Kilpailukeinona Fengshui

15.01.17 Esseen kirjoittaja: Joni Ramu
Kirjapisteet: 2
Kirja: FENGSHUI
Kirjan kirjoittaja: Mestari Lam Kam Chuen
Kategoriat: Johtaminen, Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Oppiva organisaatio

Kilpailukeinona Fengshui


Mestari Lam Kam Chuen

 

Se on luonnollista herkkyyttä. Se on katkeamaton perintö. Se on vaisto, joka on saanut nimen Fengshui. Tuo vaisto tutkii ympäristöämme – paikkoja ja ihmisiä. Se mittaa miellyttävyyttä, sitä kuinka mielelläsi vietät aikaasi paikassa tai ihmisten seurassa. Se kertoo, onko ympäristössämme kaikki kunnossa, vai puuttuuko tuolistasi kunnon selkänoja tehden selustasi turvattomaksi. Se kertoo, onko sänkysi yläpuolella avoin ikkuna saaden unesi levottomaksi. Vaisto pyrkii asettamaan tunteemme tasapainoon, jolloin paikallaan on hyvä olla. Silloin alitajuntamme lakkaa taistelemasta huonolta tuntuvaa läsnäoloa vastaan ja vapautuu sen hetkisen tilanteen käyttöön. Tämän vuoksi fengshui on tärkeää sekä kotioloissa että työpaikoilla.

Fengshuita voidaan silti käyttää moniin eri tarkoituksiin. Nykyään yritysjohtajat ympäri maailman käyttävät fengshuita tehdessään sopimuksia, valitessaan toimitiloja tai vaikka luodessaan uusia käytäntöjä yrityksissään. Kirjahyllyyni ajautuneessa Fengshui-kirjassa kerrotaan esimerkki eräästä amerikkalaisesta liikemiehestä, joka lennätti fengshui-asiantuntijan kiinasta Lontooseen vain tarkastamaan myynnissä olleen kiinteistön. Liikemies päätti olla ostamatta kiinteistön asiantuntijan kehotuksesta. Syynä oli liiketilan sijainti. Sijainti on oleellinen osa liiketilan fengshuita, sillä se vaikuttaa olennaisesti siihen kuka tulee toimistoon tai kauppaan. Toimitilan fengshuihin vaikuttaa kuitenkin monet muutkin asiat, kuten rakennuksen suhde viereisiin rakennuksiin, sisustus ja väritys. Siksi fengshui-asiantuntijoita pidetään etenkin Aasiassa aivan normaaleina konsultteina, jotka tekevät yhteistyötä yritysten kanssa. Kuten Suomessa yritys kutsuisi liiketoimintakonsultin ratkaisemaan liiketoiminnallisia ongelmia, Aasiassa yritys kutsuu paikalle fengshui-asiantuntijan ratkaisemaan alitajuntaisia ristiriitoja, jotka vaikuttavat ainakin väitetysti suoraan yrityksen kannattavuuteen. Eniten fengshui-asiantuntijoita käytetään nimenomaan liiketilojen suunnitteluun sekä tasapainon ylläpitoon.

Voiko fengshuita käyttää siis kilpailukeinona? Asiantuntijoiden mukaan aivan ehdottomasti. Nykypäivän huippukilpailluilla markkinoilla ei välttämättä ole varaa jättää käyttämättä kaikkia mahdollisia kilpailukeinoja. Ajatellaan vaikka Citymarkettia ja Prismaa, joilla on ollut jo kauan kova kilpailu keskenään. Ne useimmiten seisovat vierekkäin kauppakeskittymissä, joihin suuret määrät ihmisiä tulevat täyttämään tarpeitaan. Kiehtovaa on nimittäin se, millä perusteella kaduntallaaja päättää, kumpaan puljuun nokkansa kääntää. Luonnollisesti tilanteeseen saattaa vaikuttaa aiemmat kokemukset kanta-asiakasohjelmista. Mikäli ei, tai vaikka vaikuttaisikin, todennäköisesti asiakas jossakin vaiheessa testaa molemmat marketit. Kanta-asiakasjärjestelmistä huolimatta hyvin usein olen kuullut sanottavan: ”Minä vain tykkään enemmän käydä Prismassa.” Tai päinvastoin. Vaikka helposti kuvittelisi, niin hyvin harvoin kyse on hinnoista tai palvelusta. Kyse on nimittäin juuri siitä, minkä värisiä ostoskorit ovat, kuinka korkealla katto on, missä järjestyksessä hyllyt ovat ja jopa sillä, kumpi marketti on kummalla puolen tietä. Nämä asiat luovat kauppareissun vaikutelman miellyttäväksi tai epämiellyttäväksi.

