Myyntitykki kertoo

03.02.16 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntitykki kertoo
Kirjan kirjoittaja: Olli Harma
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Oppiva organisaatio

Myyntitykki kertoo -kirjassa 50 kokenutta ja kovaa ammattilaista kertoo, mitä hyvä myyminen käytännössä on, ja miten huippumyyjäksi kasvetaan. Opit tulevat suoraan suomalaisen myyntialan huipuilta. Kirjassa kerrotaan muunmuassa miten myyntineuvottelu kannattaa aloittaa, miten hinta kannattaa määrittää ja miten kauppa lopulta lyödään lukkoon. Kirja tarjoaa kylmää faktaa myynnistä, mutta myös käytännön vinkkejä ja opettavaisia tarinoita, joita kertovat muun muassa Tuurin oma kyläkauppias Vesa Keskinen, kiinteistökuningatar Kaisa Liski, Liikemies Harry Harkimo sekä kiinteistönvälittäjä ja tv-persoona ”kauppaneuvos” Jethro Rostedt.

Yleisesti ottaen Myyntitykki kertoo on selkokielinen ja mielestäni varsin onnistunut perehdytys myynnin maailmaan. Myyntityöstä ”ulkopuoliset” tai sen pariin haluavat saavat varmasti käsityksen voisiko myynti heitä varten. Ammattilaisillekin kirja tarjoaa varmasti mielekästä sisältöä ja ainakin loistavia tarinoita. Myyntityö on täynnä kliseitä ja myyttejä, ja usein sen ajatellaan olevan vain sosiaalisesti syntymälahjakkaiden pelikenttä. Tästä syystä kirjan tarjoamat analyysit ja huoneentauluihin kootut vinkit ovat hyvä oivallus siitä, että kirjoittaja ymmärtää myyntiä ammattina ja pystyy esittämään asiansa selkokielellä.

Myytävän tuotteen pitää itsessään ratkaista asiakkaan ongelma parhaalla mahdollisella tavalla. Kirja painottaa moneen kertaan sitä, kuinka tärkeää on myydä sellaista, mikä sinua itseäsi kiinnostaa. Myy jotain sellaista, mistä itse olet innostunut! Omien mielenkiinnon kohteiden mukaan myytäväksi päätyvien tuotteiden valitseminen kannattaa aina. Aina tämä ei tietenkään ole mahdollista, esimerkiksi myyntipäivillä ei voi ikinä tietää mikä myytävä tuote tulee olemaan. Kuitenkin tuotetta kuin tuotetta on mahdollista saada myydyksi kunhan vain jaksaa tehdä hommia hyvällä, ja ennen kaikkea positiivisella asenteella.

Itselläni on kova halu kehittyä myyntityössä. Olen huomannut, että juuri kirjan oppien mukaan minun kannattaa myydä vain sellaista mihin itse uskon ja mitä itsekin voisin kuvitella ostavani. Esimerkiksi Sportia tuotteiden myynnissä on mielenkiintoni säilynyt erinomaisesti ja nyt suunnittelemmekin jo neljättä myyntitapahtumaa vasta joulukuussa starttaamamme projektin parissa. Liian vaikean tuotteen parissa mielenkiintoni puolestaan laskee huomattavan nopeasti. Tuloksia on vain yksinkertaisesti saatava aikaan melko nopeasti jotta motivaatiotaso säilyy korkealla tasolla.

Myyntitykki kertoo sisältää paljon käytännön neuvoja asiakkaan kohtaamiseen ja kaupan tekemiseen. Yksi tärkeimmistä huomioista liittyykin juuri myynnin asemaan organisaatiossa. Yrittäjä Pekka Viljakainen toteaa:

”Suomessa ajatellaan usein, että jos olet johtaja, et voi olla myyjä. ”Meillähän on myyjät erikseen.” Se on sulaa hulluutta. Olen tavannut monta kansainvälisen suuryrityksen johtajaa, ja he kaikki ovat myyjiä tavallaan. Jos uskot tuotteeseen, olet myyjä.” 

Tässä Viljakaiselta hyvä pointti joka korostaa sitä seikkaa että yrityksen varsinaisen myyntiorganisaation kauppaa tekevät myös yrityksen johtohahmot omilla pelikentillään. Menestyvän johtajan on mielestäni ehdottomasti oltava myös huippuluokan myyjä.

Kirjan usein toistuva avainopetus on, että pelkäämme myyntityötä aivan turhaan:

”Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua kun seisot asiakkaan oven takana valmiina koputtamaan? No se, että olet kohta siinä oven takana taas.”

Yrittämällä et siis menetä mitään, mutta yrittämättä jättämisellä menetät varmasti paljonkin. Omasta mielestäni myyntityö vaatiikin rohkeuden lisäksi myös tietynlaista hulluutta, ja oikeanlaista heittäytymistaitoa tilanteen vaatimalla tavalla.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “Myyntitykki kertoo”

  1. Martti Lumia sanoo:

    Oli pakko lukaista tämä essee pelkästään osuvan otsikon perusteella 😉 Myyntityö kiinnostaa myös itseäni, mutta vielä puuttuu kuitenkin tarvittava määrä rohkeutta ja sitä ”tietynlaista hulluutta ja oikeanlaista heittäytymistaitoa”. Itsekin huomasin Sportia myynnissä, että sitä oli paljon helpompi tehdä, kun oli enemmän tietoa tuotteesta ja ne olivat sellaisia joita itsekin olisi voinut ostaa.

    Mutta siksihän täälä Proakatemiassa ollaan, että opitaan paremmaksi siinä mitä haluaa tehdä. Ollaan siis oikeassa paikassa!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Kalle Airila sanoo:

    Vaikuttaa todella mielenkiintoselta kirjalta ja menee ehdottomasti omalle kirjalistalle. Aina mukava lukea konkreettisista esimerkeistä. Itseänikin myynti kiinnostaa ja haluan siinä kehittyä. Susta huomaa, että oot ottanu myynnin omaksi hommaksesi ja sulla on hyvä tekemisen meininki siihen. Ja vähän sitä hulluuttakin löytyy 😀

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!