Noora Toivo ja SoMe

20.02.17 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja: Noora Toivon puheenvuoro
Kirjan kirjoittaja: Sport and Business Seminar 10.2.2017
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Blogiessee.

Viime vuoden lopulla Jenna, Milla, Riku ja minä käynnisteltiin blogisolua Otteessa. Kaikki meistä olivat pallotelleet ajatusta oman blogin perustamisesta. Yhdessä sitten mietittiin mitkä aiheet ja minkälainen tyyli voisi olla kullekin meistä sopiva. Pohdimme jopa blogin nimiäkin. En oikeastaan itse ollut silloin pohtinut suuresti millainen oma blogi voisi olla. Ajattelin vain, että jonkinlaisen videoblogin pitäminen voisi olla hauskaa ja toimisi myös päiväkirjana itselle.

Olin minäkin kokemassa ja kuulemassa Efektin poikien järjestämää Sport and Business Seminaria reilu viikko sitten. Noora Toivon puheenvuorosta sain niin paljon ajateltavaa, varsinkin tuota mahdollista tulevaa blogia ajatellen. Noora Toivo on siis itse yleisurheilija, joka elättää itsensä ja mahdollistaa urheilemisensa sosiaalisella medialla. Hän kertoi, että on aktiivisuudellaan somessa saanut mm. näkyvyyttä, verkostoja, työtarjouksia, yhteistyökumppaneita ja päässyt uusiin juttuihin mukaan, kuten Kiririnkiin

Nooran vinkit onnistumiseen somessa:

  • Kannattaa aloittaa miettimällä omat tavoitteet
    • Mihin käytät sosiaalista mediaa? Etsitkö töitä vai haluatko julkisuutta? Onko some henkilökohtainen vai yrityksen?
  • Kartoita omat vahvuutesi
    • Mistä tiedät paljon? Mistä olet kiinnostunut?
  • Löydä oikeat kanavat
    • Oletko vahva kirjoittaja? Miten luonnistuu kameran edessä poseeraaminen?
    • Kannattaa myös perehtyä kanavan toimintaan, miten sitä käytetään oikein?
  • Oman tyylin / persoonan löytäminen
    • Minkälainen olet somessa? Haluatko tuoda osaamisesi esiin vai vaikkapa hauskuuttaa ihmisiä?
  • Mieti teema / teemat
    • Kaikille jotakin ei toimi. Ketä haluat puhutella, kenet haluat saada kiinnostumaan?
  • Mieti kohderyhmäsi
    • Kirjoitatko teinitytöille vai perheenäideille?
  • Millä luot lisäarvoa
    • Netti pursuaa blogeja, vlogeja ja tyyppejä. Miksi ihmisiä kiinnostaa juuri sinä ja sinun somesi? Oletko esimerkiksi viihdyttävä, onko juttusi vertaistuen tarjoaminen vai kenties päästää seuraajat elämäsi kulisseihin?

Lisäksi aloittelevan somettajan kannattaa pitää mielessä, että itse työ, seuraajien saaminen ja menestys vaatii pitkäjänteisyyttä. Vuosi on lyhyt aika ja esimerkiksi blogiin pitää ilmestyä sisältöä säännöllisesti tai seuraajat kyllästyvät. Sosiaalisen median kanavien haltuunotossa ei kannata ahnehtia: vuodessa kannattaa ottaa käyttöön maksimissaan kaksi eri kanavaa, mieluiten yksi. Vuodessa ehdit tutustua kanavaan käyttämiseen ja toimintoihin rauhassa sekä huolehtia hyvän, laadukkaan sisällön tuottamisesta.

Oman toiminnan analysointi on myös tärkeää. Mistä seuraajasi tulevat? Mitkä ovat suosituimmat postauksesi? Analysoimalla ja hyödyntämällä eri somekanavien antamaa statistiikkaa voit kasvattaa oman somesi näkyvyyttä ja suosiota.

Noora Toivon puheenvuoron pohjalta tein sen päätöksen, että oma blogi ja ammatillinen sometus (esim. LinkedIn työnhaussa) saa odottaa. Tämä kevät tulee olemaan kiireinen ja sisältää muun muassa opparin kirjoittamisen. Ensi syksynä voisi olla hyvä aika. Siihen saakka jatkan tyytyväisenä snäppäilyä. Löydät minut Snapchatista ja Instagramista nimellä Chocobeibi 🙂

Julkaistu alun perin täällä.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!