Kaikki alkoi syksyn projektipajasta, joka oli avoin kaikkien tiimien jäsenille, joilla oli alkuhankaluuksia syksyn starttaamisessa. Projektipaja oli erittäin hyödyllinen ja hyvin alustettu. Siellä pallottelimme ideoita, ja lopulta päädyimme Eventan Hannelen ja Reetan kanssa yhdeksi ryhmäksi, sillä meitä kaikkia kiinnosti tehdä puhelinsovellus, joka haastaisi Tinderin keskittymällä myös ihmisten luonteeseen. Projektiryhmä oli kasassa, ja koska olimme kaikki olleet samassa harjoitusyrityksessä liiketalouden ensimmäisenä vuonna, oli helppo lähteä tekemään töitä tuttujen ihmisten kanssa.

Ensimmäisessä miitissä Hannele kuitenkin lähti kyseenalaistamaan tietojamme ja taitojamme tehdä puhelinsovellusta, ja hänellä olikin jo uusi suunnitelma valmiina. Puhelinsovelluksen sijaan, järjestäisimme tapahtuman sinkuille, ja tapahtumassa käyttäisimme ActionTrack -puhelinsovellusta. Pidin ajatuksesta heti. ActionTrackin ympärille muodostui illallis- sekä speed dating –osuus. Jatkot tietysti tien toisella puolella sijaitsevassa Bar K:ssa, jossa oli voittajatiimille varattu pöytä ja pullo kuplivaa. Näin syntyi MatchTrack.

Hannele otti luontevasti projektipäällikön roolin ja aloimme miettimään tapahtuman ajankohtaa. Päätimme päivän reilun kahden kuukauden päähän eli pe 11.12. Parin viikon päästä paljastui akatemian pikkujoulujen olevan silloin, ja koska pidämme juhlimisesta, siirsimme tapahtuman pe 4.12. Seuraavaksi vastuualueiden jaot. Me kaikki täydensimme ryhmää omalla tavallamme, ja siksi olimme loistava projektiryhmä. Reetta oli ryhmämme analyyttiset aivot, joka teki ActionTrack-radan ja verkkokaupan lipuille. Hän on myös keittiötyöskentelyn ammattilainen, joten hän suunnitteli menun. Hannele taas oli ryhmän projektipäällikkö ja visualisti, joka suunnitteli markkinoinnin, sen kanavat ja materiaalit. Minun tehtäviini kuului rastirata-aktiviteettien suunnittelu sekä kommunikointi Tampereen korkeakoulujen kanssa koskien promootiota. Kaikki tietysti osallistuimme lippujen myyntiin, tarjoilujen tekemiseen ja muihin pienempiin askareisiin.

Tapahtumapaikaksi järjestyi mukavan helposti Seurakuntien Näsin sali. Ihmiset ovat mielellään mukana, kun tapahtuman ideana on ehkäistä nuorten yksinäisyyttä sekä avittaa Amoria. Paikka oli täydellinen salin koon vuoksi sekä keittiö sopi enemmän kuin hyvin tarpeisiimme, ja kaikki astiat, pöytäliinat ynnä muut löytyivät paikan päältä. MatchTrack oli siis täydellinen ensimmäinen projekti järjestää sen helppouden ja alhaisen riskin suhteen. Saliin mahtuu 90 ihmistä, ja sitä tietysti lähdimme tavoittelemaan. Pian kuitenkin huomasimme, että lippujen myynti ei ollutkaan ihan niin helppoa. Monet vastaväitteet liittyivät sanaan epätoivo, tyyliin ”En oo ihan noin epätoivonen”. Se on ihan ymmärrettävää sillä sanassa ”sinkku” särähtää negatiivisuus. Voisin veikata, että Sinkkulaivalla ja muilla samantyyppisillä formaateilla on osuutensa asiaan. Moni yhdisti tapahtumamme mielikuvaan Sinkkulaivasta, sillä MatchTrackia voidaan kuvata sinkkutapahtumana, johon kuuluu speed datingia. Todellisuudessa speed dating on hurjan hauskaa ja tehokasta tutustumista uusiin ihmisiin, niin kuin huomasin saksalaisten vieraidemme kanssa sekä Newcastlessa. Muutimme siis tavoitettamme hieman realistisemmaksi ja päätimme, että myymme ainakin 20 miesten ja 20 naisten lippua. Loppujen lopuksi lippuja osti 50 henkilöä, joista 29 oli miehiä ja 21 naisia. Otimme miesten liput pois myynnistä, etteivät miehet vallottaisi showta. Aluksi luulimme, että miehille olisi vaikeampi myydä, mutta todellisuudessa se menikin toisin päin.

Markkinoimme tapahtumaamme seuraavissa kanavissa: Facebook, Instagram, Tampereensinkut.fi, Opiskelijan Tampere, menoinfo.fi ja Tinder. Muutama osallistuja tuli oikeasti Tinderin kautta! Täydellinen kohderyhmä ja helppoa, ilmaista mainontaa. Kävimme myös TAMKissa, Tampereen yliopistolla ja Tampereen teknillisellä yliopistolla ständeilemässä, kussakin kaksi kertaa. Parhaat markkinoinnin keinot olivat Facebook ja ständeily, sekä puskaradio (moni tuli kaverin houkuttelemana).

Perjantai 4.12. tuli yllättävän nopeasti ja ilta kului yhdessä hujauksessa. Se varmasti johtui kiireestä, sillä minä ja Reetta kokkasimme keittiössä niin nopeaa kuin suinkin. Tästä opimme, että KAIKKI esivalmistelu tehdään etukäteen! Onneksi Eventan Joel ja Annika tulivat auttamaan meitä tapahtumailtana. Ilman heidän apuaan, tapahtuma ei olisi onnistunut. Meillä oli myös pari rastia, jotka piti olla miehitettyinä, ja niistä osallistujat pitivät eniten.

Pidin tästä projektista erittäin paljon, koska se oli alusta loppuun asti meidän suunnittelema ja tekemä. Kaikki projektin osa-alueet olivat kivoja tehdä, ja niitä teki innolla. Opin todella paljon markkinoinnista, myynnistä, organisoimisesta ja jopa ruuanlaitosta! Samalla huomasi, kuinka paljon ”piilotettuja” juttuja, kuten erityisruokavaliot ja tapahtumapaikan koristelu, tapahtuman järjestämiseen kuuluu. Aiomme järjestää tapahtuman uudestaan ensi syksynä, kun Hannele ja Reetta palaavat vaihdosta. Suunnitelmissa on toteuttaa tapahtuma suuremmalla skaalalla, ja keksiä jokin vetonaula, jolla saisi naiset enemmän kiinnostuneeksi. Palaute oli ihanan positiivista ja ihmiset pitivät ActionTrack –rastiradasta, sillä sen ohessa oli luontevaa tutustua. Palautelomakkeeseen moni oli kirjoittanut haluavansa juurikin tälläisiä tapahtumia järjestettävän enemmän. Kaiken kaikkiaan 5/5 kokemus.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!