Fengshui on monimuotoinen asia. Sen todellinen sisäistäminen veisi vuosia, jopa kymmeniä vuosia. Mitä siitä siis voimme oppia uhraamatta koko elämäämme sille? Erityisesti sen, että pienillä ja niin sanotuilla perusasioilla on todellinen merkitys. Niin liikemaailmassa kuin kotioloissa on tärkeää löytää ne asiat, jotka luovat miellyttävän olotilan, mukavan ilmapiirin. Usko pois, ne ovat pieniä asioita. Istumapaikkojen sijoittelu sellaiseen paikkaan, josta ei kuljeta läpi ja josta näkee oven; viherkasvien ja valaisimien määrä; värit, jotka tukevat paikan tarkoitusta – liiketilaan tulee laittaa eri värit kuin makuuhuoneeseen. Fengshui perustuu energioiden kulkuun. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tärkeämpää kuin pohtia huoneessa kulkevia energioita on ajatella, mitkä kohdat tilassa ovat rauhattomia ja mitkä rauhallisia. Sen kaltaisten asioiden havainnointi ja niiden perusteella muutoksien tekeminen saa tilan miellyttämään siellä olijoita, joka antaa tajunnan keskittyä täydellisesti olennaiseen.

Tärkeää on myös tunnistaa, minkälaisten ihmisten kanssa haluat toteuttaa mitäkin asioita. Samoten ihmiset muuttavat ilmapiiriä ja tasapainoa. Toimeen tulee kenen kanssa tahansa, mutta miellyttävän ilmapiirin saavuttamiseksi vaaditaan tasapainoa ihmisten olemusten välillä. Usein väärinymmärrettyä on se, että tämä tasapaino olisi tyyneyttä tai järjestelmällisyyttä. Tasapaino on läsnäolojen tasavertaisuutta, vaikuttamisen vuorollisuutta sekä ymmärryksen ja tekojen suhteellisuutta. Kaikki nämä tekijät ovat muuttujia. Niistä yksikään ei voi pysyä samana, tavatessasi eri ihmisiä. Tasapainon löytäminen ei ole luonnon valittavana. Se on meistä jokaisen itse nähtävissä. Enkä puhu mistään taivaallisesta näystä, vaan konkreettisesta ympäristön havainnoinnista. Kaikki yllämainitut asiat ovat jokaisen nähtävissä siinä ympäristössä, joka on edessäsi. Ihminen luonnostaan hakeutuu mukavuuteen ja miellyttävyyteen. Ihminen siis luonnostaan hakeutuu fengshuihin. Kun tämän tekee tietoisesti, voi lopettaa luonnon vastustamisen ja keskittyä menestymiseen.

 

Yksilöessee 2 pistettä.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (7 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Kilpailukeinona Fengshui, 5.0 out of 5 based on 7 ratings

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Kilpailukeinona Fengshui”

  1. Tuomas Viikeri sanoo:

    Tajunnan räjäyttäjä! Fengshui ei ole tullut ennen elämässäni vastaan, joten vetoan tietämättömyyteeni. Kuitenkin, on uskomattoman hienoa tiedostaa, että sisustuksen sijoittelu, ympäristön värit tai liiketilan sijainti voi vaikuttaa positiivisella tavalla yritysilmeeseen asiakkaiden mielessä tehden heidät rauhallisiksi. Sillä tosiaan, ihmiset tekevät usein asioita tiedostamattaan, kuten vaikka päivittäistavarakaupan valinnalla, jolla on kuitenkin väliä yrityksen lopputulokseen. Kuten mainitsit: ”Nykypäivän huippukilpailluilla markkinoilla ei välttämättä ole varaa jättää käyttämättä kaikkia mahdollisia kilpailukeinoja.”, pitää tämä erittäinkin paljon paikkaansa. Saan esseesi pointeista loistavia aseita tulevaisuuden liike-elämässä.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!