Parempia mainoksia, kiitos!

12.03.18 Esseen kirjoittaja: Jasmina Kurki
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Eräänä iltana aukaisin pitkästä aikaa television ja jäin katsomaan tosi-tv-sarjaa, joka todellakin jätti aivot narikkaan. Työmoodini lähti kuitenkin päälle heti mainoskatkon koittaessa, kun tajusin, kuinka huonoja mainoksia nykyään tehdään! Mainostulvan aikakautena luulisi mainostajienkin tietävän, että tarvitaan entistä vaikuttavampia ja pysäyttävämpiä mainoksia.

Varsinkin mainoksen kuvaan pitäisi panostaa. Kuva on nimittäin se, mikä pysäyttää katsojan. Onhan näkö ihmisen tärkein ja voimakkain aisti. Jo muutamassa sekunnissa katsojalle syntyy mielikuva, onko mainos kiinnostava vai ei: lukeeko hän mainoksessa olevan tekstin vai siirtyykö kiinnostus muualle. Sama pätee myös mainosvideoihin. Ensimmäiset sekunnit ratkaisevat.

Mainostaessa tunteisiin on aina hyvä vedota. Kun ihminen näkee tunteisiin vetoavan mainoksen, syntyy voimakkaampi muistijälki ja hän muistaa mainoksen paremmin. Mielestäni Finnair on osannut käyttää oivallisesti hyödykseen tunteisiin vetoavaa mainontaa. Kukapa ei muistaisi Finnairin mainoselokuvaa metsään eksyneestä pikkuporosta, joka löytää takaisin laumansa luo Finnairin koneen valojen turvin.

Sekä mainoskuvissa että -elokuvissa on tärkeää muistaa draamankaari. Se luo tarinallisuutta ja tarinat vetoavat tunteisiin. Videomuotoisissa mainoksissa tarinallisuus on helppo tuoda esiin, mutta se täytyisi muistaa myös still-kuvallisissa mainoksissa: mitä on tapahtunut ennen kuvan ottoa ja mitä tulee tapahtumaan sen jälkeen? Pienillä asioilla liikkumattomastakin kuvasta saa kiinnostavan ja viihdyttävän. Ei ketään hetkauta kuva hampurilaisesta, jos se ei saa vettä herahtamaan kielelle. Hyvää mainosta puolestaan jää tutkailemaan ja sen parissa viihtyy pidempäänkin kuin nopean vilkaisun verran. Ja ennen kaikkea se jää mieleen.

Itse mainoskuvaajana haluan panostaa erityisesti tarinallisuuteen. Tylsät mainokset eivät ole minua, eikä asiakkaitani varten. Mainokset ovat minulle kuin taidetta, joten tehdään yhdessä parempia mainoksia!

 

Julkaistu LinkedInissä

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!