Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Kiertotalous pelastaa liiketoimintasi



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Ennen kuin johdatellaan kiertotalouden utooppiseen stratosfääriin, haluisin puuttua tapaan, jolla siihen yleensä johdatellaan; maapallon pelastamisena. Kiertotalous ei todellakaan ole pelastamassa maapalloa, eikä maapallo sitä varsinaisesti tarvitsenkaan, siis pelastusta. Maapallo on käynyt historiansa aikana ennenkin läpi yhteiskunnallisia romahduksia ja mahdollisesti jopa joukkosukupuuttoja ilmastonmuutoksesta johtuen. Maapallolla ei siis hätää vaikuttaisi olevan. Jos nyt välttämättä tarvitsee jotain pelastaa, niin ihminen ja sen luoma yhteiskunta voisi olla ehdolla.

Mutta tuokin viesti on ehkä enemmin humanisteille kuin yrityksille. Itse käsitän kiertotalouden tuotantotaloudenmallina ja uskoisin yritysten olevan sen merkittävä kohderyhmä. Ei maapallon pelastajat tai humanistit. Ei sillä etteikö kummatkin sekä kuulu että löydy liike-elämästä, mutta he tuskin ovat se yleisö jolle tätä mallia tarvitsee myydä.

Toiseksi ihmettelen miksi syyllistämistä siitä, että toiminta ei ole kestävän kehityksen mukaista, pitää edelleen jatkaa? Ilmastonmuutoksesta on puhuttu jo useamman vuosikymmenen lähinnä syyttelevään sävyyn, niitä kohtaan jotka eivät muuta liiketoimintaansa kestävään malliin. Tuo toiminta on selkeästi tehotonta, eivätkä suuryritykset edelleenkään näe kestävällä kehityksellä muuta kuin viherpesun mahdollisuuden.

Miksi siis liitämme kiertotalouden tähän samaan pelasta tai tuhoa mantraan, kun todellisuudessa ”maapallon pelastaminen” on sen sivutuote.

SE MISTÄ MEIDÄN TULISI PUHUA

Olisi esimerkiksi kiertotalouden laajat liiketoiminnalliset mahdollisuudet, joita se tarjoaa. Tällä hetkellä kapitalismi toimii yhtä tehottomasti kuin rikkinäinen puhelin. Yritysten vastuu on tehdä mahdollisimman tuottoisaa liiketoimintaa, usein myös laadun kustannuksella. Mikä on tällaisen nollasummapelin tavoite? Kukaan ei ole vastuussa lopullisesta sijoituksesta, kukaan ei ole kiinnostunut kustannustehokkaasta huollosta ja korjauksesta saatikka asiakkaan maksimaalisesta hyödystä.

Otetaan malliksi esimerkiksi suoritetalous, joka on yksi kiertotalouden ajattelu/liiketoimintamalleista sekä myös merkittävä ydinajatus. Suoritetalouden malli kehitettiin jo 1976 Walter Stahelin toimesta. Hän esittää tutkimuksessaan visionsa talouden silmukkamalleista ja niiden vaikutuksista työmarkkinoihin, talouden kilpailukykyyn, resurssi tehokkuuteen sekä jätteen vähentämiseen.

Suoritetaloudessa ydin ajatus on, että tuotteista ei enää makseta omistajuudesta vaan käyttöoikeudesta. Tietyllä tavalla tällaisia malleja toimii jo jatkuvasti ympärillämme, varsinkin tuotteissa jotka ovat arvokkaita. Esimerkiksi jos haluat päästä Espanjaan, et osta lentokonetta tai junaa sitä varten, vaan ostat ”käyttöoikeuden”. Sama ajattelutapa tulisikin siirtääkin myös kulutustavaroihimme.

YRITYS hyötyisi tästä mallista monelta eri kantilta. Käyttöoikeutta myydessä yritys luo itsellensä selkeän ja helposti ennustettavan tulovirran. Vielä merkittävämpää yritykselle olisi asiakkaan sitoutuminen yritykseen ja sen tuotteisiin.

