Kuinka jaksaa paremmin?

11.12.16 Esseen kirjoittaja: Jasmina Kurki
Kirjapisteet: 2
Kirja: prosemma 7.12.2016
Kirjan kirjoittaja: Petteri Avola
Kategoriat: Oppiva organisaatio

Työhyvinvointi on tärkeää akatemiallakin, sillä päivät venyvät helposti yli kymmentuntisiksi ja kiinnostavia projekteja tulee ovista ja ikkunoista. Olikin hyvä, että Motiven järjestämässä prosemmassa 7.12. oli puhujana yrittäjä ja personal trainer Petteri Avola. Hän puhui jaksamisesta työelämässä ja kuinka välttää stressiä, vaikka tekee pitkiä päiviä. Avolalla itsellään on oma yritys, jonka lisäksi hän on mukana monessa muussa liiketoiminnassa sekä on kolmen lapsen isä. Hänen työviikkonsa ovat olleet jopa 80 tuntisia, mikä kertoo hänen nauttivan työnteosta. Samastuin Avolaan vahvasti, sillä en itsekään voisi kuvitella tekeväni normaalia 40 tuntista työviikkoa. Vaikka rakastan työntekoa, käy se välillä raskaaksi, jolloin tiedän hidastaa tahtia. Avolalta sainkin monia hyviä vinkkejä, kuinka jaksaa arjessa paremmin.

 

Ensimmäisenä Avola painotti harrastuksia, joihin on aito intohimo. Hänen mielestään ei kannata harrastaa mitään sellaista, mistä ei saa kiksejä. Esimerkiksi hän itse ei tykkää käydä kuntosalilla, vaikka onkin personal trainer. Salilla käynnissä ei nimittäin voi tulla taitavammaksi, joten hän kokee sen tylsänä. Sen sijaan hän aloitti tankovoimistelun, jossa voi kehittyä ja oppia uutta liikunnan lomassa. Minustakaan tuskin koskaan tulee aktiivista salilla kävijää, sillä se on vain tappavan tylsää. Avola muistuttikin, että voimiaan ja kuntoaan voi kasvattaa muuallakin kuin salilla – ja paljon mielenkiintoisemmin.

 

Pitkien päivien vastapainona liikuntaharrastus on hyvästä, varsinkin jos tekee istumatyötä. Lisäksi tunnin välein kannattaisi nousta ylös ja vaikka venytellä. Minulla ei ole koskaan ollut muuta kunnollista liikuntaharrastusta kuin lenkkeily. Se on mukavaa koiran kanssa ja vaikuttaa positiivisesti myös mielen hyvinvointiin. Kaipaisin kuitenkin jotain muutakin harrastusta lenkkeilyn rinnalle, mutta opiskelijabudjetilla moni kiinnostava harrastus jää vain haaveeksi.

 

Avola muistutti myös muidenkin kuin liikuntaharrastusten merkitystä jaksamisessa. Hän itse harrastaa avantouintia, jossa kaikki mieltä vaivaavat asiat katoavat ja ajatus on ainoastaan siinä hetkessä. Varsinkin stressaavana aikana ajatusten nollaaminen on tärkeää. Minulla ei ainakaan vielä ole sellaista harrastusta, joka saisi ajatukset muualle. Harkitsen vakavasti sellaisen aloittamista, koska se voisi tehdä hyvää kiireen keskellä. Avantouinnin aktiiviseksi harrastajaksi minusta ei kuitenkaan ole, vaikka se silloin tällöin kokeiltuna mukavaa onkin.

 

Akatemian alettua harrastukset ovat jääneet vähemmälle. Aikaa menee yhä enemmän opiskeluun ja kiinnostaviin projekteihin. En ole kuitenkaan onneksi vielä tuntenut olevani väsynyt, mutta Avolan seminaarista innostuneena ajattelin herätellä musiikkiharrastukseni uudestaan eloon. Se on hyvä rentoutumistapa arjen keskelle ja samalla pystyn kehittämään itseäni. En tosin ole varma, pitävätkö naapurit sitä yhtä hyvänä juttuna kuin minä…

 

Stressi pitkään jatkuessaan heikentää myös työhyvinvointia. Siksi onkin hyvä pitää välillä lomaa, vaikka se pahalta tuntuisikin. Avola kertoi, että aloittaessaan yrittäjäelämän, hän oli tehnyt kolme kuukautta töitä ennen ensimmäistä vapaapäiväänsä. Ymmärrän hyvin, miksi hän ei ollut malttanut pitää lomaa aiemmin. Minusta ainakin tuntuu väärältä lomailla, jos olisi tekemistäkin, jolloin minun on hoidettava tehtävät asiat alta pois. Ja jos tekemistä ei ole, niin sitä on pakko keksiä. Toimettomana ei vain ole hyvä olla. Toinen puoli tästä taas on se, että kun lähdetään lomalle, niin silloin lähdetään mahdollisimman kauas ja maataan kaksi viikkoa auringossa tekemättä yhtään mitään.

