Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka rakentaa henkilöbrändiä?



Kirjoittanut: Toni Latosaari - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä henkilöbrändäys on? Miten sitä voisi rakentaa? Tässä esseessä kasaan vinkkejä henkilöbrändäyksen rakentamiseen ”Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi”- kirjan pohjalta (kirjoittanut Kurvinen, J., Laine, T., Tolvanen, V.). Suosittelen kirjaa kaikille henkilöbrändäyksestä kiinnostuneille!

 

Ensimmäisenä vinkkinä henkilöbrändin rakentamiseen kirjassa käsketään alkaa merkittäväksi. Helpommin sanottu kuin tehty. Merkittäväksi ryhtymiseksi täytyy opetella paljon sisällöntuotantoa, etenkin omien ajatusten suoltamista selkeäksi kokonaisuudeksi joko kirjoittaen tai puhumalla. Herättämällä mielipiteitä tuomalla esiin omia näkemyksiä saat ihmiset kiinnostumaan itsestäsi. Ala jättämään jälkiä itsestäsi, siten teet itsestäsi korvaamattoman niin asiakkaallesi kuin työnantajallesi ja tulet huomatuksi. Älä seuraa muiden polkuja, vaan luo omasi ja anna kutsumuksesi näkyä ja johdattaa sinua.

 

Nykyään tarinat ovat keskeinen osa brändiä. Jos haluat vaikuttaa ihmisiin, kerro tarina. Tarina, joka on mahdollisimman paljon tunteita herättävä ja koukuttava. Tarinan muodossa kerrotut faktat jäävät paljon paremmin mieleen, kuin pelkät kylmät listaukset ja ovat muutenkin huomattavasti mielenkiintoisempia ja ne herättävät keskustelua. Tarinan on tärkeää vedota nimenomaan tunteisiin, koska tunteet ohjaavat ihmistä moninkertaisesti verrattuna järkeen. Tämä saattaa kuulostaa joistakin aluksi hassulta, mutta näin se todellisuudessa loppujen lopuksi on. Ainakin suurimmalla osalla ihmisistä. Tarinoiden avulla luodaan erottuvuutta muista ja rakennetaan tunnesidettä asiakkaaseen.

 

Tarinoiden kautta päästään luottamuksen rakentamiseen. Auta ihmistä, se on paras tapa rakentaa luottamusta. Mitä enemmän autat, sitä enemmän jätät jälkiä tuottamastasi arvosta. Tämä saa aikaan sen, että sinut muistetaan arvostasi ja siitä riittää kerrottavaa. Kerrottavat tarinat ovat ennen kaikkea tärkeää koskettaa tuottamaasi arvoa, kuin ulkoisia ominaisuuksiasi. Luottamusta täytyy myös kohdella hyvin ja kunnioittavasti, koska se on helppo menettää, mutta vaikea saada takaisin.

 

”Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu”. Vincitin toimitusjohtajan Mikko Kuitusen sanonnan mukaan tärkeää on herättää tunteita. Jos haluat, että sinua rakastetaan, silloin sinua myös vihataan. Pääasiassa ihmiset puhuvat herättämistäsi tunteista, joten on tärkeää tehdä asioita, jotka tuottavat niitä. Näin erotellaan ne, jotka haluavat toimia kanssasi. Minna Patosalmen mukaan, ole mieluummin mulkku, kuin lammas, jotta saat sen, mitä sinulle kuuluu.

 

Unohda yrittäminen tarjota kaikille kaikkea. Silloin et jää mieleen. Keskity yhteen kohderyhmään ja pyri olemaan paras jossain. Valikoi keneen haluat vaikuttaa ja miten. Tunne oma kohderyhmäsi, jotta voit löytää oikeat ihmiset vaikutettavaksi ja keskity heihin. Kohderyhmän on tärkeää uskoa sinuun, jakaa ajatuksesi ja levittää niitä eteenpäin.

 

Luo tulevaisuutesi, kaikki alkaa innostavasta visiosta. Mitä ja miksi haluat olla jotain, miten sinne päästään ja mitä se vaatii. Tämän jälkeen ei muuta kuin hommiin. Uskalla unelmoida suuresti ja päättää miksi haluat tulla, älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa siihen, minkä koet itse parhaaksi. Saavuttaaksesi nämä, vaatii se paljon työtä, mutta silloin se myös palkitaan. Olet se, joka muistetaan ja jonka kanssa halutaan toimia.

 

Ole johdonmukainen, valitse sinulle parhaiten sopiva teemasi ja pidä sitä näkyvillä. Teeman valitsemisessa sinun täytyy olla kuitenkin huolellinen, sillä himiset lokeroivat sinut sen perusteella ja lokeron uudelleenasettaminen voi olla vaikeaa. Olisihan se kivaa olla kaikessa asiantuntija, mutta kannattaa valita oman tiensä ja lokeronsa, johon haluat ihmisten sinut asettavan. Se ei ehkä ole reilua, mutta todellista kyllä. Tiedät olevasi menossa oikeaan suuntaan, mikäli nimesi tulee mieleen kohderyhmän keskuudessa, kun puhutaan valitsemastasi teemasta.

 

Ymmärrä palautetta ja rakasta sitä. Jos kirjoitat esimerkiksi blogia, jaa se eri kanavissa ja vinkkaa siitä tunnistamillesi vaikuttajille, alan ihmisille ja asiakkaillesi, joilta voit saada palautetta omista ajatuksistasi. Kun huomaat, että ajatuksesi kantaa, niin vinkkaa siitä muille bloggaajille ja medioille, jotka voisivat nostaa ajatuksiasi esille ja olla niistä aidosti kiinnostuneita. Näin keräät ulkopuolisia kannattajia, saat palautetta ja suositteluita, joita kannattaa kerätä ylös systemaattisesti.

 

Viimeinen, mutta tärkein ohje. Muista olla ihminen, älä kiillota peilikuvaasi. Virheet tekevät sinusta inhimillisen, kiinnostavan ja samaistuttavan. Ihmiset haluavat samaistua toisiin, joten ole inhimillinen, silloin ihmisten on helpointa samaistua. Unohda minäminäminä, antaudu keskusteluun ja kohtaa vastapuoli ihmisenä. Älä yritä rakentaa itsestäsi mitään ylijumalaa, vaan päämäärätietoista vaikuttajaa. Ole itsesi. Sinut muistetaan persoonastasi, heittäydy, ole avoin, kerro, julista, auta. Näin luot merkitystä ja sinut muistetaan.

Kommentoi