Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Kuka on media ja keneen voi luottaa?



Kirjoittanut: Konsta Linkola - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kun kaikki ovat medioita, kenen tulee kantaa vastuu omista sanoistaan?

Lähiviikkoina mediassa syntyi keskustelua, kun Osuuspankki poisti blogistaan julkaisun MTK-liiton pyynnöstä. Blogitekstissä väitettiin nautojen rehun olevan ihmiskelpoista ravintoa ja OP ja MTK-liitto saivat osakseen vahvaa kritiikkiä sensuurista ja läpinäkyvyydestä. Tämä sai minut pohtimaan erilaisten medioiden luotettavuutta ja vastuuta.

Sosiaalisen median kulta-aikana, kun kenen tahansa yksityishenkilön tai tahon julkaisu saattaa levitä maailmalla hyvinkin nopeasti raja perinteisen ja uusien medioiden välillä hälvenee. Uutismedioiden täytyy noudattaa journalistisia sääntöjä ja ohjeita, mutta yritykset ja yksityishenkilöt ovat vapaita kirjoittamaan mitä haluavat. Ongelmana vain on, että heillä saattaa olla yhtä suuri vaikutusvalta ja näkyvyys kuin uutismedioilla. OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen kommentoi asiaan, ettei OP-Media ole tavanomainen media (Marmai 12.10.). Todellisuudessa edes uutismedioiden vastuu on melko kyseenalainen, sillä sanktiot väärän tiedon jakamisesta ovat hyvin minimaaliset.

Tänä päivänä kaikki, joilla on blogi, Instagram- tai Facebook-käyttäjä on media. Toiset pienempiä ja toiset suurempi, mutta me kaikki voimme julkaista mielipiteitämme helposti digitaalisissa ympäristöissä. Käytän itse Facebookkia vain henkilökohtaisiin tarpeisiin, mutta työni puolesta olen kasvattanut Instagram seuraajani jo yli 56 tuhanteen, joka on enemmän kuin monilla isoillakin yrityksillä. Tiedostan kanavan vaikutusvallan, ja olenkin pohtinut sen tuomia eettisiä kysymyksiä, mutten koskaan sitä, minkälaisessa vastuussa minä oikeasti olen sisällöstä. Jos nyt käyt katsomassa kanavaani @konstalinkola ja selaat viimeisimpiä kuviani, saatat sen perusteella luulla, että elän tien päällä ja vain matkustan. Ehkä näin onkin, kuka sitä tietää. Ja onko sillä edes merkitystä? Olen tehnyt sovinnon itseni kanssa, että voin julkaista kuvia vaikka en olisikaan jossain, kunhan itse sisältö on todenmukaista tai ainakin läpinäkyvää. Jos joku kuva on rakennettu photoshopilla, olen velvollinen kertomaan sen. Se on kuitenkin vain oma päätökseni eikä velvoita ketää muuta toimimaan samoin. Suomalainen tubettaja Roni Back, jonka kanavalla on 291 tuhatta tilaajaa, ja joka on jopa kaksi kertaa enemmän mitä OP:lla on Facebook tykkääjiä, sanoo eräällä videollaan olevansa valmis kaunistelemaan eli väärentämään mielipiteitään kaupallisten yhteistöiden yhteydessä. Hän sanoo, että vaikka hän ei pitäisi pelistä tehdessään peliarvostelua, hän antaa siitä positiivisen kuvan saadakseen jatkaa yhteistyötä pelifirman kanssa. Vaikka Back on profiloitunut huomattavasti aikuisemmalle tubeyleisölle, on hänellä paljon jopa 12 vuotiaita katsojia, joilta ei mielestäni voi odottaa sellaista medialukutaitoa, että ymmärtää Backin syyt kaunistella asioita. Eli vaikka hän tuo ilmi, ettei ole vastuussa sanomisistaan, ei se poissulje sen vaikuttavuutta. Back ja muut tubettajat ja bloggaajat ovat suuri auktoriteetti monille nuorille, samoin kuin OP on monille vanhemmillekkin, kyllä pankkiin pitää voida luottaa. Jos valtion tasolla harjotettaisiin tälläistä toimintaa, kutsuttaisiin sitä propagandaksi. Peliarvostelu tietysti on mielipidekysymys, eikä sillä ole sen suurempaa merkitystä, mutta OP:n blogiteksti käsittelee jo paljon suurempia aiheita. Karhinen pahoitteli tekstin julkaisua MTK-liitolle ja korosti, että finanssiryhmä tukee suomalaista lihantuotantoa ja elintarviketeollisuutta.

On siis tärkeää, että medialukutaitoa korostetaan ja harjoitellaan nykyään jo varhaisella iällä. Mutta otetaanko se tarpeeksi tosissaan? Yleensä kun aiheesta puhutaan, keskitytään uutismedioihin, mutta kun kaupalliset tahot ja toimivat samalla kentällä, pitäisi asiasta keskustella vielä laajemmin. Kuluttajasuojalain mukaan kaupalliset yhteistyöt sisällöissä tulee kertoa katsojille ja lukijoille, jolla edistetään läpinäkyvyyttä. Mielipiteitä ei tietenkään voi säädellä, sillä sananvapaus suo meille oikeuden sanoa mitä haluamme.

 

Artikkeli: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005388515.html
Video: https://youtu.be/73d6v3lBzlE

Vuoden raivaaja 2019

Kommentoi