Tampere
16 Apr, Tuesday
4° C

Proakatemian esseepankki

Miksi yrityksen pitäisi käyttää Google Analyticsia



Kirjoittanut: Jimi Iikkanen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Yrityksen toiminnalle keskeistä on olla mitattavaa ja perusteltavaa. Jos toimintaa ei mitata ja seurata, puhutaan lottoamisesta eikä strategiasta. Kuvitellaan tilanne, jossa yrityksen myynti on lähtenyt laskuun ja ratkaisuksi tähän yritys päättää keskittää resursseja myynnin ympärille ja saa näin myyntiä nostettua. Tässä tilanteessa luonnollisesti katsotaan paljonko myynnin tuottamat tulot on ja miten toiminnan muutos on vaikuttanut henkilöstökuluihin. Mikäli myynnin kasvu ei ole riittävän suuri suhteutettuna muuttuneisiin kuluihin tai tukitoimintoihin, koetaan strategia huonoksi ja luultavimmin kokeillaan toista tyyliä.

Samanlaista lähestymistä on suositeltavaa käyttää myös nykyaikaisessa markkinoinnissa, jotta markkinointiin menevä raha tuottaa mahdollisimman paljon tuloja. Google Analytics yhtenä analytiikkatyökaluna tuo arvokkaan avun juuri tähän tarpeeseen. En sano, ettei ole muita ohjelmia, joilla voi tyydyttää saman tarpeen, mutta Google Analytics on täysin ilmainen ja työkaluiltaan erittäin kattava ratkaisu.

 

Jos yritykselläsi on verkkosivut tai sovellus, ei ole mitään syytä olla ottamatta Google Analyticsia käyttöön. Jos sinulla tai kenelläkään yrityksessäsi ei ole tällä aikaa perehtyä uuden sovelluksen käyttämiseen, ei huolta, voit laittaa Analyticsin toimintaan muutamassa minuutissa. Tämän jälkeen voit antaa Googlen kerätä tietoa verkkosivujesi tai sovelluksesi vierailijoista. Kevyellä panostuksella voit palata tietyin väliajoin katsomaan tilastoja, jolloin saat karkean käsityksen siitä miten sivustosi tai sovelluksesi suoriutuu. Kuitenkin verkkosivujen ja sovelluksien tulee luoda tuloja, joten miksi jättäisi investointinsa täysin huomiotta?

 

Mitä Google Analyticsillä siis voi saavuttaa?

 

Lyhyesti kuvastettuna pystyt selvittämään tuottavimman asiakasryhmäsi ja näin ollen kohdistamaan työpanoksen yrityksellesi tuottavampaan suuntaan. Tämän lisäksi pystyt seuraamaan erilaisia markkinointikanavia ja kuinka paljon ne tuovat liikennettä sivuillesi sekä, kuinka monet näistä vierailijoista päätyvät toimimaan kuten haluat.

Toisin sanoen pienelläkin ajallisella ja näin ollen rahallisella panoksella pystyt löytämään liiketoimintasi vuotokohdat ja sinulle kuumimmat markkinat.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close