Kolmessa päivässä mainoshipsteriksi? Myyntipäivät 2016

26.11.16 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja: -
Kirjan kirjoittaja: -
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Tästä maailman nopeimmalla aikakoneella viime vuoteen!

Myyntipäivät… Haasta itsesi. Kohtaa pelkosi. Ylitä itsesi. Tulos ratkaisee.

Tällaisilta kliseiltä vältyttiin tällä kertaa. Tai no minä vältyin. Johtuiko se siitä, että pelotti taas niin perkeleesti vai siitä, että me oltiin tehty järkevä suunnitelma. En tiedä. Törkeää myöntää, mutta tiesin jo etukäteen mitä tulen tekemään. Ja se tulisi olemaan yhtä mukavuusalueella kuin kesäpäivä Lempäälän mökillä itse tehdyn lättytaikinan, muurikkapannun, saksalaisen laatuoluen ja kaveriporukan kanssa.

Olin jo etukäteen päättänyt, että en näytä Põltsamaa Kangen sekä Vergi-shotin jälkeistä haistakaa paska -ilmettäni tänä vuonna kenellekään. Olemus olikin aivan jotakin muuta. Se oli turhautunut, epätoivoinen ja kaikki tämä peitettiin armottomalla showlla. Hyviä vitsejä kuitenkin irtosi.

Myyntipäivien yhdeksi toimeksiannoksi tuli eTaskun digimarkkinointikampanjoiden suunnittelu. Meillä oli etukäteen valjastettu tähän ristiretkeen jo tekijät, johon onnekseni minut oli päästetty.

Epäonnistuin omassa tehtävässäni kolmesta syystä:

  1. Väkisin vääntäminen ilman inspiraatiota

  2. Fyysisen olotilan vaikutus luovaan työhön

  3. Tiimin liika luotto

Väkisin vääntäminen on minulle tuttua. On tullut painettua kellonympäri trombin keskellä festariaitaa, paukutettua kuntosalijäsenyyksiä ja puljun tilityksiä yksin uudenvuodenaattona sekä juostu toinen jalka kuoliossa puolimaratoonia. Niin muuten joo, intissäkin piti olla väkisin jos et sitä tiennyt. Koko vuosi väkisin, mutta vapaaehtoisesti.

Viime viikolla vääntäminen ilman inspiraatiota tarkoitti tekstin tuottamista. Tässä lauantai-iltana jälleen 19.35 näpytellessäni, ei ole kiire mihkään. Paitsi tietysti taloyhtiön parhaaseen saunavuoroon, jota ennen pitäisi painaa entteriä. Vähän aika sitten oli puolestaan hoppu. Kun kahdestakymmenestä muiden keksimästä aihiosta paperilla valitsin lopulta omani ja sparrailin sitä yksikseni, oli se ratkaiseva peliliike. Nyt mentiin metsään. Koska se vaihtoehto ei onnistunut, jouduin antamaan tai pikemminkin pakottamaan tiimin auttamaan: ”Keksikää mulle pureskeltu ja sparrailtu aihe, tuun tunnin päästä takas.”

Tunnin päästä otin hienosti tehdyn mindmapin, linnoittauduin hotelli helpotukseen ja tein tekstin siltä istunnolta. Sen kummempaa miettimättä. Kun se ensi vuoden puolella julkaistaan, niin kansikuvasta ja parista viittauksesta voit tehdä tämän esseen luettuasi mm. deja vu -havaintoja.

Fyysisen olotilan vaikutus luovaan työhön on tullut nyt todistettua valtavaksi. Väsyneenä ja vammautuneena ei kannata tehdä mitään. Ei musiikkia, ei kirjoituksia, eikä varsinkaan elämänsuunnitelmia. Olin myyntipäivien aikana myös tekemässä projektityötä, joka vei minulta kolme ja puoli tuntia peliaikaa. Korvasin sen mielestäni kohtuullisesti takaisin, joten ainoa haitta siitä oli kipeytynyt koipi loppuviikoksi. Pitkällä tähtäimellä veto oli oikea – sain mahdollisesti lisää prokkista alalta jossa tulen jatkossa toimimaan.

