Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Nolla



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Meille nykypäivän ihmisille nolla (0) on varmasti hyvinkin tuttu ja tietystihän me tiedämme, että se tarkoittaa ”ei mitään”. Nollaa esiintyy jokapäiväisessä elämässämme, eikä sillä juurikaan ole merkitystä arkeemme, sillä eihän se ole yhtään mitään. (?) Voi kunpa 500-luvun Intialaiset matemaatikot, jonka tämän nollan meille aikoinaan kehittivätkään, olisivat tienneet miten suuri vaikutus sillä tulisi olemaan.

Olet uuden paikallisen kauppakeskuksen avajaisissa. Kauppakeskuksen aulan edessä sinulle tarjotaan ilmainen kauppakeskuksen logolla varustettu kassi. Otatko kassin? Totta tosiaan otat! Onhan se ilmainen. Tarvitsetko kassia? Et välttämättä, mutta otin silti, koska ilmaiseksi sain.

Kun puhutaan kaupankäynnistä ja rahan merkitys on mukana, niin punnitsemme aina kaupan haitta- ja hyöty puolia. Hyvät kaupat tehtyäsi tunnet hyvää oloa ja huonojen kauppojen jälkeen tunnet katumusta. Teet jopa tiedostamattasi riskianalyysiä kaikkien ostostesi aikana, sillä katumuksen tunnetta et halua tuntea. Mutta mitä jos kaupanteon kustannukset olisivat sinulle nolla? Se poistaisi riskin tehdä huono päätös ja samalla ihmisen sisään rakennetun tappion tai häviämisen pelko olisi poistunut. Sitä nolla saa meissä aikaiseksi. Se tuo turvaa tilanteisiin, joissa normaalisti olisi riskinä tehdä haitallinen päätös.

Amazon verkkokauppa tarjosi aikoinaan verkosta ostettujen kirjojen (kirjan hinta $16,95) kotiinkuljetuksen hintaan $3,95. He kuitenkin muuttivat toimitusmaksujaan ympäri maailmaa, niin että ostettuasi samalla toisen kirja (2 kirjaa $33,90) saisit kotiinkuljetuksen veloituksetta. Asiakas ei välttämättä edes halunnut tai tarvinnut toista kirjaa, mutta ilmeisesti ilmainen toimitus puri kansaan, kun kirjakauppa pian tämän muutoksen jälkeen räjähti käsiin. Se räjähti käsiin kaikkialla maailmassa, paitsi Ranskassa. Ranskalaiset eivät olleet siirtyneet ilmaisen toimituksen piiriin, vaan tarjosivatkin vastaavasti kotiin toimitus palvelua lisähintaan ₣1 (1 ranskan frangi). Ottaen huomioon, että yksi ranskan frangi oli arvoltaan n. 0,15€, niin ei uskoisi sillä olevan mitään merkitystä asiakkaiden ostopäätöksiin. Mutta näin kuitenkin oli, eikä Amazonin ranskalaisten asiakkaiden ostokäyttäytymisessä huomattu minkäänlaista muutosta. Asia kuitenkin korjattiin pian ja ilmainen toimitus saapui viimein Ranskaankin. Myynti kasvoi samanlaista vauhtia, kuin muissakin aiemmin jo ilmaisen toimituksen saaneissa maissa. Voiko tosiaan olla, että 0,15 € :n alennus vaikuttaisi yhtään mihinkään?

Nollalla on suuri vaikutus meihin, sillä se riisuu meidät aseista. Nolla tuo meille turvaa, koska emme voi riskeerata mitään. Jos halua ajaa muutosta esimerkiksi kansallisella tasolla ja kannustaa ihmisiä ajamaan sähköautoilla, niin älä vain alenna niiden verotusta, vaan poista se kokonaan. Jos haluat ihmisten tulevan tapahtumaasi, niin älä vain alenna sisäänpääsymaksuja, vaan tee sisäänpääsystä ilmaista. Vaikkei alennuksen rahallinen arvo välttämättä loogisesti ajatellen olisikaan niin hirveän suuri, niin nolla ei meille noudata loogisuutta. Nolla pelaa aivan eri sarjassa, kuin mikään muu tuntemamme numero.

Kommentoi