Kuinka tehdä stressistä ystävä

29.12.15 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Johtaminen, Oppiva organisaatio

Kuinka tehdä stressistä ystävä – Kelly McGonical

https://www.youtube.com/watch?v=RcGyVTAoXEU

Kelly McGonical on amerikkalainen terveyspsykologi, joka on muuttanut ajatteluaan stressistä. Hän ei enää käskekään ihmisiä välttämään stressiä, vaan suhtautumaan siihen paremmin, jolloin stressireaktiosta tulee terveempi. Amerikassa tehdyn tutkimuksen mukaan stressiin on mahdollista kuolla 43 % lisäriskillä, jos uskoo stressin olevan terveydelle haitallista.

Tieteen mukaan, kun uskot stressin olevan hyväksi sinulle, kehosi muuttaa vastettaan stressiin. Normaalissa stressitilanteessa syke nousee ja verisuonet supistuvat, joka pitkään jatkuneena voi olla yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin. Jos taas uskoo stressin olevan hyväksi itselle; sydän jyskyttää ja hengitys tihenee, ei hätää, kehosi antaa sinulle lisävoimia extrahapella ja extraverellä, olet valppaampi ja energisempi ja näin ollen selviät stressitilanteesta paremmin. Kun uskot näin, niin verisuonet eivät tihennykään, vaan pysyvät normaalina. Tämä on verenkierron kannalta hyvä tilanne ja se vastaa tilannetta kun tunnet iloa ja rohkeutta. Tarkastellessa elämän mittaan kertyvää kokonaisstressiä, tämä yksittäinen biologinen muutos voi selittää eron 50-vuotiaana saadun stressiperäisen sydänkohtauksen ja pitkälle yli 90-vuotiaaksi elämisen välillä. Eli tutkimuksien mukaan suhtautumisellasi stressiin on todellakin merkitystä.

Oksitosiini on stresssihormoni, jonka tehtäviin kuuluu korjata sydäntä stressin aiheuttamista vaikutuksista sekä auttaa kehoa rentoutumaan stressitilanteessa. Oksitosiinia kutsutaan myös läheisyyshormoniksi eli sen takia ihmiset hakevat ihmiskontaktia ja läheisyyttä. Oksitosiinia vapautuu siis ihmiskontaktissa esimerkiksi halauksessa, joka auttaa palautumaan stressistä. Oksitosiinia siis erittyy, kun sinua autetaan tai sinä autat muita, jolloin stressireaktiostasi tulee terveempi ja palaudut stressistä nopeammin. Eli stressireaktioon on sisäänrakennettu vastustuskyky stressille, ja sen toimintaperiaatteena on ihmiskontakti.

Viimeisessä McGonigalin kertomassa tutkimuksessa seurattiin 34-90-vuotiaita. Heiltä kysyttiin, kuinka paljon he ovat kokeneet stressiä sekä kuinka paljon he ovat auttaneet ystäviään ja läheisiään. Ne, ketkä olivat kokeneet suuria ja kuormittavia elämänmuutoksia, oli 30 % lisäriski stressiperäiseen kuolemaan. Mutta näistä ne, jotka olivat käyttäneet aikaansa muiden auttamiseen, ei ollut lainkaan lisäriskiä. Välittäminen ja auttaminen loivat vastustuskyvyn stressin haittavaikutuksille.

Seuraavaksi McGonigalilta kysytään, onko siis parempi olla stressittömässä vai stressillisessä työssä. Onko sillä väliä, jos on stressillisessä työssä, mutta uskoo selviävänsä siitä? Vastauksena on, että on terveellisempää tavoitella merkitystä, kuin olla työssä, josta ei sitä koe saavansa. Eli tavoittele asioita, jotka ovat merkityksellisiä sinulle ja usko samalla selviäväsi niiden mukana tuomista haasteista.

Video oli mielestäni kiinnostava ja aion itse kyllä jatkossa ajatella stressin olevan hyväksi itselleni, koska en halua kuolla 50-vuotiaana stressiin. Stressiä kumminkin tulee aina, siltä ei voi elämässä välttyä, niin parempi toimia mahdollisimman terveellisesti stressin vaikutusten kannalta. Tästä saa myös uuden syyn auttaa muita ihmisiä, koska se auttaa samalla myös itseä.

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!