 

Jos minun pitäisi nimetä yksi opeteltava asia, se olisi ehdottomasti ein sanomisen taito. Avola kertoi, kuinka hän on lähtenyt kaikkeen kivaan mukaan ja nyt hänellä on monta yritystä pyöritettävänä. Tunnistin itsessäni samoja piirteitä kuin Avolassakin: kaikkeen kivaan sanon ensimmäisenä kyllä, jonka jälkeen vasta mietin, onko minulla sittenkään aikaa. Vaikka kaikki, mihin olen lupautunut, olisivatkin kivoja juttuja, nostaa tekemisen määrä silti stressitasoa. Akatemian aikana aion opetella sanomaan ei, vaikka kuulostaisi kivalta olla mukana kaikessa. Toisaalta mielettömiä mahdollisuuksia voi mennä ohi, jos kieltäytyy. Oma hyvinvointini menee kuitenkin kaiken muun edelle.

 

Tästä lähtien aionkin kiinnittää enemmän huomiota omaan hyvinvointiini niin akatemialla kuin kotonakin. Aion myös löytää uuden, ehkä liikunnallisen harrastuksen, jotta mieli pysyy virkeänä ja jaksan paremmin. Olkoon nämä minun aikaisia uudenvuodenlupauksiani. Loppujen lopuksi on paljon mukavampaa, kun ei ole stressiä ja jaksaa paremmin, vaikka jäisinkin jostain paitsi.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

3 kommenttia to “Kuinka jaksaa paremmin?”

  1. Essi Vaara sanoo:

    Hyvä Pinja, hyvin ajankohtaunen essee varmastikkin monelle meidän tiimissä ja miksei muissakin tiimeissä. Itellä on ainakin vaikeuksia tunnistaa koska ottaa niitä hommia liikaa ja koska ei enään jaksakkaan tehdä kaikkea mihin on lupautunut. Ja monet huolehtii jopa meidän tiimissä mun jaksamisesta enemmän, kuin minä itse 😀 Mutta oon huomannut et mulla esimerkiksi lukeminen, lautailu ja uinnin valmentaminen on semmosia jotka saa ajatukset ihan pois kaikesta muusta! koita siis löytää omasi 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Kaisa Mäkinen sanoo:

    Tämä on aihe, jonka jokaisen tulisi ottaa vakavasti. Oma ja toisten hyvinvointi on erittäin tärkeää ja se vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ihan valtavasti. Meidän täytyy HR-tiimissä paremmin kehittää tiimimme hyvinvointia ja tehdä ensivuodelle ”hyvinvointisuunnitelma”. 🙂 On tärkeää, että jokainen löytäisi ja tunnistaisi omat kipukohtansa, jotta voisimme lähteä niitä työstämään ja ennen kaikkea ennaltaehkäistä ongelmien tulemista. Itselläni yksin tekeminen on ratkaisu moneen ongelmaan, oli kyseessä sitten raitis lenkkeily ulkona tai kuntosali. Harvoin hakeudun näinä hetkinä kenenkään seuraan, kotona kun lahkeissa on vähintään yksi aina kiinni, niin yksin oleminen on välillä ainut oikea tapa selvittää mutkat suoriksi.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Marja Koskimäki sanoo:

    Erittäin hyvä, tärkeä, mutta vaikea aihe! Tarkoitan siis, että vaikea toteuttaa. Itse huomaan tekeväni samaa ja myönnettäköön, että itse koin hiukan taantumaa loppusyksystä. Koripallo on aina ollut mulle ihan mieletön pakokeino pois kaikesta stressistä ja hulinasta. Siinä kun on peli käynnissä, ei paljoa muita ajatuksia kerkeä miettimään. Viime syksynä tunsinkin ekaa kertaa ärsytystä lähteä pelaamaan (!?), koska oma jaksaminen oli oikeasti vähissä. Samoin kentällä peli ei kulkenut ja ajatukset oli jossain ihan muualla. Eli todellakin kannustan löytään sen ajatukset pois vievän harrastuksen, koska sitten kun niissä alkaa näkyä tuollasia edellä mainittuja merkkejä, tietää varmasti, että nyt ei kaikki ole hyvin! Noh, viime vuosi oli itselle erittäin raskas niin henkisesti kuin fyysisesti, joten tästä ei ole kuin suunta ylöspäin!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!