Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka haluamme johtaa "myyntitiimiä"



Kirjoittanut: Ville Parkkila - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Sport & Business -seminaari koittaa jälleen ensivuoden alkupuolella ja olemme uuden projektitiimin kanssa ottaneet haasteen vastaan. Kovat puhujat on saatu mukaan ja yhteistyökumppanuuksiakin on sovittu. Lipunmyynti, tuo tapahtuman onnistumisen kannalta tärkein vaihe alkaa täysillä nyt.

 

Halusimme lähteä laajentamaan huomattavasti myyntitiimin kokoa ja tuomaan ihmisiä lähemmäs tapahtuman suunnittelua ja myyntiä. Alusta asti olemme pyrkineet viestimään tästä kaikkien projektina, eikä pelkästään meidän neljän hengen projektina, johon muiden apu olisi tarpeen.

 

Olemme saaneet hyvän tiimin jo tässä vaiheessa jalkeille ja monipuolinen tausta tulee varmasti olemaan meille myynnin kannalta iso vahvuus. Motivaatiota projektiin on alkuun nähtävissä mukavasti ja sitä haluamme vaalia, mutta kuinka tuo mahdollistetaan vain provisiopalkkioilla? Vapaus olla mukana kehittämässä tapahtumaa ja sen markkinointia on tietoinen valinta, jota haluamme jakaa ”myyntitiimiläisille”, joita kutsumme myös vain meidän tiimiläisiksi.

 

Halusimme tuoda muitakin tässä vaiheessa mukaan projektitiimiin ja tuntemaan tapahtumaa omakseen ja näkemään käden jälkeään mm. tapahtumansuunnittelussa ja markkinoinnissa. Molemmat toimethan ovat kuitenkin vain myynnin tuki toimia tässä vaiheessa projektia. Kun teemme asioita näiden osa-alueiden eteen, helpotamme myyntiämme tuntemalla tuotteen ja osaamalla vastata asiakkaalle kysymyksiin omana projektinamme.

 

SBS Myyntiliiga

 

Sähköyhtiö Fortum vetää myyjilleen vuosittain Leijonaliiga -myyntikilpailua. Jokainen myyntipiste on oma joukkueensa ja heidän myynnin tilastoja seurataan valtakunnallisesti. Myös jokaista yksilöä seurataan ”pistepörssissä”, mutta suurin arvo annetaan koko myyntipisteen joukkueen menestykselle. Parhaat joukkueet osallistuvat playoffeihin ja finaaliin. Jokaisia myyjiä kohdellaan kuin huippu-urheilijoita, heille tarjotaan ruokaohjelma, liikuntaohjelma ja huolehditaan, että kalusto on kunnossa. Tämä kisailu luo lisää motivaatiota myyjien arkeen ja he ovat tutkitusti olleet tyytyväisempiä, tuossa yhdessä vähiten arvostetuimmassa työssä. Sitoutuminen on parantunut, poissaolot ovat vähentyneet ja vaihtuvuus on huomattavasti pienempää ja tottakai, myyntitilastot puhuvat positiivisesti puolestaan.

 

Mitäkö siitä? Olin kuullut tästä jo aiemmin, kunnes nyt välähti. Onko tuossa mallia miten saadaan SB -seminaarin lipunmyyntiin huumoria ja vauhtia, merkityksen tunnetta ja onnistumisten iloa. Ajatus lähti heti laukkaamaan ja innostuinkin ajatuksesta, että esitän vaihtoehtoa meidän projektitiimille, sekä innokkaille myyjille, joita olemme saaneet mukaan projektiin. Porukka neljään osaan, joissa jokaisessa on meistä ”ydintiimiläisistä” yksi henkilö ja tilastoidaan myyntiä ryhmittäin. Saisimmeko tällä tyylillä motivoitua ihmisiä mukaan pienellä lisäporkkanalla kilpailuhenkeen ja olisihan se myös sporttihenkistä meininkiä projektin sisälläkin. Kokonaisuus kuitenkin edelleen pidetään koko ryhmän asiana.

 

Mietin asiaa myös toiselta kannalta, rikkooko kilpailutilanne koko tiimin sisäistä henkeä vai lisääkö se sitä? Yhtenä sääntönä voisi olla esimerkiksi, että yhteisellä tapaamisella tehdyt kaupat menevät puoliksi tiimeille tai, pelkästä bookkaamisesta saa pienemmän provikan ohella myös pisteet pörssiin. Pohdintaa jatkaessa tässä keittiön pöydän äärellä, mieleni palaa siihen yhteen tärkeimmistä asioista projektimme kulttuurissa. Annetaan tekijöiden suunnitella säännöt ja päättää onko idea käyttökelpoinen. Johtamisessa monesti johtaja innostuu asiasta ja ajaa sen väkisin käytäntöön, ajattein että minä yrittäisin tehdä poikkeuksen ja tekisin vain mahdollisimman raakile ideoita, joita itse tekijät (minä mukaan lukien) voisivat yhdessä kehittää.

 

Tässä onnistuimme mielestäni esittelyvaiheessa hyvin ja saimmekin muutamia kehitysideoita. Nyt on lähtökohdat kohdallaan ja tulos lähtee vain meistä itsestämme. Puhujamme Jukka Jalonen viittasi hienosti siihen, kuinka yrittää saada pelaajat monesti tärkeissä paikoissa hiffaamaan, että suorituksen epäonnistuminen tai häviö ei ole pahin mahdollinen mitä voi tapahtua. Se, että emme yrittäisi tehdä kaikkea mahdollista onnistumisen eteen, voisi sen sijaan olla.

Kommentoi