Tampere
28 Mar, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Luova laiskuus 2.0



Kirjoittanut: Toni Latosaari - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Luovuus on mielenkiintoinen aihealue. Kirjoitankin nyt toisen esseen samasta ”Luova laiskuus”- kirjasta. Tällä kertaa aion tarkastella luovuutta edistäviä asioita, kuten ilmapiiriä ja tiloja. Viihtyisyys ja fiilis ovat oikeasti välttämättömiä asioita luovuuden kannalta, vaikkei sitä välttämättä heti uskoisikaan.

 

Nykyään työpaikoilla ollaan jo hieman enemmän kiinnitetty huomiota työntekijöiden viihtyvyyteen ja hyvinvointiin. Silti vieläkin näkee todella paljon ankeita ja tylsiä, luovuuden tappavia ilmapiirejä ja tiloja. Esimerkiksi, etenkin puhelinmyyntitoimistot, ovat hyvin pelkistettyjä, harmaita toimistoseiniä vieri vieressä ja ehkä joku satunnainen jukkapalmu jossain keittiön nurkassa. Toki puhelinmyynti nyt ei ole varmaan se eniten luovuutta kaipaava ala, mutta voisiko se olla? Nousisiko myynnit, jos myyjillä olisi viihtyisämmät tilat?

 

Viihtyisät tilaratkaisut ovat työn tuottavuuden kannalta nykyään merkittäviä asioita. Tilat kannattaa suunnitella mahdollisimman valoisiksi, avariksi ja välttää suuria määriä väliseiniä. Maailman parhaaksi sanotun imurimerkin perustajan, Mike Dysonin mielestä on suorastaan välttämätöntä, että hulluimmatkin ideat pääsevät vapaasti kulkemaan talon sisällä. Dysonilla tehdään tuotekehitystäkin tällä periaatteella. Tuotekehityskokouksia ei pidetä suljettujen seinien sisällä, vaan avoin vuorovaikutteisuus on se kaava, jolla pyritään kehittämään maksimaalisesti. Nimittäin Dysonilla tuotekehitystilat ovat avoimia, johon voi mennä milloin vaan testaamaan uusia prototyyppejä. Yksi esimerkki viihtyisästä työpaikasta tulee itselläni mieleen: Supercell. Heillä on modernit tilat, suuret ikkunat ja kaiken huipuksi pallomeri, johon voi pulahtaa silloin kun tilanne sitä vaatii. Tämä jos joku, on leikillisyyden kokemusta. Leikillisyydestä lisää jäljempänä. Ihmekös, että Supercell on kehittänyt maailmalla menestystä niittäneitä mobiilipelejä monin kappalein. Toki tämä nyt on vaatinut enemmänkin kuin vain pelkän pallomeren. Tässä vaiheessa mieleeni juolahtikin jo toinen esimerkki viihtyisästä työpaikasta; Google. En edes tiedä, mitä kaikkea viihtyisyyttä parantavia asioita Googlella on, mutta niitä on paljon. Pallomeriäkin taitaa löytyä useampi. Ellei jopa jonkinnäköinen huvipuisto, en yhtään ihmettelisi.

 

Kirjassa mainitaan eräs luovuuden tutkija, joka on painottanut myös leikillisyyden kokemuksen tarpeellisuutta. Etenkin paikkoja, joissa voidaan huoletta viljellä vitsejä ja huumoria. Tutkija, amerikkalainen Mihaly Csikszentmihalyi sanoo, että huumori, jos mikä tukee luovuutta. Tässä olin samoilla linjoilla kirjailijan kanssa; Ai miten muka? No, se selvisikin parin lauseen kuluttua ja onkin totta tosiaan näin. En ole itse tullut todellakaan ajatelleeksi, että esimerkiksi suunnatonta hupia tuovat sanaleikit, esimerkiksi alias (pääsääntöisesti alias on hauska peli, kunnes se menee totiseksi), saavat kekseliäisyyden kukoistamaan. Nekin kun tuottavat aivan samanlailla odottamattomia ideoita, kuin arkipäiväiset ongelmat saavat aikaan luovia ratkaisuja.

 

Google, josta jo edellä hieman mainitsinkin, on ehkä paras esimerkki luovuutta ja villejä ideoita edistävistä työpaikoista. Googlella ei nimittäin haluta yhtäkään ideaa missata, ei edes niitä huonoimpia mahdollisia. Niistäkin nähkääs, voidaan mahdollisesti kehittää jotain merkittävää. Kirjaa lukiessani oli pakko oikein nauraa, kuinka hienosti Googlella tehdään asioita aivan päinvastoin kuin monessa muussa paikassa. Kuten Dysonilla, niin Googlellakin uskotaan vuorovaikutukseen ja avoimuuteen, mutta se on viety vielä huomattavasti pidemmälle kuin Dysonilla. Googlella on käytössä ns. 20 % sääntö, joka meinaa sitä, että yhden kokonaisen työpäivän saa käyttää omien kiinnostuksen kohteiden kehittämiseen, vaikkei se työnkuvaan kuuluisikaan. Tällä tavalla on saatu aikaan esimerkiksi Google Earth. Google haluaa tuoda työntekijöidensä ajatuksia kaikille. Heillä on aulassaan suuri näyttö, jossa pyörii milloin minkäkin moisia tuotoksia, joista joku muu voi saada inspiraation ja kehittää mahdollisesti ideaa eteenpäin. Ilmapiiri on avoimuudesta ja vapaudesta johtuen erittäin hyvä Googlella. Se on niin hyvä, että työntekijät uskovat oikeasti pystyvänsä muuttamaan maailmaa. Hauskinta tässä on se, että niin on tapahtunut ja tulee tapahtumaan.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close