Luovuuden pelikenttä

13.11.17 Esseen kirjoittaja: Atte Auvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksentuplauskirja - 50+1 markkinointitaktiikkaa yrityksesi menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti & Pasi Rautio
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Liiketoiminta on taktiikka laji. Jokaisen yrittäjän haasteena on löytää keino, jolla hän saa tuotteensa potentiaalisten asiakkaiden haltuun sekä tietoisuuteen. Taktiikkaa luodessa luovuus usein palkitaan ja saman kaltaisia tuotteita myyvistä erottuvat edukseen ne, joilla on paras markkinointi taktiikka. Taktiikkaa kehittäessäsi voit joko luoda joitain aivan uutta ja uraa uurtavaa, tai hyödyntää muiden luomia palasia kootessasi omaasi. Oman taktiikan alusta asti luominen ei aina välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu liiketoimintasi onnistumisen tai ajan säästämisen kannalta.

Jos haluat toimia fiksusti, ja totta kai haluat, niin sinun kannattaa tutustua muiden markkinoilla toimivien yritysten taktiikoihin, niiden toimialasta riippumatta. Samat markkinoinnin ja myynnin keinot voivat hyvinkin päteä ja olla varsin toimivia, vaikka niitä toteuttaisi aivan toisella toimialalla. Hyvät ideat eivät aina rajoitu tiettyihin toimialoihin, siksi kannattaa pitää silmät ja korvat auki sen varalta, että sinun toiminnallesi edullinen toimintatapa sattuu eteesi.

Taktiikoiden havainnoinnin ei tarvitse kuitenkaan jäädä vain sattuman varaan, sillä on olemassa kirja, joka pitää sisällään 51 kappaletta varsin varteenotettavia ja puhuttelevia markkinoinnin taktiikoita, jotka ovat vapaasti käytössä lukijalleen. Jukka Lahden ja Pasi Raution Tuloksentuplauskirja, joka tarjoaa käytännön toteutukseen noin puolisen sataa markkinointitaktiikkaa yrityksesi menestykseen. Kirjassa on esimerkein selitettynä, valmiiksi mietittyjä markkinoinnin strategioita melkein jokaiselle toimialalle, joita sinä voit muokata ja hyödyntää omassa yritystoiminnassasi. Kirjan vinkit eivät itsessään takaa tietä onnen, mutta auttaa sinua hahmottamaan, minkä muotoisia polkuja matkanvarrellesi voi sattua.

Miksi suosittelisin tätä kenellekään? Markkinointi tulee olemaan aina osa yritysten toimintaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kun alat miettiä kuinka saat yrityksesi tuotteen tai palvelun, mahdollisimman monen kuluttajan tai yrityksen käyttöön on markkinointi avainsanasi. Markkinoinnin ei tarvitse olla niin tylsää, kuin sen monet asiasta tietämättömät luontavat. Markkinointi voi olla varsin ovelaa, palkitsevaa ja yllättävää. Unohda siis ennalta opitut markkinoinnin keinot, äläkä pidä niitä kiveen hakattuina totuuksina, sillä jopa tässäkin kekseliäimmät palkitaan.

Oma tavoitteeni oli maustaa jo käynnissä olevia projektejani, sekä täydentää puuttuvia palasia projekteihin, jotka olivat vasta ajatusten tasolla. Ja kuinka ollakaan, löysinkin tarvitsemani rohkaisun ja opin näistä kansista. Hetkessä varsin kaksiulotteinen käsitykseni markkinoinnista alkoi rakentua monitasoiseksi ja varsin näyttäväksi markkinointisuunnitelmaksi. Projektisuunnitelmieni markkinointikohdat eivät olleet enää muutamien hassujen korulauseiden värittämiä satuja, vaan ne muotoutuivat strategioiksi, joihin minäkin jopa uskoin. Olin laajentanut tajuntaani ja lievästä värisokeudestani huolimatta, näin maailman paljon kirkkaampana ja kauniimpana kuin ennen.

En väitä, että minusta olisi nyt tullut markkinoinnin ammattilainen, mutta sen voin taata, että katson nyt koko genreä aivan uudesta näkökulmasta. Näkökulmasta, jossa on tilaa kehitykselle, uusille ideoille ja rohkeille teoille.

Eräs aivan irrallinen huomio kirjassa oli kunkin keinon lajittelu sen ominaisuuksien mukaan. Jokainen markkinoinnin keino on arvioitu viidellä asteella:

Soveltuvuus

Onko tämä sovellettavissa B2B-, B2C myyntiin vai molempiin. Kummassakin kategoriassa on omat haasteensa ja ne eroavatkin siksi monelta osin toisistaan. Onkin tärkeä ymmärtää heti kättelyssä voiko tätä soveltaa haluamallesi segmentille.

Työmäärä

Markkinointi voi viedä todella paljon työtunteja. Kaikki markkinointistrategiat eivät ole kauitenkaan niin työläitä, kuin toiset. Projektin suunnittelun kannalta on olennaista tietää, paljon henkilötyövoimaa kuhunkin projektin osa-alueeseen tulee sitoa henkilöitä tai aikaa.

Aikataulu

Markkinointi voi joissain tapauksissa olla todella pitkäaikainen prosessi. Monimutkaiset ja moniosaiset markkinoinnin vaiheet voivat vaatia kuukausien työtä onnistuakseen. Ajantarpeen tietäminen ennalta auttaa sinua suunnittelemaan projektisi kunnolla ja mahdollistaa aikamääreissä pysymisen.

Investointi

Markkinointiin voidaan investoida paljonkin rahaa, jos sen tiedetään vastaavasti lisäävän myynti runsaasti onnistuessaan. Monimutkaiset ja moniosaiset markkinointistrategiat voivat vaati runsaita investointeja aluksi, mutta voivat samalla tavalla palkita pitkässä juoksussa.

Erottuminen

Erottuuko markkinointisi vai hukkuuko se samaan harmaaseen massaan, kuin kaikki muutkin? Markkinoinnilla haetaan usein erottuvuutta kilpailijoistasi. Mitä erottuvampi markkinointikeinosi on, sitä paremmin se painuu asiakkaidesi mieleen.

(Havainnollistava kuva, klikkaa tästä)

Jos sinulla on jokin prokkis käynnissä, mutta sen kaikki osat eivät ole vielä täysin kirkkaana mielessäsi, niin suosittelen tutustumaan erilaisiin markkinoinnin keinoihin. Niiden ei tarvitse välttämättä löytyä juuri tästä kyseisestä kirjasta, mutta minulle se antoi paljon enemmän kuin mitä se minulta vaati. Markkinointi ei ole ikinä ollut minulle se luontaisin projektin vaihe, mutta olen oppinut nyt ymmärtämään mitä kaikkea siinä voi hyödyntää. Ratkaisut markkinoinnin ongelmiin eivät aina ole niin yksiselitteisiä, mutta se juuri tekeekin aiheesta mielenkiintoisen ja perehtymisen arvoisen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!