Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Myy enemmän – Myy paremmin



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myy enemmän – myy paremmin

 

Päätin tällä kertaa valita esseen aiheeksi myynnin, kirja valikoitui monen myynnistä kiinnostuneiden lukuvinkkinä. Myynti on vielä monelle ihmiselle tabu, jota ei jostain syystä haluta tehdä. Itse olen toiminut myyjän työssä pari vuotta, ja tykkäsin siitä, sillä pääsin olemaan ihmisten kanssa koko ajan tekemisissä. Kommunikointi ihmisten kanssa antaa minulla virtaa omaan työpäivään, en ole siis henkilö joka tykkää istua tietokoneen ääressä aamusta iltaan ja puhua sille, mikä taitaa jo nykypäivänä ollakin mahdollista. Mutta ei siitä sen enempää, kirjassa käydään myyntiä vaiheittain läpi, haluan kuitenkin tuoda muutamia pääkohtia, mihin itse kiinnitin kirjassa huomioni.

 

Halusinkin ottaa tähän alkuun jo kliseeksi muodostuneet sanonnan, joka löytyy myös kirjan ensimmäiseltä sivulta. ”Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä ole muutakaan liiketoimintaa” (Aalto & Rubanovitsch 2012, 8). Mutta kyllähän se niin on, että tuo kliseinen lause pitää paikkansa. Myynti on lähes aina se, joka tuottaa tulovirran yritykseen. Tietty on muitakin asioita, jotka saattavat nostaa liikevaihtoa, mutta usein nämä muutkin asiat ovat jollain tapaa myyty. Monet sanovatkin, että yrittäjän pitäisi aina tehdä myyntiä seuraavan puolen vuoden päähän, jotta tulot olisivat jatkuvaa ja maksuvalmius pysyisi. Huomasimme myös oman tiimin kanssa sen, kun iso osa meistä oli jäänyt kevään jälkeen kesälomille eikä ollut antanut ajatustakaan omalle/tiimin syksylle, niin ne henkilöt olivat projektien suhteen hieman lirissä. Tässä kohtaa akatemia hieman sumentaa vrt. oikeaan työelämään. Täällä on helppo olla vain ja tehdä puskuri täyteen rahaa ja sitten miettiä mitä projekteja tekisi. Kun nuo akatemia yrityksien kulut eivät ole lähellekään sitä, mitä ne oikeassa työelämässä ovat. Haluaisinkin verrata tätä yrittäjän arkeen, mitä jos yrittäjäkin jäisi kesälomille sen enempää asioita miettimättä mitä kesällä vastaan tulee? Voi olla, että yritystä ei kesän jälkeen enää olisi. Tuntuu, että myyjät eivät saa vieläkään tarpeeksi arvostusta yrityksissä. Jos itse olisin esimiehenä, niin varmasti palkitsisin myyjiä kaikin mahdollisin keinoin, jotta he tuottavat yritykselle rahaa ja samalla kehittyvät itse myynnin saralla.

Myyjän haasteet nykypäivänä

 

Myyjä on yrityksessä avainasemassa, kun nykypäivänä yhä useampi yritys tarjoaa samankaltaisia tuotteita/palveluita (Aalto & Rubanovitsch 2012, 21). Miten yrityksien on mahdollista nykypäivänä edes erottautua kilpailijoista? Siihen on kyllä muutamiakin keinoja, mutta en mene siihen tässä esseessä sen enempää vaan tarkastelen asiaa myyjän näkökulmasta.
Myyjän pitää osata perustella asiakkaalle tuotteet tai palvelun hyödyt ja edut sekä tarjota asiakkaalle parasta mahdollista palvelua. Hyvät myyjät ovat yrityksen kulmakivi, sillä he pystyvät käännyttämään asiakkaat oman yrityksen asiakkaaksi ihan pienilläkin nyansseilla, joita perus kadun tallaaja ei välttämättä edes hänen myyntipuheessaan huomaa. Nykypäivänä myyjien on oltava erittäin tehokkaita siinä, jos he pääsevät asiakaskohtaamiseen. Jos he eivät saa kauppaa klousattua tai lähettää asiakkaan kotiinsa tarjous kädessä. No mitä nykypäivänä asiakas todennäköisesti tekee? Menee selaamaan internetiä, löytää sieltä kilpailevalta halvemman hinnan samasta tuotteesta. Asiakashan todennäköisesti suuntaa sitten sinne ja myyjältä meni kaupat sivu suun eikö niin? Eli yksi suurimmista myyjien haasteista on olla tehokas, myyjien vireystila on koko ajan pakko olla korkealla ja kauppaa pitää saada, tai yrityksen tulovirta kärsii.

 

Myyntitilanteeseen valmistautuminen

 

On myyjästä itsestään kiinni, haluaako hän onnistua myyntitilanteessa vaiko ei. Kaikki on kiinni asenteesta (Aalto & Rubanovitsch 2012, 44). Myyntitilanteeseen myyjän on pakko olla hyvin asennoitunut, nimittäin jos myyntitilanteeseen menee nenää kaivellen asiakkaat sen kyllä huomaavat. He rupeavat empimään ostopäätöksiä ja todennäköisesti eivät edes luota myyjään. Minkälaisen kuvan tällainen myyjä jättää asiakkaalle? Mitä kun asiakas menee kaveriporukan kanssa viettämään iltaa ja kertoo kokemuksestaan kavereille. Meneeköhän kaverit käymään kyseissä kaupassa? Ei varmasti mene. Myyntitilanteeseen on erittäin tärkeää asennoitua hyvin, sillä huono asenne näkyy myyntitilanteessa, sekä tuloslaskelman alimmassa rivissä. Ei sitä osaakaan kuvitella miten paljon huono palvelukokemus vaikutta asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Jos jättää yhdessä päivässä kymmenelle asiakkaalle huonon palvelukokemuksen, jotka jakavat sen ystävilleen. Summa äkkiä moninkertaistuu ja paljon jää rahaa tulematta yritykselle. Myyjän siis pitää olla myyntitilanteeseen valmis.

 

Kirjassakin puhutaan myös voittamisesta, hyvän myyjän yksi ominaisuuksista on voitontahto. Pystynkin tätä komppaamaan aika hyvin, nimittäin itselleni tuo voitontahto ei ole mikään uusi käsite. Vihaan häviämistä, rakastan voittamista. Halusin olla aina paras myyjä entisessä työpaikassani, meillä ei ollut kenelläkään provisiopalkkausta, mutta kassoissa oli omat myyjänumerot. Tein aina töitä sen eteen, että olin joka päivä sijalla 1. myyntitilastoissa. Mitä isomman kaupan sain tehtyä, sen paremman fiiliksen siitä sain. Tosin ei ollut mitään eroa oliko kauppasumma 6€ vai 2500€, palkka oli aina sama.

Myynnistä on aina mukavaa kirjoitella omia mielipiteitä ja peilata niitä muiden mielipiteisiin, kirja oli raikas tuulahdus myynnin vinkkeihin ja kirja oli kirjoitettu mukaansa tempaavasti. Suosittelen siis kirjaa myynnistä kiinnostuneille ihmiselle.

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close