tulee olla suunniteltua. Mikäli näin ei ole, se helposti paljastuu, kun kuulijat esittävät ensimmäiset kysymyksensä.

Hyvä pitch on sopivan napakka, eikä se sisällä turhaa tietoa. Yksinkertaisuus on pitchauksessa tärkeää, ja siksi usein käytetäänkin kolmen kohdan sääntöä: kerro kolme ydinasiaa. Kolme asiaa on helppo muistaa, ja ne jäävät paremmin mieleen.

Pitchissä yleensä käydään nämä asiat läpi:

  • Ongelma
  • Ratkaisu
  • Kohdemarkkina
  • Ansaintamalli
  • Kilpailu
  • Tiimi

Pitchauksen sisältö vaihtelee hyvin paljon riippuen pitchattavasta asiasta. Jos kuulijoina ovat sijoittajat, heitä kiinnostavat ansaintamalli, numeeriset faktat sekä kilpailijat. Kuitenkin kaikessa pitchauksessa tulisi mainita, kuka tai mikä tiimi on kyseisen asian takana.

 

Itselläni viimeisin pitchaus-tilanne oli Yrittäjäristeilyllä toissaviikonloppuna. Olimme 10 opiskelijan kanssa mukana edustamassa Proakatemiaa, ja saimme sinne myös puheenvuoron. Olen ollut esittelemässä kouluamme ennenkin, mutta aiemmin kohdeyleisönä on toiminut opiskelijat, joille olemme kertoneet Akatemiasta opiskelupaikkavaihtoehtona. Tälläkään kertaa pitchauksessa ei ollut kyse sijoittajien vakuuttamisesta, mutta muiden yrittäjien kylläkin, jotta he kiinnostuisivat meistä palvelujemme osalta. Parin kuulijan mukaan pitch meni hyvin, mutta havaittavissa oli erityisesti yksi asia, joka meni pieleen. Yksi tärkeimmistä asioista unohtui aivan totaalisesti, nimittäin harjoittelu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Pitchaus, 5.0 out of 5 based on 2 ratings Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Pitchaus”

  1. Reetta Koivula sanoo:

    Esseessä on napakassa paketissa paljon tietoa pitchauksesta. Olen itsekin ajatellut perehtyä tähän asiaan enemmän, sillä tiedän olevani aivan surkea pitchaaja. Syksyllä ajattelin osallistua business campille, niin viimeistän siellä pääsee sitten harjoittelemaan livenä.

    Hienoa että olet päässyt pitchaamaan akatemiaa kunnon yleisölle! Juuri tollasta rohkeaa asennetta, eli munaa, vaaditaan menestykseen!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!