Oliko se uhrauksen arvoista? Tällä kertaa kyllä. Olisinko tehnyt paremman blogin jos olisin ollut kokoajan paikalla? En todellakaan.

Porukalla meni paperit sen verran monta kertaa ohisyöttöön, että tehokkuus kusi koko karhukoplalla. Aivot olisi pitänyt joka päivä nollata esimerkiksi käymällä ulkona syömässä. Puhua jalkapallosta, tytöistä tai vaikka politiikasta. Niin. Vai olisiko sittenkin ollut syynä se, etten tehnyt Millan vetämää keppijumppaa? Tai että en nukkunut omassa sängyssä? En usko.

Ei sitä taidetta ilman fiilistä tehdä.

Tiimin liika luotto näkyi ehkä eniten siinä, että blogin työstämiseen ja suunnitteluun käytettiin murto-osa siitä ajasta mitä muuhun. ”Kyllä se sen tekee!” Projektipäälliköistä Annalle lähtee mun osalta täydet pisteet, sillä hän halusi ja vaati koko digitiimiltä tilannepäivityksiä. Kun hommat seisoi, otettiin ohjat käsiin ja näytettiin miten sitä kärryä kuljetetaan.

Mulla lähti hanskat kädestä kolme kertaa ja ilmaisin sen aika selvästi. Olen oikeastaan aika tyytyväinen, sillä meillä on sen verta rautanen poppoo Otteesssa, että saa sanoa suoraan mitä huvittaa, koska huvittaa. Ja siihen puututaan tilanteen vaatimalla voimatasolla.

Koko keissi on vähän kakspiippunen juttu. Puolet vaatimistani kommenteista muilta oli tasoa ”ei tässä mitään ongelmaa, täähä o iha huikea”. En tiedä sanottiinko se vain meikäläisen hysteriaa helpottamaan, vai rehellisesti niinkuin asia on. Ihan sama vaikka olisi kuinka timanttia, mutta kun mestari itse ei ole tyytyväinen työhönsä, niin lopputulos on alkoholismia, masennusta ja valmistautumista maailmanloppuun.

Ote voitti myyntipäivät

Yli puolet kisasta jäi vielä auki, mutta voin silti julistaa seuraavan: Ote voitti myyntipäivät. Kuha Kovasta siteeratakseni; raha ei merkitse meille mitään.

Myyntipäivät olivat täydellinen onnistuminen koko tiimille, joka toimi ensimmäistä kertaa kuin Noste nousukaudellaan. Oli hienoa nähdä jok’ikisen laittavan panoksensa yhteiseen päämäärään: todelliseen tiimityöhön, joka lähti myös tänä vuonna asenteesta.

Tämä toi osalle itsensä ylityksiä, osalle mukavuusalueella makoilua, osalle hauskaa yhdessä oloa, mutta kaikille uskoa siihen kanssakulkijaan. On älytöntä nähdä itsensä kirjoittamassa tekstiä, jonka sisältöä ensimmäisenä vuonna vieroksui. Mutta niin se vain on, Proakatemia on paikka missä kasvaa. Suuntaan tai toiseen, hyvään tai pahaan.

Missään muualla ei tule kokemaan tällaista muotoa opiskella. Mikään Kuntokatu ei tule opettamaan koskaan kenellekään, miltä tuntuu kun takana on tiimi joka toimii.

Oli sitten podiumipaikalla, tai ei.

Ai niin se sauna.

RIP Myyntipäivät.

/ER/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Kolmessa päivässä mainoshipsteriksi? Myyntipäivät 2016, 1.0 out of 5 based on 1 rating

Keskustele artikkelista

5 kommenttia to “Kolmessa päivässä mainoshipsteriksi? Myyntipäivät 2016”

  1. Rohkeeta, rehellistä tekstiä. Sana on hallussa. Hyvä Eetu! Oli kiva lukea sun mietteitä myyntipäivistä ja kävin myös lukemassa sun viime vuoden myyntipäivä-jutun. Kun sana on hallussa on tekstiä kiva lukea ja juu hymyilin, monta kertaa =). Tuttuja mietteitä ja ajatuksia, tiimityö ja mitä myyntipäivät antaa tiimille on ihan huippua. Ja ”vakava” asia höystettynä huumorilla ja itseironialla tehoaa aina.

