Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Nuori – RISKI LIIKENTEESSÄ



Kirjoittanut: Arttu Vitikainen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Viime viikkojen tapahtumat ovat saaneet taas itseni kyseenalaistamaan tietyissä määrin Suomen tieliikennelakia ja omaa suhtautumista siihen. Kerronkin seuraavaksi kaksi tositarinaa viime viikoilta:

Joulukuisena yönä kello käy jo toista tuntia lauantain puolta, on sydänyön pimein ja kylmin hetki. Syrjäisellä parkkipaikalla haistan menthol savukkeen seasta hienoisen diisselin käryn ja kuulen rivikutosen naksutuksen, kun muutama auto kiertää parkkipaikkaa perää heitellen ja leikkien. On seesteinen talviyö, en näe kenelläkään edes kaljaa kädessä. Maailmaa parannetaan ja arvostellaan ajajien suorituksia. Hetken päästä mutkan takaa saapuu ehkä hivenen odotettu näky ja pian sinisenä vilkkuvat valot valaisevat parkkipaikkaa. Poliisi kerää porukkaa kasaan ja käskee painua pois alueelta, eräs meistä saa jo toisen varoituksen, kolmas olisi sitten sakkojen paikka. Mukava ilta päättyy vilkkuvaloihin.

Sitten se toinen tarina

Ystäväni on ollut tallilla laittamassa autoaan ja on aika siirtyä kotia kohti. Liittyessä moottoritien ramppiin hän huomaa edellä muorin ajamassa Dacialla. Kiihdytyskaistalla vauhdin lisääminen ja olan yli vilkaisu tulevat luonnostaa, onhan tätä tehty jo tuhansia kertoja aikaisemmin. Kääntäessään katseensa takaisin tiehen hän huomaa jotain mikä ei ole tapahtunut vielä kertaakaan aikaisemmin, Dacian jarruvalot palavat vain metrin hänen keulastaan. Ratin riuhtaisu rajusti vasempaan lähtee selkärangasta, ei siihen ajatus kerkiä mukaan. Osuma laukaisee air bagit, ja hetken maailma pyörii silmissä. Kumpikin kuljettaja selviää kolarista vammoitta, Dacia on tasa-akselia myöten sisässä ja ystäväni bmw on tulilasille asti runkoaisoja myöten kierossa. Pikkuisen pehmeämmät autot ja suorempi osuma, niin olisi saatu kaksi uutta jäsentä Kekkosen korttipöytään. Perään ajettua autoa kuljettanut iäkkäämpi henkilö myöntää poliisille tarkoituksensa pysähtyä kiihdytyskaistalle, silti tapaus tuomitaan peräänajajan syyksi, sillä laki ei suoraan kiellä pysähtymistä. Mukava ilta päättyy vilkkuvaloin.

 

Nämä tapahtumat ovat jälleen herättäneet ajattelemaan, että kumpi siellä liikenteessä oikeastaan on isompi riski.  Nuori, joka syrjäisellä alueella harjoittelee auton hallintaa vai liikennettä ja liukkautta pelkäävä vanhus, joka sortuu arvaamattomiin liikkeisiin liikenteessä? Tässä vaiheessa, joku varmasti haluaa kommentoida ”jos auto lähtee luistelemaan, on kyseessä oma ajovirhe ja liian suuri tilannenopeus”. Silti jokainen, joka ajaa enemmän kuin sunnuntaina kirkkomaalle, tietää että joskus auto voi karata myös itsestä riippumattomista syistä, jos vaikka joudut tekemään hätäjarrutuksen tielle pyrkivän hirven takia. Itse jäin tässä miettimään myös autokoulun pakollista liukkaanradan ajoa ja sen hyötyjä. Teinkin tähän alle listauksen oloistani liukasradalla sekä todellisessa tilanteessa.

Liukasrata:

  • Heinäkuun alkuviikko, lämmintä + 20, aurinkoista, näkyvyys rajaton
  • Nokian ajoharjoittelurata, saippua simuloi liukkautta
  • Ei muita tielläliikkujia, eikä muilla pääsyä alueelle

 

Työ aamu:

  • Marraskuun viimeinen viikko, lämmintä -1, ensilumi/räntä, näkyvyys neljä metriä
  • Tie 65 Orivesi – Mänttä, alijäähtynyt vesi jäätyy tienpintaan
  • Useita kymmeniä tiellä liikkuvia ajoneuvoja

 

Toki ajokokemus kertyy ajan myötä, mutta kun noita yllä olevia esimerkkejä katsoo, niin kieltämättä nousee huoli vasta kortin saaneiden kuljettajien ajotaidosta. Ajokortin kun voinee nykyään saada puolta pienemmällä ajotuntien määrällä. Mm. näiden syiden takia pidän kovin outona poliisin suhtautumista nuoriin, ketkä omaehtoisesti ja omakustanteisesti harjoittelevat juuri tuota auton hallintaa liukkaalla pinnalla. Olisiko autokouluissa mahdollista painottaa enemmän vaativissa olosuhteissa ajamista ja olisiko vanhukset mahdollista laittaa uudestaan autokouluun?

En ole oikeastaan varma, sainko omia ajatuksiani juuri selkeämmäksi asian suhteen. Toivottavasti tämä silti herätti joitain ajatuksia sinussa, joka jaksoit lukea tänne asti. Kuulisin myös mielelläni kommentteja asiaan liittyen.

Esseen taustalla ei ole mitään yksittäistä kirjaa, mutta pohdiskelussa on haettu intoa mm. seuraavista lähteistä.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10204584

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005863346.html

https://www.liikenneturva.fi/fi/eri-ikaisena/nuoret-15-24-liikenteessa

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close