Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Mikä tekee yrittäjästä menestyvän?



Kirjoittanut: Iida Oikarinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mikä tekee yrittäjästä menestyvän?

Menestys ei synny sattumalta, vaikka siltä välillä tuntuu. Joku tai jokin menestyy kuin tyhjästä ja onnistuu ensimmäisellä kerralla. Lähes poikkeuksetta tämä kuvitelma tai ajatelma on harhaa. Näemme ainoastaan jäävuorenhuipun. Työtunteja, kokeiluja, suunnittelua, opiskelua, arviointia ja vaikka mitä muuta on tapahtunut monesti useita kertoja, ennen kuin menestys on saavutettu. Mikä sitten tekee jostakin menestyvän? Onko se maine tai brändi, raha vai osaaminen? Eero Lehti, Timo Rope ja Manne Pyykkö kirjoittavat aiheesta kirjassaan Mikä tekee yrittäjästä menestyvän. Kirja antaa yrittäjälle mittareita oman menestyksen ja toiminnan parantamiseksi. Kirja ydinkysymys on, mikä tekee yrittäjästä menestyvän? Kirja asettaa menestyksen mittariksi yrityksen taloudellisen tuloksen, eli kannattavuuden.

 

 

Kuvassa näkyy menestyvän yrittäjän tuloskenttä

https://www.google.fi/search?q=menestysyritt%C3%A4j%C3%A4n+tuloskentt%C3%A4&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiut8zQ8ezeAhXtsIsKHT6AAeEQ_AUIDygC&biw=1440&bih=710#imgrc=FTU_gT72XDFJcM:

Osaamistaidot, eli välttämättömyystekijät. Se, että on osaamista tai taitoa esimerkiksi valokuvaamisesta, ruuanlaitosta tai vaikka siivoamisesta ei vielä tee yrittäjää. Ei, vaikka kuinka vahva ja ammattitaitoinen kyseisessä asiassa olisi. Se antaa vasta perustan ajatuksen mahdollisuudelle harkita itseänsä elättämistä tämän osaamisalueen kautta.

Yrittäjämieli, eli asenteeseen ja haluun toimia yrittäjänä. Kirjan mukaan ilman yrittäjämieltä ei voi ryhtyä yrittäjäksi. Se on varmasti ihan totta, jonkin verran sitä täytyy löytyä, ennen kuin hommaan lähtee. Tuo polte voi kuitenkin alkaa roihuamaan ja yrittäjyyttä voi alkaa rakastamaan.

Taloudellinen ajattelumaailma. Tässä ajatusmaailmassa mitataan lähtökohtaisesti kaikki yritystoiminnassa rahassa. Tällöin kaikkea yrityksessä tapahtuvaa täytyy tarkastella rahan kautta. Mikäli ajatteluperusta ei perustu rahaan, on yritystoiminnassa onnistuminen ainoastaan tuurista kiinni.

Nämä kolme yllä mainittua tekijää ovat kirjan mukaan edellytysluonteisia tekijöitä.

Tämä herätti itsessäni todella paljon ajatuksia. Tämä on sellainen asia, mihin mielestäni täytyy ottaa pysähdys ja tutkia asiaa enemmän Hurmassa. Tämä on todella ristiriitaista, sillä käytämme paljon aikaa unelmaprojektien toteuttamiseen, mistä välttämättä rahasummat eivät ole tarpeeksi suuria. Otamme myös paljon riskejä, esimerkiksi tapahtumatuotannon kautta. Voisimme mahdollisesti pyrkiä tekemään kompromissin, jolloin pyrkisimme miettimään taloutta huomattavasti paljon enemmän. Samalla kuitenkin mahdollistaen pienempi tuloiset projektit. Mielestäni todella mielenkiintoinen pointti, enkä vielä omassa toiminnassani tiedä, mitä mieltä olla. Tietyllä tavalla uskon tähän aivan täysin, mutta muun kuin rahallisen arvon kasvattamiselle näen tässä raon.

Sosiaalinen luonteenlaatu, kuulostaa pahalta, mutta tarkoittaa yksinkertaisuudessaan ihmisten kanssa pärjäämistä. Kykyä saada parhaalla mahdollisella tavalla toiset innolla seuraamaan itseään. Kirja väittää, että mitä sosiaalisemman luonteenlaadun omaa, sitä luontevampaa on toimiminen yritysmaailmassa. Uskon, että tietyntyyppisissä tilanteissa sosiaalisuus ja kyky saada toinen innostumaan ovat vahvuuksia. Olemme kuitenkin myyntitilanteissa päässeet huomaamaan, miten asiakas nauttii introverttien seurasta. Introvertit ovat parhaita kuuntelemaan asiakasta ja näin kauppoja on syntynyt. Olen joskus myös lukenut, että myyntitilanteissa 20% kuuluisi myyjän puhua ja 80% asiakkaan. Näin asiakasta kuunnellaan ja osto menee todennäköisemmin nappiin.

Kyky saada idea toimimaan. Tämä ei tarkoita ainoastaan hulvattomia ideoita, tai uuden luomista. Täytyy olla kekseliäs, aikaansaava, sekä jaksamista viedä idea maaliin asti. Spurteilla ei tee mitään, täytyy olla kärsivällisyyttä ja energiaa pitkäjänteiseen työhön.

Yllämainitut ovat esimerkkejä niistä asioista, mitkä erottavat yrittäjän menestyvästä yrittäjästä. Listasta löytyy myös esimerkiksi, tuloksentekomaailma, kilpailumaailma, loogisuus, positiivisuus ja vastuunkantaja.

Suomalainen sananlasku sanoo, että vaatimattomuus kaunistaa. Kyseinen sananlasku ei kuitenkaan yritystoimintaan oikein sovi. Mikäli omanarvontunnetta ja ylpeyttä työstään ei ole, niin markkinoilla on vaikea osoittaa oma ylivoimaisuus, sekä osaaminen.

Kirjassa isoiten kolahti ajatusmaailma kirjassa käytetyistä perusyrittäjästä ja superyrittäjästä. Omaa juttua puuhastellessa sitä ei aina osaa, tai edes halua katsoa faktojen läpi. Ajoittain sitä kuvittelee osaavansa tietystä asiasta todella paljon, mutta hetken päästä huomaakin olevansa vielä vasta aika alkuvaiheessa. Toisinaan omaa osaamista ja ajatusta on vaikea tuoda tiimissä läpi, toisinaan omaan ideaansa takertuu liikaa. Kirjassa painotetaan, ettei jokaisesta superyrittäjästä löydy kaikkia pointteja, eikä varmastikaan samassa suhteessa. Bongasin kuitenkin kirjasta eron oikeasti kannattavalle yritykselle ja pienelle puuhastelulle, mikä nyt sattuu olemaan vain kivaa. Aion ehdottomasti jatkossa tarkkailla näitä asioita itsessäni ja tiimissä.

Kommentoi