    Omalta mukavuusalueelta on tullu poistuttua viimeisen 2,5 vuoden aikana niin monta kertaa, että ei pysy enää laskuissa mukana, mutta se kasvun määrä mitä niistä on seurannu…Ihan huikeeta!

    Ja Ote on kyllä yks mun idolitiimeistä aksulla. Teidän tiimityö ja hyvä tekemisen meininki välittyy ulospäin. Tiimityöläinen on voittaja, kaikessa.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Eetu Ruusukallio sanoo:

    Kiitos kommentista Tiina!

    Kun nyt itse katsoo molempia purkauksia, niin voishan niistä niinsanotusti tiivistää puolet mutta olkoot. Pidän toimivana juttuna kirjoittaa tällaisten hippojen jälkeen välittömästi esseepankkiin, ettei mene sitten mutu-muisteluksi myöhemmin.

    Olisi hauska lukea teidän fiiliksiä komeista myyntipäivistä, voisi olla jollekin ensi vuoteen hyvää oppia ja kertausta 😉 siellä tehdään näemmä oikeita asioita ja asioita oikein!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Jenna Mäkelä sanoo:

    Mahtavaa rehellisyyttä ja tilanteen analysointia, taas nousee hattu päästä sulle Eetu!

    Myyntipäivät oli Otteelle hämmentävä kokemus. Vaikka tuloksissa ei loistettu, loistettiin yhdessä tiiminä! Itseäni tulokset eivät harmita pätkääkään, saimme aikaan jotain suurempaa. Jotain tosi isoa tapahtu meille tänä aikana, en oikeen osaa ees purkaa sitä sanoiksi vielä.

    Odotan innolla huomista pajaa, ja näihin nostamiisi asioihin tulee pureutua yhdessä. Toi tiimin liika luotto oli arvokas huomio. Digitiimin ammattitaito toimeksiannon toteuttamiseen oli niin rautainen, että me muut taisimme kuitenkin jättää teidät siihen liian yksin. Oli hienoa, että osasit pyytää apua, kun sitä koit tarvitsevasi. Muista tehdä niin useamminkin!

    Tästä on hyvä jatkaa huomenna!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Tanja Verho sanoo:

    Houhou, mahtiessee ja analysointi.

    Pitäskös meijän sparrailla kirjoittamisesta? Tiedän tunteen, kun itse kaipaa rautaista kommentointia tekstiin, mutta vastassa onkin ”huipputeksti”. Silloin pitää löytää tyyppi, joka tietää tekstistä enemmän – aina se ei löydy omasta tiimistä. Hanna on myös superi tuossa suomen kielessä, kysäsetkös siltä seuraavassa jumipaikassa kommentteja?

    Toinen juttu on rentous. Sohit juurikin niihin kipukohtiin, joiden kanssa luovan työn tekijä painii säännöllisesti. Tästäkin voisi jauhaa uudemman kerran.

    Mutta siis – HYVÄ OTE!!!! Myyntipäivät meni just niinkuin pitikin. Hienooo!!!!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Kajsa Lundell sanoo:

    Kyllä. Nyt saatana yritettiin – ihan eri tavalla ja perkeleesti. Osassa mentiin metsään mutta monissa asioissa onnistuttiin ihan eri tavalla kuin ennen.

    Hyvä, että uskalsit mesota myyntipäivillä apua itsellesi – samalla höyryllä vaan eteenpäin. Blogiteksti oli kuitenkin Otteen tuotos, ei pelkästään sun –> ainakin vapauksia, vastuita ja velvollisuuksia ajatellen.

    Mitäs lähetään seuraavaksi voittamaan…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!