Tampere
28 Mar, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Oppimisen avain on sisäinen motivaatio



Kirjoittanut: Matias Savo - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tämä kirja oli hieman extempore valinta. Selailin kirjoja brändäämisestä ja jostain syystä törmäsin Mikko Ojasen kirjoittamaan kirjaan Otatko opiksesi? (Mikko Ojanen, Kaswu Oy, 1/2019). Mikko Ojanen on yritysvalmentaja ja Kaswu Oy:n perustaja. Kirjassa ojanen kertoo siitä, miten pystyt löytämään oman sisäisen motivaatiosi oppimiseen. Kaswu Oy on myös kehittänyt Tuplawarmista -työvälineen, joka on varsin simppeli, mutta hemmetin käytännöllinen työkalu, nimittäin opittujen asioiden kertaaminen. Kirja ei antanut mitään maailmaa mullistavia keinoja, joilla minusta voi tulla super oppija, mutta oikein hyviä arkipäiväisiä ohjeita siihen, miten omalla toiminnallasi edesautat uuden tiedon sisäistämistä.

 

Tavoitteiden asettaminen

Niin kuin kaikessa päämäärätietoisessa hommassa, on tässäkin asetettava tavoite. Mitä varten haluan oppia ja miksi. Tavoitteella ei ole niin merkitystä, onko se materiaa, kunniaa vai viisautta. Pääasia on, että se on sinun sisältäsi tuleva tavoite, joka toimii sisäisenä motivaattorina tekemiselle. Otetaan esimerkkinä peruskoulun matikankoe. Sinulla saattoi olla vanhempien puolelta kannustimena palkkio, jos sait kokeesta hyvän numeron. Jos luit ja pänttäsit kokeeseen vain sen rahan takia, niin tuskin opit ja sisäistit lukemaasi kovinkaan hyvin, sillä opittu tieto ei ollut relevanttia tavoitteen kannalta, se vain toimi ainoana keinona saavuttaa tuo palkkio. Sen sijaan, jos sinulla olisi ollut tavoitteena jo peruskoulussa, että haluat toimia jonain päivänä esimerkiksi lääkärinä, niin se oma sisäinen tulevaisuuden tavoite toimii motivaattorina, mistä syystä myös opittu tieto jää paremmin muistiin.

 

Elämäntavat merkityksellisiä oppimisen kannalta

Tämä nyt ei varmasti tule kenellekkään yllätyksenä. Jos nukut huonosti, opit huonosti. Jos syöt huonosti, opit huonosti, jos et pääsee purkamaan stressiä ja ajatuksia millään tavalla, opit huonosti. Mikä minulle tuli kirjasta uutena tietona oli se, että nesteytyksellä on valtava merkitys oppimisen kannalta. Tutkimusten mukaan 2% nestevaje saattaa heikentää keskittymistä jopa 20%.

Tällä hetkellä itselläni on ravinto hyvällä mallilla, erittäin hyvät keinot saada ajatuksia muualle, mutta lepo… Se on todella huonolla mallilla. Olen nyt viikon verran seurannut omaa untani sykemittarilla ja olen keskimääräisesti nukkunut 6h 30min, 1,5h alle suositusten!!!! Ja pahimmillaan unet ovat olleet todella katkonaisia. Minulla oli esimerkiksi viimeviikolla aamuja, jolloin sain nukkua rauhassa. Heräsin kuitenkin todella aikaisin enkä sen jälkeen enää unta saanut. Olen aikaisemminkin tästä kirjoittanut, mutta minulla, niin kuin suurimmalla osasta meistä illalla tulee aivan liian pitkään pelattua, selailtua puhelinta tai sitten alan stressaamaan hoitamattomia asioita. Näistä syistä nukkumaan meno venyy helposti ja unesta tulee todella katkonaista. Nyt päätinkin asettaa tähän tavoitteen. Jos seuraavana päivänä on aikainen herätys, laitan puhelimen pois klo 22.

 

Tehtävien rytmittäminen ja keskittyminen

Itselleni hyvin yleinen ongelma on yhteen asiaan kerralla keskittyminen. Päivät olisikin hyvä rytmittää niin, että et pompi taskista toiseen, vaan teet yhtä asiaa, minkä jälkeen pidät tauon jolla käsittelet asiat loppuun ja siirryt seuraavaan. Minulle on hyvin yleistä se, että jos teen jotain asiaa, pompin 15min välein hakemaan kahvia, tekemään jotain muuta juttua, näprään puhelinta tai juttelemaan kavereille. Ajatuksista tulee todella rikkonaisia ja keskittyminen kärsii pahasti. Oppiminen ja asioiden hoitaminen vaatii sitkeyttä ja tässä kontekstissa se tulee erittäin konkreettisesti esille. Älä siis keskeytä itseäsi vaan keep the focus!

 

Rutiinit rikkomalla viisaammaksi

Nyt mennään minun lähiviikkojen lempi aiheeseen. Rutiinit. Aloittaessamme opintomme Akatemialla, oli jokainen uusi päivä täynnä informaatiota ja oppia tuli valtavasti. Ensimmäisenä keväänä tuli opittua itsestä, muista ja uusista aiheista valtava määrä uutta. Kuitenkin ensimmäisen puolen vuoden jälkeen nämä suorastaan flow -tilalta tuntuneet oppimistilanteen ovat merkityksellisesti vähentyneet. Millä voisimme oppimista taas vauhdittaa, on rutiinien rikkominen ja uudet ärsykkeet. Me olemme kangistuneet kaavoihin. Kaikki pajat menevät lähes samalla tavalla. Fiiliskierros, alkupohdintaa ja omia kokemuksia, käydään ehkä läpi ennakkotehtävää, tauko, joku ryhmätehtävä ja sen läpikäynti, tauko, lopussa jotain keskustelua ja loppufiilikset. On tottakai joukossa ollut hyviäkin pajoja, mutta pääsääntöisesti meidän pajamme noudattavat tiettyä kaavaa.

 

Loppusanat

Kirja oli todella helppo lukuinen. Siinä tulleet asiat ravistelivat taas miettimään omaa oppimista ja kuinka tehokkaasti hyödynnän erilaiset mahdollisuudet. Mistään Amerikan tempuista ei kuitenkaan ole kyse, vaan ihan perus rutiineja korjaamalla ja taas toisaalta myös rutiineja rikkomalla pystyy saamaan todella paljon aikaan positiivista. Kun sisäinen motivaatio on kunnossa, tulee uusien asioiden sisäistämisestäkin paljon helpompaa. Loppuun haluan nostaa vielä erään lauseen kirjasta, joka jäi erityisesti mieleen. ” opit jäsentyvät kokonaisuuksiksi ymmärryksen avulla”

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close