PIKAKATSAUS GRAAFISEEN VIESTINTÄÄN

10.04.19 Esseen kirjoittaja: Evianna Sipilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Graafinen.com - Tietopankki graafikolle
Kirjan kirjoittaja: Antti Toivanen
Kategoriat: ICT-yrittäjyys, Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Markkinointiviestintä

MENIKÖ PERILLE?

 

Poliitikoista tulvivaa informaatiota voi huvin vuoksi tarkastella kriittiselläkin silmällä vaalipäivien alla. Millainen on huomion kahlitsevan vaaliesitteen väritys ja missä kontekstissa se tuli vastaan? Mihin sanaan huomio kiinnittyi ensimmäiseksi ja vaikuttiko siihen tekstissä käytetty kirjasintyyppi eli typografia? Onko esite sommiteltu ensimmäiseksi poimimaan katseella poliitikon kasvot vai hänen edustamansa puolueen logo? Tässä esseessä tutkitaan, miten viestiä tehokkaasti, kun työvälineenä on tietotekniset työkalut, kuva- ja tekstiformaatit. Teorialähteenä graafisen viestinnän keinoille on käytetty graafinen.com sivustoa.

Konteksti

Vaalimainoksia vilisee ohi työmatkalla bussin ikkunasta. Mikä saa meidät miettimään vastaanotettua informaatiota hetkeä pidempää? Joskus viestin pohtiminen voi alkaa siitä, missä kontekstissa siihen on törmännyt. Vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen on luonut omasta poliittisesta kampanjoinnistaan varsin innovatiivisen, jota ilmastokriisiin ratkaisua tavoittelevalta kansanedustajalta tullaan edellyttämäänkin. Ohikulkevaan pyörään kiinnitetty esite Tynkkysen henkilökuvalla ja vaalinumerolla, saattaa toimia tehokkaana keinona kampanjoinnissa.

Värien käyttö

Tilanteessa, jossa puolueen nimikin on ”vihreät”, voisi olla hämmentävää käyttää vaaliesitteessä jotain muuta väriä, kuin vihreää varsinkin, kun puolue perustuu ekologisten arvojen ajamiseen. Toki vihreän sävyissäkin on eroja. Kirkkaampi vihreä voi tuntua pirteältä ja ehkä tummanvihreässä on jotain ”virallisuutta”. Valkoinen pohja on kiistatta selkeä ja puhdas, mitä jälleen ekologisilla arvoillakin peräänkuulutetaan.

Koska värit ovat niin vaikuttava tekijä näköaistilla havaitsemisessa, kokonaisvaltaisen viestin tuottajana graafisen suunnittelijan on tärkeää hallita värien käyttö oikein. (graafinen.com 2015, Värien käyttötarkoitukset) väri ei ole täsmällinen ilmiö vaan luonteeltaan psykologinen, ihmisen mielialaan ja tunnelmiin vaikuttava tekijä”, taidemaalari Josef Albers kiteyttää. (graafinen.com 2015, Väriopit- ja teoriat) Oikean värin valinnalla voidaan esimerkiksi ilmaista erilaista mielentilaa, vedota tunteisiin tai käyttää värejä symbolisessa merkityksessä. Värejä voidaan hyödyntää myös teknisesti osana visuaalista viestintää ja luoda liikkeen vaikutelmaa, yhtenäistää suurempia kokonaisuuksia, saada aikaan erilaisia tilavaikutelmia ja varjostuksia. (graafinen.com 2015, värien käytön tarkoitukset)

 

Typografia

Ohikulkumatkalla tullut esite voi onnistua saattamaan jonkun jopa vaaliehdokkaan nettisivuille. Nyt huomio kiinnittyy etusivuilla ensimmäisenä sanaan, joka on ORAS. Sana on kirjoitettu isoin kirjaimin, kirjainten väri toistaa teeman mukaista vihreää ja ”OR” sekä ”AS” ovat eri riveillä.

Typografia antaa kirjoitetulle viestille visuaalisen muodon. (graafinen.com 2017, Yleistä typografiasta) Kun kirjasintyypissä ei ole pääteviivaa, se kuuluu todennäköisimmin groteski tyyppisten kirjasinten yläkategoriaan. Kun kirjaimen poikkisuorat eivät pääty poikkileikkaukseen, vaan kirjain näyttää kuin se jatkuisi, sen löytää usein ”Sans-serif” nimisten kirjasintyyppien alta. ”Sans” alkuisten kirjasinten nimet sopivat hyvin esimerkiksi otsikoihin, luetteloihin ja taulukoihin juuri selkeytensä vuoksi. (Wikipedia 2018, Sans-serif) Jottei kellään jäisi epäselväksi, mikä onkaan ehdolla olevan poliitikon nimi, groteski tyyli ja fontti, jonka nimen liitteenä on ”Sans” on varma valinta.

Pelkkä ”Serif” tarkoittaa, että kirjasintyypissä on pääteviiva. Pääteviiva antaa kirjasintyypistä koristeellisemman vaikutelman ja tyyppinä se sopii parhaiten pidempään tekstiin kuten lehtiartikkeleihin, kirjeisiin tai esimerkiksi ohjekirjaan. (Wikipedia 2016, Serif) Tynkkysen nettisivuilla kirjasintyyppi jatkuu kuitenkin ”Sans” tyyppisellä fontilla, joka on helpon luettavuutensa ansiosta toimiva myös pidemmässäkin tekstissä.

