Kulttuurikahvila Laikun kehittämistä

16.05.18 Esseen kirjoittaja: Henriikka Forsman
Kirjapisteet: 1
Kirja: Useita lähteitä
Kirjan kirjoittaja: Useita lähteitä
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Kuluva kevät on suhahtanut ohi ja havahduin juuri kaksi päivää sitten siihen, että kevät on tullut. Vastahan oli talvi ja lunta maassa, mihin katosi kolme kuukautta elämästäni? Se kolme kuukautta katosi yhden suuren unelmani toteuttamiseen. Jo ennen kuin tiesin edes Proakatemiasta ja olin edellisessä työssäni, heräsi minulle ja työkaverilleni yhteinen unelma. Suunnittelimme ikiomaa kahvilaa, jonka yhteydessä pyörittäisimme myös työtoimintaa, joka työllistäisi heikosti työllistyviä työpaikasta haaveilevia henkilöitä. Unelma rupesi kuitenkin haalistumaan kun lähdimme molemmat omille teillemme.

 

Tästä ideasta inspiroituneena kuitenkin löysin Proakatemian ja nyt kolme vuotta myöhemmin olen avannut oman kahvilani Laikkutiimini avustuksella. Kulttuurikahvila Laikku on Tampereen kaupungin Kulttuuritalo Laikun yhteydessä. Avajaiset olivat kaksi viikkoa sitten ja kesän keskitymme kahvilan kehittämiseen. Syksyllä tarkoituksena olisi aloittaa myös työllistäminen. Kahvila Laikun alkutaival on lähtenyt hyvin käyntiin ja olemme saaneet kahvilan toiminnan pyörimään. Vielä on kuitenkin todella paljon kehitettäviä asioita ja tässä blogiesseessä nostan viisi tärkeää kehitysaluetta esille.

 

Asiakashankinta

Kulttuuritalo Laikku sijaitsee aivan Tampereen keskustassa keskustorin laidalla, Tampereen teatterin vieressä. Rakennus on iso ja upean näköinen eikä se ole varmasti jäänyt keneltäkään huomaamatta. Talo on ollut kuitenkin juuri kaksi vuotta remontissa, eikä siellä ole ollut sinä aikana juurikaan toimintaa ja nyt sen avauduttua ei kovin moni tamperelainen vielä tiedä sen aukiolosta ja ilmaisesta sisäänpääsystä saatikka mainiosta kahvilasta. Tämä näkyy myös kahvilamme myynneissä kahden ensimmäisen viikon aikana. Asiakkaat eivät vielä löydä kahvilaamme. Asiakkaita aiomme hankkia markkinoinnin avulla sekä erilaisilla tarjouskampanjoilla. Lisäksi aiomme mainostaa lounastamme kaikissa lähellä olevissa yrityksissä. Ilta-ajat ovat olleet kaikkein hiljaisimpia. Niihin toteutamme erilaisia teema-iltoja, jotka tuovat erilaisia ryhmiä kahvilaan asioimaan.

 

Markkinointi

Markkinoinnille meillä on jäänyt harmittavan vähän aikaa. Kaikki tiiminjäsenet ovat huolehtineet kahvilan avaamiseen liittyvistä ongelmista ja tavoitteena on ollut saada vain kahvila aukeamaan, kun samalla olemme laiminlyöneet markkinoinnin. Markkinointi on tällä hetkellä epäjohdonmukaista eikä tarpeeksi laadukasta ja laajaa tuodakseen meille lisää asiakkaita. Markkinoinnin otamme isoon tarkkailuun ja teemme markkinoinninammattilaisen avulla tarkan markkinointisuunnitelman, jonka mukaan alamme toimia.

 

Tiimin viestintä

Tiimin sisäinen viestintä on ollut sekavaa ja johtanut väärinymmärryksiin ja siihen, että samoja asioita hoidetaan moneen otteeseen monen eri henkilön toimesta. Viestinnässä jää myös asioita huomioimatta ja asioita kerrotaan ja kysytään moneen otteeseen. Yrityksen kulmakiviä on kuitenkin toimiva viestintä, joten kahvilan toiminnan kannalta myös Laikkutiimin viestinnän tulee toimia. Pääviestintäkanavanamme toimii Slack, joka on täydellinen tähän tarkoitukseen. Siellä meillä on omat kanavat jokaiselle osa-alueelle. Kahvilan avajaisten kiireen mukana aloimme myös lipsua Slackista Whatsappiin, joka tuntui avajaisten ajan nopeammalta kanavalta. Nyt olemme jääneet whatsappin käyttöön, johon tulee sadoittain viestejä päivässä eri aihe-alueista tärkeiden viestien kadotessa muiden viestien joukkoon. Markkinointisuunnitelma lisäksi tulemme tekemään yksinkertaisen viestintäsuunnitelman, jossa kerrataan sujuvaa Slackin käyttöä. Whatsapp jääköön vain mukavien hassutteluviestin lähettämiseen.

 

Viestintä Tampereen kaupungin kanssa

Ei niin suureksi ongelmaksi, mutta haasteeksi on muodostunut myös Tampereen kaupungin kanssa viestiminen. Tällä hetkellä se on sekavaa ja kaikki meidän tiimiläiset hoitavat samoja asioita eri henkilöiden kanssa, mikä useimmiten vain sotkee asioita enemmän. Lisäksi on tullut väärinymmärryksiä, joita tulisi välttää seuraavan kahden vuoden hyvin sujumisen kannalta. Viestintäsuunnitelmaan lisätään myös suunnitelma Tampereen kaupungin kanssa viestimisestä sekä vastuu henkilöt, jotka tämän viestimisen hoitavat.

 

Organisointi

Tällä hetkellä, vaikka kaikki on mennyt hyvin ja meillä on aivan mahtava tiimi, tuntuu että kaikki asiat ovat levällään. Tulee siis panostaa organisointiin ja jokaisen omiin vastuualueisiin, jotta kaikki pysyy kasassa. Itselle tämä on todella tärkeä asia ja myös kahvilanperustyön kannalta on tärkeää, että rakenteet ovat kunnossa, jotta kaikkien on helpompi työskennellä. Organisoinnista ja vastuualueista olemme paljon puhuneet ja vastuualueet olemme jakaneet. Tällä hetkellä meillä kaikilla on vain liian vähän aikaa hoitaaksemme kaiken tip top kuntoon. Uskon tämän tilanteen selkiytyvän kylläkin heti kun on saatu kevät pakettiin Proakatemialla, jolloin aikaa jää enemmän vapaaksi.

 

Vaikka nämä viisi kohtaa saattavat kuulostaa siltä, että koko kahvila on täysi kaaos, näin ei kuitenkaan ole. Näin ison projektin pyörittäminen, uudella tiimillä toimiminen ja samaan aikaan muiden akatemiavelvoitteiden hoitaminen on osoittanut haastavaksi, mutta palkitsevaksi. Paljon on hyvää työtä tehty, mutta paljon on vielä kehitettävää, jotta saadaan meidän koko tiimille mukava kesäprojekti, joka toivottavasti jatkuu kaikilla jollain tasolla myös kesän jälkeen.

 

Lähteet:

https://www.talouselama.fi/uutiset/valta-sisaisen-viestinnan-sudenkuopat/032fc490-50c4-30a6-b321-13de56d3057e

http://www.markkinointisuunnitelma.fi/markkinoinnin-merkitys

https://asiakashaku.fi/asiakashankinta-tehosta-myyntia/

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001558474.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!