Konversioseuranta

14.05.15 Esseen kirjoittaja: Rebekka Leino
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit

Meillä Plastic Camerasilla tutkimme nettisivujemme kävijämääriä ja ihmisten aktiivisutta Facebook-sivuillamme. On mielenkiintoista selvittää, mikä lisää liikennettä verkkokauppaamme ja mikä julkaisu on ollut tehokkain ja miksi. Näitä lukuja on mielenkiintoista seurata, mutta aina ei ole ihan selvää, mitä mitkäkin luvut tarkoittavat.

Konversioseuranta tarkoittaa samaa kuin tulosseuranta ja esimerkiksi juuri Facebook ja Google tarjoavat tälläistä ominaisuutta, joiden avulla mainonnan suoria tuloksia voidaan näppärästi ja tehokkaasti seurata. Näiden avulla voidaan siis juurikin nähdä, kuinka monta ostosta mikäkin kampanja, mainos, avainsana tai kohderyhmä on tuonut.

Konversioseuranta otetaan käyttöön verkkosivuille asennettavan pienen koodinpätkän avulla. Koodi asennetaan sille sivulle, jossa tavoite toteutuu, eli esimerkiksi juuri verkkokaupassa ostoksen tekemisen jälkeen ilmestyvälle sivulle. Kun asiakas vierailee tällä sivulla, jossa koodi on, lähettää koodi Facebookille tai Googlelle tiedon, jossa kerrotaan tapahtumasta. Mainosjärjestelmä osaa evästeiden avulla yhdistää tuloksen esimerkiksi tietyn mainoksen kautta tulleeksi ja tulostieto tulee näkyviin sinulle mainostajana. Näin pystytään seuraamaan konkreettisesti mainonnan tuomia liiketoiminnallisia tuloksia.

Facebook-mainonnan konversioseuranta & Google Adwordsin konversioseuranta

On hyvä tietää Facebook- ja Google AdWords -mainonnan konversioseurannan erot, ennen kuin vertaillaan kahden eri mainoskanavan lukuja suoraan toisiinsa.

Keskeisin ero on se, että Facebook näyttää konversioluvuissa myös ne tulokset, jotka ovat syntyneet yhden päivän sisällä siitä, kun asiakas on nähnyt mainoksen ja vaikka hän ei olisi sitä klikannutkaan. Sen sijaan AdWords raportoi vain ne tulokset, jotka ovat syntyneet klikkauksen seurauksena. Eli:

  • Konversio kirjaantuu Google adwordsissa silloin, kunn käyttäjä klikkaa mainosta ja tekee tuloksen verkkosivuilla 30 päivän sisällä klikkauksesta
  • Facebookissa taas konversio kirjaantuu silloin, kun käyttäjä näkee mainoksen ja tekee tuloksen päivän sisällä tai kun hän klikkaa mainosta ja tekee tilauksen  28 päivän sisällä klikkauksesta.

Tämän eron takia voidaankin sanoa, että joissakin tapauksissa Facebook saattaa näyttää hieman enemmän koristellumpia lukuja kuin AdWords.

Facebook-mainonnan raportoinnin kautta voidaan määritellä, miten halutaan koversiota tarkastella. Tämä onnistuu muokkaamalla asetuksia jakeluikkunassa, joka käytännössä tarkoittaa sitä, millä perusteella konversio lasketaan mukaan raportteihin.

Näyttökuva 2015-05-14 kello 10.03.45

Jos halutaan tarkastella vain klikkausten kautta tulevia tilauksia, jakeluikkunaa voi muokata siten, että valitaan vain ”Manoksen klikkaamisen jälkeen 28 päivää” ja ottamalla oletusvalinnan ”Mainoksen näkemisen jälkeen” -kohdasta pois. Tällöin konversioseurannan luvut raporteissa vastaavat melko paljon Adwordisn tulosseurantaa.

AdWordsissa ei voi yhtä joustavasti muokata konversioiden asetuksia. Jos kuitenkin halutaan vaikuttaa siihen, miten pitkän ajan päästä klikkauksien jälkeen tuloksia lasketaan, asetuksista voidaan muokata Tuolosikkuna-asetusta. Oletusasetus on 30 päivää.

Myös Google Analytics kirjaa tulokset omalla tavallaan. Analytics kirjaa näkyviin aina vain ne tulokset, jotka ovat syntyneet klikkauksen seurauksena. Analytics ei siis voi tietää, minkä mainoksen käyttäjä on nähnyt, jos sitä ei ole klikattu.

Analytics kirjaa tulokset aina oletusarvoisesti sille liikenteenlähteelle, joka on viimeisimpänä tuonut kävijän verkkokauppaan enne tulosten tekemistä. Eli jos ensin klikataan vaikka Facebook-mainosta, käydään verkkokaupassa ja myöhemmin tullaan Googlen kautta uudelleen, Analytics kirjaa konversion tulleeksi viimeisimmästä liikenteenlähteestä eli tässä tapauksessa Googlesta.

