Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Miten meillä meni



Kirjoittanut: Timo Myöhänen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät 2017

 

Valmistautuminen

Myyntipäivät ovat takanapäin ja on aika tutkiskella omaa ja tiimin suorittamista. Myyntipäiville valmistautuminen alkoi hieman ennen itse koitosta. Projektipäälliköt (tässätapauksessa kaksi kappaletta) ilmoittautuivat vapaaehtoisiksi ottamaan haasteen vastaan hyvissä ajoin ennen myyntipäiviä. Projektipäälliköille jäi näin aikaa hioa suunnitelmat ja juonet valmiiksi itse koitokseen. Haasteenna suunnittelussa kuullemma oli epätietoisuus myytävistä tuotteista. Kuinka valmistautua myymään jotain sellaista, mikä ei ole velä kenekään tiedossa. Totuuden nimissä kaikilla taisi kuitenkin olla hyvinkin vahva epäilys molemmista myytävistä tuotteista jo hyvissä ajoin ennen myyntipäiviä. Viimeistään silloin, kun akatemialle alkoi ilmestymään laatikko kaupalla suklaata. Tästä huolimatta tiimimme ei uskaltanut lähteä luottamaan arvioihinsa ja valmistautumaan kyseisiä tuotteita silmälläpitäen. Olisihan siinä ollut vaara tehdä turhaa työtä, jos tuotteet eivät olisikaan osuneet myyntipäiville! Tästä huolimatta projektipäällikkömme teki tarpeelliseksi näkemiään valmisteluita myyntipäivää varten. Näitä valmisteluita oli muunmuassa kuljetuskaluston saatavuuden varmistamnen, maksupäätteiden riittävyys ja tiimin yhteishengen sekä kilpailumielen kohoitus. Valmistelut loivat tiimille hyvän tunteen myyntipäivien haasteiden kohtaamiseen.

 

Alku aina kankeaa

Myyntipäivän aamun koitaessa tiimimme kokoontui hyvissä ajoin akatemialle ja avasi myyntipäivät hyvissä ajoin kuohuviinilaseja kilistellen. Tästä oli hyvä aloittaa rankka rupeama. Myyntituotteet eivät tainneet olla kenellekkään suuri yllätys, joten alkutilaisuuden jälkeen oli hieman hämmentynyt olo omassa mielessä. Olisihan tämä varmaankin pitänyt tietää ja luottaa valmisteluissa tähän. Hämmennys sikseen ja tiimimme kertyi omaan tilaamme ideoimaan tulevien päivien myyntistrategioita. Ideointi oli vilkasta ja selkeää suuntaa ei maltettu löytää. Ideointiaikaa oli annettu kolme tuntia ja tämän ajan kuluessa saimme karkeita ajatuksia tulevasta toiminnastamme. Projektipäälliköt jakoivat jokaiselle tehtävät ja kellon lyödessä 12.00 alkoi itse toiminta. Myyntipäivien myynnin alkaessa tiimillämme ei ollut vielä selkeää visiota myynnin kärjestä ja tavoista saavuttaa asettamamme tavoitteet (vai oliko meillä sittenkään tarpeeksi selkeää tavoitetta?). Myynti kuitenkin alkoi ja toiminta oli alkuun enemmän tai vähemmän hapuilua. Suoria tuloksia ei tahtonut ruveta syntymään ja tästä seurasi mielalan ja työmotivaation laskeminen osalla tiimistämme. Oli siis selkeästi aika kehitellä jotain, mikä nostattaa tiimimme työskentelymotivaation toiselle asteelle. Alusta asti oli selkeä, että haluamme pelata kovilla panoksilla ja kehittää jotain suurta. Ensimmäisen myyntipäivän illalla saimme suunnitelman valmiiksi ja tuotimme erilaisen markkinointivideon kiihdyttääksemme rakentamamme verkkokaupan liikevaihtoa. Video sai välittömästi hyvän vastaanoton ja rupes toimimaan tarkoituksessaan. Video toteutettiin kuitenkin pienellä porukalla, jotta työ olisi mahdollisimman tehokasta ja ripeää, sillä aikaa ei ollut myyntipäivillä hukattavaksi. Videon toteutusajankohta oli ilta ja yö, jolloin esimerkiksi yrityskauppaa ei voinut toteuttaa. Osa tiimiläisistämme oli tietysti tavan mukaan erilaista ajatusta vastaan, mutta enemmistö asian osaisista kannatti hanketta ja sen toteutusta. Myös aamupäivän innovointia haastoi ihmisten taipumus jarruttaa luovaa ajattelua. Uudet ideat lytätään helposti esittämällä raakileeseen kohdistuvia epäkohtia. Rakentava sparraaminen on tietysti asia erikseen. Ensimmäisen myyntipäivän aikanamme saimme kerättyä jo liikevaihtoa, mutta katseet suunnattiin toiveikkaana jo kohti tulevaa päivää.

