Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Myyjä on asiantuntija



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Mitä on tulevaisuuden myynti? Entä tulevaisuuden myyjä? Tuleeko myyjän rooli muuttumaan? Entä tarvitaanko myyjiä tulevaisuudessa? Duunitorin ja MMA:n yhteistyönä julkaistussa artikkelissa pohditaan juuri näitä ajankohtaisia kysymyksiä.

 

Nykyään sosiaalisen median hallitessa ihmismieliä, voidaan pyrkiä tilaan jolloin asiakas lähestyy myyjää itse. Sosiaalinen media on yksi isoin myynnin työkalu. Somen kautta on helpompi löytää prospekteja ja muodostaa diilejä, eikä asiakkaisiin välttämättä tarvitse olla suoraan yhteydessä.

 

Tulevaisuudessa myyjiä on edelleen. Myyjän rooli on muuttumassa huomattavasti, mutta se ei ole häviämässä. Tulevaisuudessa voidaan puhua enemmän asiantuntijuudesta. Asiantuntijuus on tulevaisuuden myynnin valttikortti. Ihmisten internetin käyttö lisää samalla heidän omaa tietämystään asioista, jolloin myyjällä eli asiantuntijalla on oltava hallussa entistä paremmin tiedot ja taidot, sillä asiantuntemus on se lisäarvo, jota asiakas myyjältä hakee. Duunitorilla työskentelevä Lauri Iso-Markku selventää, että myyjää, joka pystyy hahmottamaan kokonaisuuden ja tarjoamaan ratkaisun, ei voida automaatiolla korvata ainakaan lähitulevaisuudessa.

 

Myynnissä epäonnistuminen on ehdottoman tärkeää, mutta ymmärrettävästi myös pelättyä. Pelon varjossa ei kannata jättää yrittämättä laajentaa reviiriä tai venyttää rajoja. Myös kriittisyys omaa työtään kohtaan on kannattavaa, ettei tyydyttäisi kohtalaisiin suorituksiin. Myynnin parissa tehokkuutta on helppo seurata ja mitata tilastojen kautta. Luvuista näkee kuinka sujuvat esimerkiksi soitot ja buukkaukset. Myynnissä parasta ehkä onkin se, kuinka helppo on seurata omaa menestystään. Työn tulos on välittömästi käsin kosketeltavissa, etenkin provisiopohjaisessa myyntityössä. Myös eteneminen ja menestyminen myynnin parissa on nopeaa.

 

Myyntityö on pitkälti myös oman persoonansa tuntemista, sillä parhaat tulokset syntyvät, kun oppii itselleen parhaan tavan tehdä myyntiä.

 

https://duunitori.fi/tyoelama/mma-myynti-tulevaisuudessa/

Aihetunnisteet:
Kommentoi