Sommittelu

Kun esitettä on tutkinut pidempään voi miettiä, miten harmonisen olon se synnyttää. Jotta esitteen tutkimisesta jäisi esteettinen vaikutelma, hienot figuurit ja graafit eivät riitä. Sommittelu on tehokkaan kokonaisvaltaisen viestinnän peruspalikka. (graafinen.com 2017, sommittelu) Harmoninen vaikutelma syntyy siitä, että kokonaisuus on tasapainoinen.

Vanha sommittelusääntö kultainen leikkaus, toistuu kaikessa kuvailmaisussa. (graafinen.com 2017) Kun Tynkkysen vaaliesitteeseen ajatellaan kuvitteellinen neliö, jonka etäisyyksien suhde pysyy samana sen joka kantilla, huomataan, että äänestysnumero osuu melko lailla tämän neliön oikeaan alakulmaan, jossa on yksi esitteen kultaisista leikkauspisteistä.

 

LYHENTEET, JOTKA JOKAISEN NÖRTIN PITÄISI TUNTEA

 

Tietotekniikassa voi tulla vastaan lyhenteitä, jotka erottavat edistyneestä nörtistä tavallisen naputtelijan. Jotta tiedetään, mitä lyhempi versio tarkoittaa ja mihin asioihin lyhenteen sisältävä termi vaikuttaa, on tärkeää tietää lyhenteen alkuperäinen merkitys. Seuraavaksi avataan muutamia lyhenteitä, jotka jokaisen graafisia työkaluja hyödyntävän on hyvä tietää.

 

PSD

PSD on Adobe Photoshop ohjelman tallennusmuoto. Se sisältää kaikki työskentelyssä tehdyt asetukset, säädöt ja tasot, muttei muokkaushistoriaa, jolloin tallennetussa tiedostossa ei ole mahdollisuutta palata alkuperäiseen editointivaiheeseen.

 

JPG

JPG on yleinen valokuvien tallennusmuoto. JPEG:tä esiintyy myös internetissä, koska se toimii kaikissa graafisissa selaimissa ja käyttöjärjestelmissä.

 

TIF

TIF on Adobe ohjelman tallennusmuoto, joka tunnetaan kuvankäsittely-, taitto- ja tekstinkäsittelyohjelmissa.

 

EPS

EPS on Adobe -ohjelman kuvien, tekstin ja grafiikan tulostamiseen ja painamiseen soveltuva tiedostomuoto.

 

GIF

GIF on erinomainen muoto tallentaa pieniä ja tarkkoja vähävärisiä kuvia ja toimii pääosin internetissä. Formaatissa tiedostokoko pysyy pienenä kuvaa vaurioittamatta.

 

PNG

PNG on tallennusmuoto, joka korvaa vanhentuneen GIF -muodon ja pystyy tallettamaan sitä suurempaa värisyvyyttä.

PDF

PDF on kirjalliseen viestintään perustuva tiedostomuoto, joka on täysin riippumaton muista ohjelmistoista. Sitä käytetään usein sähköiseen julkaisemiseen, tulostamiseen ja painamiseen.

 

ICC-profiili

Kaikessa kuvatuotannossa käytettävien laitteiden ominaisuudet ovat erilaisia, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen laite tuottaa värit sille ominaisella tavalla. ICC-profiili kertoo käytettävän laitteen värinsietokyvyn määrän.

 

RGB

RGB on värijärjestelmä, jossa värit muodostetaan sekoittamalla keskenään punaista, vihreää ja sinistä valoa. Järjestelmän käyttöä esiintyy mm. tietokoneen näytöissä, televisioissa ja puhelimissa, koska näiden laitteiden näyttöjen pikselit muodostuvat punaisen, vihreän ja sinisen värisistä valonlähteistä.

 

CYMK

CYMK lyhenteenä puhutaan usein neliväripainosta, jolla on mahdollista tehdä neljästä perusväristä miljoonia erilaisia sävyjä. CMYK-värijärjestelmää käytetään eniten painotuotteisiin tehtävissä kuvissa ja aineistoissa.

 

LÄHTEET

 

Graafinen.com 2015, Tietopankki graafikoille – Graafinen suunnittelu, typografia, kuvitus, mainonta ja luovuus 

Wikipedia 2019, psd, jpg, tif, eps, gif, png, pdf, icc-profiili

Kuvat: Oarstynkkynen.fi

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
PIKAKATSAUS GRAAFISEEN VIESTINTÄÄN, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “PIKAKATSAUS GRAAFISEEN VIESTINTÄÄN”

  1. Anni Minkkinen sanoo:

    Hyvä ja napakka essee graafisesta viestinnästä! Vaalien aikana oli kyllä mielenkiintoista tutkia ehdokkaiden mainoksia, niissä oli kyllä paljon eroja. Osalla oli todella tyylikkäitä ja ”tämän päivän” mukaisia visuaalisia, mielenkiintoisia tuotoksia, kun taas osalla todella vanhentuneen ja hieman tunkkaisen oloisia. 😀 Kiinnostaisi kyllä tietää, miten paljon vaalimainosten visuaalisuus vaikuttaa äänestämiseen, voisin kuvitella että paljonkin!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Evianna Sipilä sanoo:

      Hei kiitos palautteesta! 🙂 Napakan tästä halusinkin saada, koska perusasioiden hanskaaminen tänkin taiteenalalla on plussaa, kun puhutaan yrittäjyydestä. Vaalimainokset oli vaan tosi selkee tapa myös mulle hahmottaa, mitä asioita meille yritetäänkään viestiä ja millasilla keinoilla. Hyvistä mainoksista saattaa oppia itsekin jotain, jota laittaa sitten käytäntöön! 😉

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!