 

Myynti kiihtyy

Toisen myyntipäivän valjetessa oli selkeämpää, mitä kukin tekee. Projektipäälliköt olivat laatineet selvän työnjaon, mitä jokainen noudatti. Myyntiä alkoi tapahtumaan ja liikevaihto kipusi jo mukavalle tasolle. Aamuun oli osalla porukasta suhteellisen haastava lähteä edellisen päivän hitaasta lähdöstä johtuen, mutta päivän mittaan yleinen tekemisen ilme muuttui merkittävästi parempaan suuntaan. Joukossamme oli mahtavia tsemppaajia, jotka saivat apeammatkin kasvot kirkastumaan. Myyntiä toteutettiin suorakontaktoimalla yrityksiä ja tuttuja puhelimitse, jalkautumalla kaupungille ja ympäristöön, verkkokauppaa rummuttamalla ja markkinoimalla sekä Hervannan kauppakeskus Duon ständillä. Ständi ja yritysten kylmäkontaktointi osoittautui haastavimmaksi tavaksi lähteä tekemään myyntiä. Läheisten kontaktointi ja jalkautuminen tuotti mukavasti tulosta ja verkkokaupan nousukiito jatkoi vauhtiaan. Verkkokaupalle olisimme ehkä povanneet vieläkin suurempaa roolia liikevaihdon toteuttamisessa, mutta aikataulun rajallisuus toi esiin realiteetit. Kaksi ja puoli päivää on hyvin lyhyt aika kaupanteossa.

 

Viimeiseen päivään sisulla

Viimeiseen myyntipäivään lähdettiin hyvillä mielin, joskin väsymys alkoi luonnollisesti jo painamaan kolmantena aamuna. Olivathan edelliset päivät hyvin pitkiä ja kuluttavia kaikille. Osa tiimistämme aloitti päivän jo aamuvarhaisella elektroniikkaliikkeen tempauksella. Tiimiläiset menivät jakamaan suklaakortteja Black Friday jonottajille kilpailevan liikkeen jonoon. Tempaus herätti hymyn kuluttajien kasvoille ja tuotti myös mukavan liikevaihdon tiimillemme. Päivä jatkui kovalla myymisellä jokaisessa myyntikanavassa. Perjantai aamu ei ollut välttämättä enää se kaikkein tehokkain myyntipäivä, joka tarkoitti sitä, että myymisessä joutui tekemän varsinaisen loppurytistyksen. Myyntiaika loppui ja oli aika laskea numerot yhteen. Liikevaihtoa kertyi ihan mukavasti, mutta ei suinkaan maata järisyttäviä määriä. Tiimimme oli luonnollisesti väsynyt myyntipäivien aherruksesta, mutta mieliala oli suurimmalta osin erittäin positivinen. Tuloksista tuskin tarvitsee jälkipolvien kanssa muistella, mutta tiimimme toiminta oli jättänyt selvästi jäljen. Tavoitteenamme myyntipäiville oli paitsi pärjätä hyvin, myös jättää jälki. Toimintamme osoittautui niin huomiota herättäväksi, että onnistuimme tavoitteessamme. Kaikenkaikkiaan myyntipäivästä jäi siis hyvä mieli. Paljon saamme ammennettua oppia niin tiiminä, kuin myös yksilöinä. Myyntipäivät purettiin heti seuraavassa pajassa maanantaina ja jokainen koki oppimisen tunteita purun aikana. Kokemuksemme oppeja pääsemme ottamaan käyttöön heti seuraavana päivänä, kun tiimimme suuntaa kohti 12h-näyttöä. Saapas nähä mitä huominen tuo tullessaan taas askeleen kokeneemmalle tiimillemme.

Lähteet:

Myyntipaja 9.10.2017

Myyntipäiväpaja 20.11.2017

Myyntipäivän purkupaja 27.11.2017

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close