Minustako myyntimies?

04.05.18 Esseen kirjoittaja: Santeri Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

JOHDANTO

Ennen Proakatemialle tuloa en ollut käytännössä myynyt mitään muuta, kuin urheilujoukkueen kautta wc-paperia ja sitäkin sukulaisille, jotka olivat ”velvoitettuja” ostamaan. Kokemukseni siltä saralta oli siis täysi nolla. Akatemialla kuitenkin olen päässyt testaamaan omia myyntitaitojani esimerkiksi myyntipäivillä ihan kasvotusten vieraille ihmisille sekä Pilke Stay Up Laten kautta puhelinmyynnillä yrityksille.  Näitä hommia tehdessäni huomasin, ettei se myyminen olekaan aivan niin helppoa kuin olen ehkä kuvitellut. On olemassa asiakkaita, jotka ostavat tuotteen, vaikka sitä myisi kuka, koska heillä on sille tarve. Taitava myyjä taas saa luotua tarpeen tuotetta kohtaan myös epävarmemmille asiakkaille. Olen nyt alkanut eri tavalla arvostamaan henkilöitä, ”jotka myyvät, vaikka jäätä eskimoille”. Fysioterapian alallakin omien palveluiden ja oman ammattitaitosi myyminen on todella isossa roolissa ja haluaisin kehittyä siinä vielä paljon opiskelujen ohella. Tässä esseessä käyn läpi erilaisia hyvän myyjän taitoja ja ominaisuuksia.

TUNNE TUOTTEESI

Myyjän kannalta todella tärkeä asia on tuntea tuotteet, joita myyt. Myyjän pitää pystyä vertailemaan eri tuotteita ja niiden ominaisuuksia varmasti, jotta asiakkaalle tulee hänen ammattitaidostaan luottavainen olo sekä hän saa omiin tarkoituksiinsa juuri oikean tuotteen. (Kallio, L. 2011.) Itselläni nousee tuotteiden tuntemisesta pakolla mieleen jalkapallokenkien osto. Välillä vastaan tulee myyjiä, jotka pystyvät kertomaan esimerkiksi kengän nahkan ominaisuuksista ja pohjan muodoista ja minua haastattelemalle he ovat etsineet parhaiten itselleni sopivaa vaihtoehtoa. Ja usein tällaisten myyjien jälkeen olen itsekin sitä mieltä, että ostin parhaiten itselleni sopivat nappulakengät. Välillä taas tuntuu, että tiedän kengistä enemmän kuin myyjä ja joudun omien tietojeni perusteella tekemään valinnat. Näissä tapauksissa saan varmasti molemmissa ostettua ihan hyvät kengät, mutta mielikuvani yrityksen henkilökunnan laadusta on varmasti täysin erilainen. Tämä saattaa vaikuttaa siihen, mistä lähden hakemaan uusia pelikenkiä ensikerralla.

ASIAKKAAN KOHTAAMINEN

” Henkilökohtainen myyntityö on ostajan ja myyjän henkilökohtaista vuorovaikutusta,

joka muodostuu suorasta inhimillisestä kontaktista.” Myyjän kehittää asiakkaaseen palvelutilanteessa tietynlaisen suhteen. Tästä suhteesta tulee sitä parempi, mitä luontevammin ja tarkemmin myyjä pystyy lukemaan asiakasta ja muokkaamaan omaa käyttäytymistään sen mukaan. (Karhu, J. 2011.) Myyjän toiminta ei saa olla jokaisen asiakkaan kanssa täysin samanlaista, vaan sen pitää elää asiakkaan mukaan. Hyvä myyminen on molemminpuolista keskustelua, eikä yksipuolista paasaamista. (Mäkinen, J. 2016.) Lähestymällä jokaista asiakasta yksilönä, saat varmasti paremmin selville juuri kyseisen asiakkaan tarpeet ja osaat löytää niihin juuri sopivan tuotteen tai ratkaisun, jolloin saat paljon varmemmin myyntiä.

KÄYTÖSTAVAT JA ULKOASU

Hyvä myyjä osaa käytöstavat ja on kaikkia kohtaan kohtelias. Myyjän käytöksen tulee kuitenkin muuttua asiakkaan mukana. Jotkut ihmiset haluavat myyjän olevan todella asiallinen ja virallinen, kun taas toiset haluavat rentoa meininkiä ja hieman huumoria. Tämäkin vaatii myyjältä taitoa lukea ihmisiä. Myyjän ulkoasu saa olla persoonallinen, kunhan se on kuitenkin siistin ja huolitellun näköinen. Myös käytös saa olla persoonallista, kunhan se ei ole väkisin väännettyä ja sopii tilanteeseen. Persoonallisuudella ja aitoudella myyjä jättää varmasti parhaan kuvan itsestään ja edustamastaan yrityksestä asiakkaalle. (Karhu, J. 2011.)

POHDINTA

Kävin tekstissäni läpi vain osan hyvä myyjän ominaisuuksista, mutta omasta mielestäni sekä lähteisiin perustuen nämä ovat aivan avainasemassa toimivassa myyntityössä. Tulevassa ammatissanikin minun pitää myydä ratkaisujani asiakkailleni ja se onnistuu varmasti parhaiten huomioimalla heidät yksilöinä ja oikeasti kuunnellen mitä he kertovat. Myös aidon kiinnostuksen osoittaminen asiakasta, tuotetta ja työtäsi kohtaan nostaa mahdollisuuksiasi saada kaupat. Jokainen meistä on hieman erilainen persoona, joten kaikille samanlainen myyminen ei sovi. Jokaisen pitää löytää se itselleen luontaisin ja paras tapa, mutta samalla noudattaa yleisesti hyväksi todettuja ohjeita.

Lähteet:

Kallio, L. 2011. Myyntityön kehittäminen. Opinnäytetyö. Luettu 4.5.2018

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/38075/Kallio_Liisa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Karhu, J. 2011. Huippumyyjän kokonaisvaltainen myyntiprosessi. Opinnäytetyö. Luettu 4.5.2018 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/51201/Karhu_Jari.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mäkinen, J. 2016. Puhelinmyynti on taitolaji. Luettu 4.5.2018 https://www.mma.fi/blogi/puhelinmyynti-taitolaji

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!