Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Passiongersin markkinointi



Kirjoittanut: Annika Äijälä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

”It’s time to add some passion to your life! We are a group of 6 adventuring nutheads from Finland who love spontaneous, breathtaking and the weirdest destinations. Join us on a journey where you can only expect the unexpected! It’s all about passion!”

Näillä sanoilla alkoi Passiongers-projektin markkinoinnin taival. Passiongers pähkinänkuoressa on tällä hetkellä Youtubessa toteutettava sarja, johon kuuluu muutama jakso Romanian kuvausreissultamme. Tavoitteenamme on herättää katsojissa kipinä matkustamiseen ja adrenaliiniin, sekä uusiin kokemuksiin mitä erilaisemmissa kohteissa.

Markkinointisuunnitelmaa on mietitty pitkin syksyä projektiryhmän kanssa. Tavoitteena on luoda provosoivaa, humoristista markkinointimateriaalia, jonka seuraaminen on mielenkiintoista. Markkinointisuunnitelmia on yhtä monta kuin tekijäänsä, sillä jokainen projekti sisältöineen on omanlaisensa. (Myynti&Markkinointi, Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma).  Meidän tämänhetkiseen markkinointisuunnitelmaamme kuuluu viisi osa-aluetta.

Kohderyhmä

Ensimmäisenä määriteltiin kohderyhmä, jotta markkinointi osuu juuri oikeille henkilöille. Kohderyhmä on suhteellisen laaja, mutta niin on tuottamamme sisältökin tulevaisuudessa. Katsojapersoonamme ovat ikähaarukaltaan 18-30-vuotiaat, matkustamisesta jollain tasolla jo alustavasti kiinnostuneet ihmiset eri puolilta maailmaa. Panostamme kansainvälisyyteen, sillä markkinat ovat suuremmat globaalin kuvan tasolla.

Tavoitteet

Seuraavana steppinä on tavoitteet. Passiongersin markkinoinnin tavoitteet pitkällä tähtäimellä ovat kunnianhimoiset; saavuttaa yli tuhat seuraajaa Instagramissa. Sivuston ja idean uskottavuus ja mielenkiintoisuus nousee vahvemmalle tasolle, mikä lisää jälkituotannon mahdollisuuksia. Sponsoreita sekä yhteistyökumppaneita on huomattavasti helpompi saada, kun näkyvyys sosiaalisessa mediassa on kunnossa. Seuraajien määrä on suoraan verrannollinen vakuuttavuuteen.

Kanavat

Kanavina markkinoinnissa on kolme kappaletta. Youtube toimii päämarkkinointikanavana, sillä sinne varsinainen videotuotanto julkaistaan. Tätä tukee Facebookin hieman enemmän informatiivinen sivusto, sekä Instagramin ”hypeä” herättelevä sivusto. Facebookin ja Instagramin on tarkoitus ohjata katsojia tilaamaan kanavamme Youtubessa, jolloin kaikki kolme kanavaa toimivat keskenään tehokkaasti. Olemme pyöritelleet myös ajatusta blogista, joka sitouttaisi katsojia vielä enemmän seuraamaan matkaamme.

Polku

Katsojan ”polku” lopulliseen tavoitteeseen, Youtube-kanavan tilaamiseen, ja videoiden jakamiseen sosiaalisessa mediassa, menee hyvin pitkälti aikaisempien steppien kautta. Teimme yhden maksullisen markkinoinnin Facebookissa, jolloin tavoitimme yli tuhat julkaisun katselua Suomesta, Romaniasta sekä Yhdysvalloista yhden päivän aikana. Sitoutuminen julkaisuun oli kuitenkin todella pientä, eivätkä selailijat klikanneet linkkiä Youtubeen kuin noin 100 kertaa. Toimenpiteenä tähän täytyykin miettiä mahdollisia ydinkysymyksiä, joilla selvitetään se, miten julkaisuista saa sitouttavampia.

Julkaisukalenteri

Ajoitus on kaikki kaikessa, joten julkaisujen määrä viikossa täytyi myös miettiä. Suunnitelman mukaan aloitamme kolmella postauksella viikon aikana, joiden sisältö vaihtelee henkilöesittelyistä matkustusvinkkeihin ja pieniin ”teasereihin” tulevasta. Tällä hetkellä olemme julkaisseet teaser-videon matkastamme, ja tällä viikolla ilmestyi informatiivisempi trailer ryhmästämme. Näillä luomme hypeä varsinaisten jaksojen ympärille, ja varsinainen markkinointityö alkaa nyt. Julkaisuja tulee Instagramiin 4 kertaa viikossa; maanantai, keskiviikko, perjantai sekä lauantai. Kellonaika ajoittuu mielellään 15-18 väliin. Youtubeen tulee seuraavan kerran julkaisu 18.1.2019, ja Facebook päivitetään mahdollisesti pari kertaa viikossa. Olennaista onkin miettiä julkaisujen yhtenäisyys, sekä tavoite.

 

Mitattavuus

Jotta saamme selville, mikä kannattaa, ja mikä ei, meidän täytyy pystyä mittaamaan markkinoinnin vaikuttavuutta. Tällä hetkellä käytössä ovat olleet Facebookin, Instagramin sekä Youtuben omat analyyttiset työkalut, joilla näemme suoraan seuraajiemme määrän vaihtelun, sekä sitoutumiset julkaisuun. Tätä osa-aluetta tulemme työstämään jatkossa tehokkaammaksi, ja toimivammaksi.

 

Passiongersin markkinointi on vielä alkutekijöissään, sillä tämä ensimmäinen matka oli vasta prototyyppi, jota lähdemme kehittämään. Syksy on ollut opettavainen monelta osin, sillä siihen on kuulunut myös markkinointimateriaalien suunnittelua ja toteuttamista ihan T-paidan painamisesta lähtien. Paljon on vielä tulossa ja opittavaa, ja odotankin innolla kaikkea, mitä projektiryhmän kanssa saadaan aikaan keväällä!

Myynti&Markkinointi. Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma. 18.10.2016. Luettu 8.10.2018

https://lehti.mma.fi/markkinointi/millainen-hyva-markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma.fi. Luettu 8.10.2018

http://www.markkinointisuunnitelma.fi/

 

 

 

Kommentit
  • Salla Nieminen

    Pureudut esseessäsi hyvin käytännönläheisesti lähteistä hankittuun tietoon, ja siksi esseestä käy hyvin ilmi se, mitä olet oppinut. Esseistä saa usein eniten irti juuri niin, että peilaa teoriaa omaan tekemiseen. Lähdeviittausten käyttäminen sinun kannattaa vielä kerrata: esim. kolmannen kappaleen “(Myynti&Markkinointi, Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma)” kuuluisi muotoilla näin: “(Flygare 2016)”. Artikkelin kirjoittaja löytyy ihan artikkelin lopusta, ja julkaisuvuoden /ajankohdan näät ihan alusta otsikon alta. Tekstisi on helppolukuista, ja olisin voinut lukea vielä enemmänkin! Jäin esimerkiksi kaipaamaan lisätietoa siitä, miksi tavoitteena on saavuttaa 1 000 seuraajaa juuri Instagramissa. Entä muut kanavat, onko niille asetettu omat tavoitteet?
    Mielenkiintoinen aihe! Lisää tätä! 🙂

    25.2.2019
Kommentoi