Googe Analytics kirjaa tulokset aina sille päivälle ja kellonajalle, jolloin ne ovat tapahtuneet. Sen sijaan Facebookin sekä Adwordsin omat tulosseurannat kirjaavat tulokset omiin raportteihinsa niille päiville, jolloin viimeisin tulokseen johtanut toimenpide eli klikkaus tai näyttökerta on tapahtunut. Eli jos klikataan Adwords mainosta vaikkapa keskiviikkona ja lopulta tilaus tehdään sunnuntaina, Analyticsissä tulos näkyy sunnuntain kohdalla, mutta Adwordsin raportissa keskiviikon kohdalla.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Konversioseuranta, 4.2 out of 5 based on 5 ratings

Keskustele artikkelista

10 kommenttia to “Konversioseuranta”

  1. Miia Leivo sanoo:

    En tiennyt (tai muistanut), että olet kirjoittanut esseen tästä aiheesta, vaikka aihe onkin mielenkiintoinen ja meille Plastic Camerasissa hyödyllinen. Essee on kirjoitettu hyvin ja jaoteltu hyvin, mutta selkeyttä oisi voinut lisätä vielä entisestään esimerkiksi väliotsikoilla. Ainakin minulle se olisi voinut helpottaa asian ymmärtämistä, kun aihe on kuitenkin hieman tekninen 😀

    Esseen perusteella vaikuttaa, että olet perehtynyt tähän asiaan hyvin. Siksi toivoisinkin, että olisimme päässeet enemmänkin käsittelemään asiaa yhdessä esimerkiksi juuri Plastic Camerasin näkökulmasta 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Saana Vaateri sanoo:

    Mielenkiintoinen aihe varsinkin näin tikolaisen silmin! Välillä on mukava lukea näitä vähän ”teknisempiä” esseitä, kun niitä tuppaa olemaan täällä todella vähän. Itseäni ei edes haitannut, vaikka et asiaa Plasticin näkökulmasta käsitellytkään.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Olli Kylökäs sanoo:

    Itse en ole koko akatemia aikana kirjoittanut mitään näin teknistä esseetä ja tämä ehdottomasti motivoi minua sellaisen tekemään! Itselleni tekstissä oli paljon uutta, mutta opin siitä silti hyvin eron näiden kahden esittelemäsi konversioseurannan suhteen. Materiaalina tämä on mitä parhainta tutustua juuri jos tuotteena on nettikauppaa hyödyntävä tuote. iso velinyrkki myös tekstin selkeästä jaksottamisesta!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Anttoni Lahtinen sanoo:

    Tästä halusin lukea! Tiedän teoriassa juttuja, mutta perusasiat ja konkretia puuttuvat. Tässä päästiin siihen hyvin alkuun, mutta jäi kovin kesken. Jotain konkretiaa, Plasticin esimerkkinumeroita ja niiden vertailua? Oletteko käyttäneet samoja mainoksia AdWordsissa ja Facebookissa? Onko konversiossa ollut eroja? Kirjoitat aivan loistavaa kieltä ja selkeästi esittelet teknistäkin termistöä. Mielelläni tätä lukisi pidempään 🙂

    Btw – näitä analytics-koodinpätkiä pystyy myös upottelemaan valikkoihin ja nappeihin jolloin voi seurata polkuja joita pitkin käyttäjät kulkee. Voitas tehä sillee Plasticin sivuille?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Otto Pietikäinen sanoo:

    Todella asiantuntevaa ja teknistä tekstiä! Aihe on mielenkiintoinen ja tosiaan olisi kiva kuulla esimerkkilukuja Plasticin sivuilta, ehkä jossain pajassa tullaan kuulemaan lisää näistä?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Otto Pietikäinen sanoo:

    Todella asiantuntevaa ja teknistä tekstiä! Aihe on minulle melko vieras mutta erittäin mielenkiintoinen ja toivonkin, että jossain pajassa saisimme kuulla lisää tästä ja esimerkiksi Plasticia käyttäen?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. Joni Parviainen sanoo:

    Hyvä tietopitoinen essee. That’s how I like it.

    Tuli mieleen tästä ja tosta sun internet-markkinointiesseestä, että olis tosi jees jos voisit nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä vähän kirjottaa tai sitten ihan vaan kertoa vaikka pajassa, että miten esim. facebook-markkinointi on teillä toiminut ja mitä kaikkia tän esseen aiheen kaltaisia apuvälineitä voi netistä löytää ja ennen kaikkea mitä sen kaltanen lysti maksaa 😀 Olis meinaan superhyödyllistä infoa!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Antti Härkönen sanoo:

    Hienoa Rebe! Tuli tosiaan hieman yllätyksenä sinulta tämäntyylinen essee, mutta onnistuit hienosti selittämään asian ymmärrettävästi. Jonkin verran Facebook-mainontaa tapahtumiin käyttäneenä termit ja käytännöt eivät olleet ihan hallussa.

    Anttonia mukaellen, aiheessa olisi varmasti päässyt syvemmälle, tietoa varmasti löytyy myös tästä eteenpäin.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Pauliina Suojärvi sanoo:

    Asiantuntevan oloista ja teknistä tekstiä! Mahtavaa!
    Ehkä lisänä olisi ollut kiva saada vielä jotain omia kokemuksia siitä mikä on ollut toimivaa ja tuonut asiakkaita sivuille tai tilauksia. Toivottavsti kuullan näistä huomenna Plastic pajassa! 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. Anrietta Kuosku sanoo:

    Oho, vautsi Rebe, en ees tiennyt sun perehtyneen näihin asioihin tällä tavalla! 🙂 Itse olen jo pitkään miettinyt, että pitäisi lähteä perehtymään nimenomaan näihin konversioseurantajuttuihin tarkemmin ja lähteä hyödyntämään niitä ihan käytännössä erillaisten projektien kanssa. Voitaisiin vaikka nyt vuoden vaihteen jälkeen ottaa joku ihan kunnon pitkä päivä ja kouluttaa toinen toistamme näissä asioissa ja ottaa ne hyötykäyttöön Plasticin markkinoinnissa. Itselleni tämä teoreettinen käytäntö konversioseurannasta on ollut jossain määrin tuttua aikaisemminkin, mutt pitäisi opetella vielä asentamaan näitä eri konversiopisteitä, että pääsisi lukeman ihan oikeaa dataa ja sitä kautta oppiman paljon siitä, millaiset toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!