Markkinointi vs tulevaisuus (Marketing Business Battle 2018)

28.11.18 Esseen kirjoittaja: Johanna Sauvula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Marketing Business Battle -seminaari & Kiitorata-start up maailman molemmat puolet
Kirjan kirjoittaja: Lauri Järvilehti
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Oppiva organisaatio

16.11 Tornin Paja kongressissa järjestettiin Pirkanmaalaisten markkinointiyritysten järjestämä Marketing Business Battle, jossa tämän vuoden aiheena oli markkinoinnin haasteet tulevaisuudessa. Tapahtuma oli hyvä ja laadukas. Lavalla kuultiin case-esimerkkejä markkinoinnin toteutuksesta, kommentteja alan vaikuttavilta ammattilaisilta, sekä battle siitä, mikä todella on tulevaisuuden suurin haaste markkinoinnin saralla. Vaikka seminaarin kärki oli markkinoinnissa, poimin kolahduksia tapahtumasta myös aivan muita asioita ajatellen.

Mitkä asiat tulevaisuudessa ja alati muuttuvassa nykyhetkessä tulevat olemaan (markkinoinnin kannalta) haasteita?

 

On oltava hereillä, mikä on tämän hetken trendi ja kyettävä hyödyntämään uutuusarvo etujoukoissa.
Niko Airaksinen – Mainostoimisto Propaganda Finland Oy

Nykyisessä someähkyssä uutuusarvo voi olla merkittävä markkinoinnin tavoittaneen ihmisen kiinnostuksen herättäjä. Tosin uutuusarvokin kohdentuu vain tiettyyn segmenttiin, heihin, jotka ovat pioneerejä kunkin trendin ensiaalloilla.

Kesäkahvila TÖNÖssä ruoka- ja kahvilatarjontaa koskevaan trendiin on vastattu yhä yleistyvimpien ruokarajoitteiden huomioinnilla. TÖNÖllä leivomme kaiken gluteenittomana ja suurin osa valikoimastamme on gluteenitonta, sekä vegaanista. Moni ns. kaikkiruokainen asiakas ei tätä välttämättä edes huomannut, koska asiaa ei itse TÖNÖllä ole mainostettu kissan kokoisin kirjaimin, mutta erityisruokavalioita vaativat ihmiset antoivat meille runsaasti positiivista palautetta valikoimamme laajoista vaihtoehdoista heidän ruokavaliot huomioiden. He osaavat kyllä lukea ruokavaliomerkinnät tuotteiden perästä.

 

Tunneside on jotakin, mitä tekoäly ja tekniikka ei voi tulevaisuudessakaan korvata, eli haaste on yhä ihmisten tunteisiin vetoaminen markkinoinnin keinoin.
Jarkko Caven – Markkinointitoimisto Bermuda Oy

Tunteet, niitä täällä Akatemialla kärkkyy milloin minkäkin nurkan takana ja välillä aivan yllättävistä kulmista! Akatemialla on koettavissa utelias uuden tekemisen riemu, karvaan epäonnistumisen pettymys, itkuna ulos purkautuva turhautuminen ja sähköinen jännitys esim. myyntipäivien voittajan julkistamisen hetkellä. Millä tavoin tämä meissä vallitseva tunteiden kirjo näkyy esimerkiksi mavi-tiimin tuottamassa markkinoinnissa Akatemian ulkopuolle? Kuukausittaiset koostevideot Akatemialta kiteyttävät tunnelmaa hienosti todellisista hetkistä. Lokakuun koostevideolla oli leppoisia pätkiä muun muassa Brasilialaisten käyntiin polkasseista yhteistansseista ja raikuvaa riemua Promisian myyntipäivävoitosta. On hienoa, että mavi-tiimi on ottanut uuden askeleen videotuotannon tiimoilla. Vielä kun mukaan saataisiin joku kunnon äänivelho, saisi äänimaailmaa viilaamalla videoille vielä lisää tunnelmaa korostavaa pauketta ja rytinää.

 

”Miten?” on vahva johtamiskysymys. Siihen on hankala vastata, se haastaa. Miten yritys tavoittaa asiakkaat mainostulvassa ja someähkyssä?
Kati Keronen – Valoria Oy

Tämä kommentti kolahti minuun seminaarissa kovasti, joskaan ei markkinoinnin näkökulmasta. ”Miten?” on vahva johtamiskysymys myös tiimin toiminnassa. Eventassa olemme kamppailleet useaan otteeseen erinäisten vastoinkäymisten ja esteiden kanssa. Mähmintä on meidän keskuudessa toisinaan liiankin yleistä, emmekä saa tehtyä päätöksiä. Simon Sinekin Start with why pyrkii pureutumaan siihen, miksi toimin kuten toimin. Miksi tämä tai tuo on minulle/meille tärkeää. Olisimmeko edenneet päätöksenteossa ja käytäntöön viemisessä rivakammin, mikäli olisimme pohtineet asioita kysymyksen ”miten” kautta? Miten ratkaisemme tiimiläisten ylikuormittuvuuden ja ongelmat jaksamisen kanssa? Miten kommunikoimme avoimemmin? Miten muokkaamme talous- tai hallituskäytäntöjämme, jotta seuraavan tilinpäätöksen saamme maaliin jo helmikuussa, emmekä vasta lokakuussa? On ymmärrettävä toki perimmäinen syy ”miksi”, mutta heti sen perään täytyy muistaa jatkossa kysyä että: ”Miten?”

