Lääkäriin vai sänkykaupoille?

17.05.19 Esseen kirjoittaja: Samuli Mannonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nukkumisergonomia
Kirjan kirjoittaja: Jari Ylinen
Kategoriat: Uncategorized

Miten sinä nukut? Kärsitkö sinäkin heräämisen yhteydessä niskakivusta tai heräätkö keskellä yötä käden puutumiseen? Lue tämä essee.

Miksi Jari Ylinen on kirjoittanut tämän kirjan?

Fysiatrian erikoislääkäri Jari Ylisen mielestä terveydenhuollossa on paljon turhia kuluja toimenpiteistä, jotka voitaisiin korvata käytännönläheisillä menetelmillä. Esimerkiksi niskan, selän ja olkapään alueiden kiputiloja pystytään Ylisen kliinisen kokemuksen ja kirjassa mainittujen tutkimusten mukaan hoitamaan ja ehkäisemään kiinnittämällä huomiota nukkumisergonomiaan. Teoriassa tämä tarkoittaisi sitä, että lääkärikäynnin voisi korvata vaihtamalla nukkuma-asentoa.

Ylisen mukaan tehokaskin hoito voi mennä täysin hukkaan, jos perusasiat eivät ole kunnossa. Tällä hän tarkoittaa hyvää nukkuma-asentoa, jonka luulisi olevan ihmiselle luonnollinen asia. Näin ei kuitenkaan ole. Edes terveydenhuollon ammattilaiset eivät välttämättä osaa ohjata asiakkaalle hyvää nukkuma-asentoa. Ongelman taustalla on se, että suuresta osasta hoito-ohjeita ja hoitosuosituksia nukkumisergonomian ohjaus puuttuu täysin. Johtuuko tämä ammattitaidon tai resurssien puutteesta?

Ylisen näkemys on se, että tämä johtuu ongelmien laajuuden tiedostamattomuudesta. Tietoa nukkumisergonomiasta on saatavilla ripotellusti, mutta ei kootusti. Tämä kirja on laatuaan ensimmäinen, joka käsittelee nukkumisergonomiaa yksityiskohtaisesti. Ylinen halusi kirjoittaa kirjan, josta lukija saisi enemmän terveyden kannalta tärkeää tietoa nukkumisergonomiasta, kuin mitä vastaanotolla ehtii asiakkaalle kertoa. Kirja on tarkoitettu sekä kuluttajille, että terveydenhuollon ammattilaisille.

Olen Ylisen kanssa samaa mieltä terveydenhuollon turhista kuluista ja tunnistan tarpeen nukkumisergonomian tuomisesta koko kansan tietoisuuteen. Jokainen kipu ja vaiva ei vaadi lääkärin vastaanotolle menemistä, kunhan ihmiset malttaisivat ottaa asioista selvää. En tosin muista kuulleeni sanaa nukkumisergonomia yhdenkään lääkärikäyntini tai työharjoitteluni yhteydessä. Tämä havainto tukee Ylisen väitettä siitä, ettei terveydenhuollon ammattilaisillakaan ole tarvittavaa tietotaitoa aiheesta. Tästä herää kysymys, pitäisikö terveydenhuollon ammattilaisille kouluttaa nukkumisergonomiaa?

Nukkumisergonomian ohjaaminen siirtäisi vastuun terveydenhuollon ammattilaisen harteilta yksilölle, mutta olen silti hieman skeptinen siitä, miten paljon nukkumisergonomiaan panostamalla pystytään karsimaan terveydenhuoltokuluja esimerkiksi vuositasolla. Mieleeni ei tule yhtäkään asiakasta sairaala- ja terveyskeskusympäristöstä, jonka kohdalla olemassa olevaa vaivaa olisi pystytty hoitamaan nukkumisergonomialla. Joku voisi tässä vaiheessa muistuttaa Ylisen olevan fysiatrian erikoislääkäri, kun minä olen vain fysioterapeuttiopiskelija. Kyllä, meillä on eri ammatti, mutta me molemmat osallistumme asiakkaan hoitoon ja kuntoutukseen, jonka lisäksi fysioterapeutit panostavat vaivojen ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäisy onkin omasta mielestäni paras tapa karsia terveydenhuoltokuluja, mutta suomalaisessa terveydenhuollossa painopiste keskittyy ikävä kyllä enemmän vaivojen hoitoon ja kuntouttamiseen.

Mitä on nukkumisergonomia?

Nukkumisergonomia on mielenkiintoinen tieteenala, joka tutkii nukkumisympäristössä ja unessa tapahtuvien erilaisten asentojen, liikkeiden ja kuormien vaikutusta ihmiskehoon. Nukkumisergonomialla voidaan vaikuttaa ihmisen unenlaatuun, joka on terveyden kannalta jopa tärkeämpää kuin unen pituus. Tällä hetkellä perusterveydenhuollon potilaista noin 30% valittaa huonounisuutta, jonka lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2017 toteuttaman FinTerveys-kyselyn mukaan suomalaisista jopa 3 miljoonaa kärsii uniongelmista.

Nukkumisergonomian perusperiaate on tukea selkärangan neutraalia asentoa kaikissa nukkuma-asennoissa. Aikuisen ihmisen selkärangassa on neljä kaarta ja sivulta katsottuna selkärangan osien tulisi muodostaa loivan s-kirjaimen muotoinen kokonaisuus. Selkärangan neutraaliasennon tarkka määrittäminen on kuitenkin vaikeaa yksilöllisten, kuten rakenteellisten erojen takia. Yksi määritelmä selkärangan neutraaliasennosta tarkoittaa pään ja vartalon normaalia anatomista asentoa, jolloin lannerangassa on luonnollinen notko ja ylävartalon massa on linjassa lantion päällä. Tällöin lannerangan nikamien ja nivelten kuormitus pysyy tasaisena.

Nukkuessa kehon aktiivinen asentokontrolli häviää ja unessa asento on riippuvainen alustasta ja ympäristöstä. Makuuasennossa lihasten rentoutuessa nivelien tuki ja suoja on puutteellista, jonka seurauksena niveliin voi kohdistua pitkäaikainen venytys. Niveleen kohdistuva venytys on merkki huonosta nukkumisergonomiasta. Venytys aiheuttaa lihasten jännittymisen, joka pyrkii estämään nivelen virheellisen asennon ja lopulta johtaa lihasjäykkyyteen ja kipuun. Tämä on harmillisen yleistä meille, jotka tykkäämme nukkua vatsallaan. Muita esimerkkejä huonosta nukkumisergonomiasta ovat nivelten jäykkyys tai raajojen pistely, puutuminen tai tunnottomuus herätessä.

 

Tämän esseen tarkoituksena oli herättää lukijan kiinnostus nukkumisergonomiaa kohtaan ja antaa syyn pohtia sitä myös henkilökohtaisella tasolla. Käsittelin aihetta esseessäni todella yleisellä tasolla, jonka takia suosittelen Jari Ylisen kirjaa Nukkumisergonomia kaikille.

 

Lähteet:

Ylinen, J. 2015. Nukkumisergonomia. Muurame. Medirehabook kustannus Oy.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 4/2018. Helsinki. Verkkojulkaisu. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136223/Rap_4_2018_FinTerveys_verkko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!