Meillä ei ole varaa olla myymättä

10.12.15 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

mihin asiakkaani kaikkosi

 

 

Suurkiitos Aamulehdelle ja päätoimittaja Jussi Tuulensuulle. Potentiaalin hukkaamisen maailmanennätys. Olipa herkullisesti sanottu.

Niin. Eihän tämä nyt voi mennä näin! Ylöjärven kovimpana lautamyyjänä täytyy sanoa, että herkullisempaa myyntitilannetta tulee vastaan tuskin koskaan. Kivijalkaliikkeessä myyjänä ollessasi suurin työ on jo tehty valmiiksi. Asiakas on valinnut alan liikkeistä juuri sen, missä Sinä olet häntä palvelemassa. Asiakas on varannut aikaansa, jotta sinä voisit antaa Hänelle aikaasi ja asiantuntemustasi.

Tyypillinen päivä ylöjärveläisella lautakaupalla: Asiakas tulee paikalle ruosteisella Fiat Puntolla ja itse kasaan hitsatulla peräkärryllä, rekkamiehen viiva paistaa kilpaa auringon kanssa kilometrien päähän. Ei ole silti minun tehtäväni valmiiksi päättää, että hänellä ei ole varaa ostaa komeaa 40€/m² kustantavaa paneelia ja tarjota vain halvinta 5€/m² II-laatua. Tietenkin tarjoan myös laadukkaampia ja hintavampia vaihtoehtoja. Asiakkaalla voi ulkoisesta olemuksesta huolimatta olla ”pinkka kunnossa” ja kodin sisustus tulee prioriteettilistalla ennen logistiikkakalustoa.

Artikkelin esimerkin kampaaja ei toivottavasti ole ollut liikkeen omistaja. Tai jos onkin ollut, niin tuota liikettä ei enää valitettavasti ole olemassa.

Ilmaisen kokeilun antaminen asiakkaalle toimii mielestäni mainiona markkinointikeinona. Siitäkin huolimatta, että suomalainen todennäköisesti epäilee pitkään sitä, onko ilmaiseen konsultaatioon piilotettu jokin piilokulu. Syitä sille, miksi kampausta ei suoraan tehty tai aikaa varattu, on kaksi. Tuulensuun mukaan saattoi olla, että kampaaja piti itseään vain kampaajana, joka haluaa tehdä kampauksia. Miksi hän ei sitten ehdottanut kampauksen tekemistä heti? Mielestäni toinen ja todennäköisempi syy on, että hän ei uskaltanut. On kuitenkin vallan päällekäyvää ehdottaa mukavasti tuolissa istuvalle potentiaaliselle asiakkaalle, että ollaanpa tässä vielä hetki ja tehdään päästäsi kaunis.

Maistiaisen antamista käytetään hyvin yleisesti tänä päivänä markkinoinnin apuvälineenä. Yritys voi tarjota ilmaisen näytteen tai kokeilujakson kirjasta, webkoulutuksen sisällöstä tai mobiilisovelluksesta. ”Täytä tähän sähköpostiosoitteesi ja lähetämme sinulle ilmaisen näytteen.” Sen lisäksi pääsee sisään taitavasti rakennettuun myyntisuppiloon, joka automaattisesti sähköposteja lähettämällä houkuttelee näytteestä kiitollisuudenvelkaisen asiakkaan ostamaan maksullisen tuotteen.

Kiivisiossa on opittu puolessatoista vuodessa jotain myös myynnistä. Tänään nimittäin kävimme esittelemässä kahden päivän innovoinnin tulokset toimeksiantajalle. Palautetta ehkä hieman pelättiin etukäteen. Esitimme melko konservatiivisella alalla toimivalle toimeksiantajayritykselle keinoja aktivoida nuoria ja hyödyntää sosiaalista mediaa. Kerrottiin, mikä on hashtag ja miten sen ympärille rakennetaan markkinointikampanja. Loppupuolella purkutilaisuutta toimeksiantaja mietti pohdiskelevaan sävyyn: ”Ideat ovat kyllä loistavia, mutta kukahan nämä voi käytännössä toteuttaa?” Vieno hymynkare nousi kaikkien huulille. Tarjousta pistetään menemään viimeistään vuodenvaihteen jälkeen. Tästä asiakkaasta luodaan asiakkuus.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

3 kommenttia to “Meillä ei ole varaa olla myymättä”

  1. Ville Salminen sanoo:

    Kyllähän se uskallus taitaa olla suurin syy. On niin kovin helppoo aina laittaa sähköpostia ketjussa meneen mutta suomalaiseen kulttuuriin ei taida vielä nykyäänkään täysin sopia kauppojen tekeminen kasvotusten, heti ja nyt. Ihan kuin asiakkaalle täytyisi antaa pohdinta aikaa sensijaan että uskotaan asiakkaan osaavan tehdä päätös siinä hetkessä.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Otto Pietikäinen sanoo:

    Törmäsin samaiseen kirjoitukseen Aamulehdessä ja täytyy kompata kyllä että oli hyvä kirjoitus.

    ”Sen lisäksi pääsee sisään taitavasti rakennettuun myyntisuppiloon, joka automaattisesti sähköposteja lähettämällä houkuttelee näytteestä kiitollisuudenvelkaisen asiakkaan ostamaan maksullisen tuotteen.” Loistavaa tekstiä! Kuinka usein ite huomaat olevas myyntisuppilon sisällä?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Antti Härkönen sanoo:

      Ekana tulee mieleen hotellien varaussivustot (vaikkapa booking.com), jotka pistävät aika häpeilemättä säporallin käyntiin heti, kun on sattunut tiirailemaan majoituksia jostain päin maailmaa. Saa kuulla kuinka ”kaupunki on täyttymässä nopeasti valitseminasi päivinä”, ”Antti, sinä ansaitset sen” sekä ”secred deals only for you” -tyylistä houkuttelua. Kaupan oluthyllyjen väli on toinen myyntisuppilo, josta harvoin pääsee ostamatta ohitse.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!