 

Ammatillinen vastuu ja haaste on lopettaa asiakkaiden ja kuluttajien kiusaaminen. Ei tuutata jokaista eetteriä täyteen. Kaikkiin kanaviin tuotetaan koko ajan uutta materiaalia niin markkinointitoimistojen, kuin diy-yritysten ja kuluttajien toimesta.
Sami Nieminen – Mediaporras Oy

Tätä asiaa pohdin myyntipäiviin liittyen. Myyntipäivillä, kun tavoite on myydä määrällisesti eniten, tuppaa laatu toisinaan kärsimään. Astutaan toistemme varpaille, keikutaan hyvän maun rajoilla ja jokainen vastaantulija saatetaan nähdä potentiaalisena asiakkaana, vaikka fiksua olisi kohdentaa selkeään segmenttiin. Portaalin lahjakorttien myyntiin pandapuvut ja yleinen häröily sopi ihan mainiosti, mutta ei niinkään Pitstoppiin tai Laikkuun. Miten myyntipäivien konseptia kehitettäisiin, jotta kisa saataisiin siitä, kuka on taitavin ja tyylikkäin myyjä? Jos myisimme omia tiimejämme, ratkaisuja, olisiko myyntitaktiikkamme erilainen?

 

Kulutustavat muuttuvat sukupolvien myötä. Esimerkiksi somen mullistava vaikutus markkinointiin versus printtimedian merkitys 15 vuotta sitten. Asiakkaan käyttäytymisen ymmärtäminen on suuri haaste, missä myös vanhemman polven on pysyttävä mukana.
Pauli Nurminen – Villivisio Oy

Pääosin budjettisyistä TÖNÖ panosti kesällä markkinointinsa somekanaviin, silloin kun jäätelön myynniltä edes markkinointiin kerkesimme keskittyä. Olemme itse sitä ikäluokkaa, joille FB, IG, Snäppi ynnä muut ruudut voivat olla päivittäisessäkin käytössä, mutta ongelmamme selkeästi on iäkkäämmän väestön tavoitettavuus. TÖNÖllä käy paljon myös vanhempia asiakkaita, ja yhä näin kolmantena kesänä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan TÖNÖstä. Asiakassegmentillä on tässäkin kohdassa selkeä merkitys markkinoinnin toteutukseen ja TÖNÖllä on tavoite olla Aamulehden kannessa heti toukokuussa (neuvottelukysymys, koska niin suuri markkinointibudjettimme ei ole seuraavalle kesällekään).


Muovin sijaan kuluttajat haluavat ostaa tulevaisuudessa tavaran lisäksi merkitystä ja arvoa. On ymmärrettävä, että tulevaisuuden ihminen haluaa maksaa koko ostokokemuksesta, eikä pelkästä tuotteesta.
Heikki Oinonen – Koju Film Company Oy

TÄMÄ! Palvelumuotoilu on pikkuhiljaa hiipinyt yhä laajemman joukon tietoon ja sitä hyödynnetään nykyään jo muun muassa terveyskeskuspalveluiden suunnittelussa. Sähkösopimuksen tehdessään voi ostaa merkitystä ja arvoa esimerkiksi kestäviä energiamuotojen valitsemalla ja hedelmät voi pakata kaupassa kestokassiin. Palvelumuotoilu ja asiakasymmärrys koskettavat ihan kaikkia aloja. Esimerkiksi logistiikka-alalla, missä helposti voisi kuvitella toiminnan olevan vain rullakoiden viemistä paikasta toiseen, voisi erottua positiivisesti edukseen poikkeavan hyvällä asiakaspalvelulla.

 

Kuten Business Battlessa, myös Lauri Järvilehdon kirjassa, Kiitorata – Startup-maailman molemmat puolet, nousi esiin kehityksen vauhti. Kehitys tuskin koskaan tulee olemaan tulevaisuudessa näin hidasta, kuin se nyt on. Vauhti tulee yhä vain kiihtymään ja sama pätee markkinoinnin maailmassa. Millä konsteilla sinä meinaat pysyä vauhdissa mukana?

LÄHTEET

Marketing Business Battle – seminaari 16.11.2018 Torni Paja kongressissa.
Lauri Järvilehto, Kiitorata – start up-Maailman molemmat puolet, kuunneltu BookBeatista 11/2018

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!