2000- luvulla olemme siirtyneet immateriaalisten tuotteiden kanssa tähän ajattelumalliin. Spotify muutti tapaamme kuluttaa musiikkia. Olen maksanut jo viimeiset 4 vuotta musiikistani joka kuukausi, kun ennen ostin satunnaisesti levyjä ja pääasiassa latasin laittomasti netistä lopun. Spotify siirsi musiikin kiinteisiin kuluihini ja samaan lokeroon kuin vuokran, puhelinlaskut ja nettilaskut. Loput yritykset saavat taistella jäljelle jäävällä rahalla.

 

ASIAKKAALLE hyödyt näkyisivät laajempana käyttövalikoimana, joihin heillä ei normaalisti olisi mahdollisuutta päästä käsiksi, elleivät omaa merkittävää taloudellista pääomaa. Pidemmällä aikavälillä yritysten intressit keskittyisivät tuottamaan parhaan mahdollisen tuotteen ja palvelun asiakkaalle, joka olisikin suoritetalouden yksi kilpailuvalteista.

Toisin ovat asiat nykyisessä lineaarisessa mallissa, jossa surullisen moni yritys keskittyy myynnin kasvattamiseen lyhentämällä tuotteiden elinikää teknisesti ja markkinoimalla lyhyellä syklillä uutta vanhan tilalle. Tästä loistava esimerkki on laadustaan tunnettu Apple. Liiketoiminta perustuu lyhyellä aikavälillä uusiutuviin malleihin, jossa kuorta ehostetaan, mutta merkittävää teknistä uudistusta yritys ei tavoittele. Samalla yritys on jäänyt myös useita kertoja kiinni suunnitellusta vanhenemisesta akkujensa osalta.

Olisi helppo moittia ja syyllistää Applea tai heidän kuluttajiaan tästä, mutta mihin se veisi? Julkisena osakeyhtiönä heillä on laillinen velvollisuus tehdä rahaa lain puutteissa (ja välillä laista piittaamatta) kustannuksella millä hyvänsä. Monet yritykset varmasti jo harkitsevat ja suunnitellevat millä voisivat siirtyä tähän käyttöoikeuden myymiseen, helppoa se ei fyysisellä materiaalilla tule olemaan.

Samalla kun kankeat suuyritykset kompuroivat kankeiden ajatusmalliensa sekä ahneiden omistajiensa kanssa, tulisi ketterien startuppien sekä pk yritysten toimia ja ottaa uudistus haltuunsa! Valtion sekä Eu tulisi rahoittaa näitä kokeiluja entistä suuremmissa määrin, etenkin eri liiketoimintamuotoja. Joko näistä syntyy täysin uusia yrityksiä tai markkinahäiriötä jotka luo pöhinää ja pakottaa kankeat toimintamallit liikkumaan.

YHTEISKUNTA, ja vaikka se maapallokin, hyötyisi myös tästä mallista merkittävästi. Jos viedään suoritetalous niin pitkälle, että tuotteen omistaa aina sen valmistaja, tulisi materiaalinkierrosta helposti hallittava silmukka. Sen lisäksi, että valmistajan intressit helppoon huoltoon ja päivitykseen lisääntyisi omistajuuden myötä merkittävästi, lisäisi se myös vastuun loppukäsittelystä yritykselle. Ei olisikaan enää kuluttajien ja yhteiskunnan vastuu jatko käsitellä yrityksen tuottamaan materiaalia.

MUUTOS on kuitenkin pitkä prosessi. Nykyinen lineaarinen take-make-waste malli on ajanut markkinatalouden siihen pisteeseen, että muutos on enemmän kuin ajattelunmallin muuttamista. Se vaatii monen asian uudelleen suunnittelua materiaalista ja logistiikasta aina tuotekehityksen ja liiketoimintamallien suunniteluun asti. Mutta sehän onkin se todellinen mahdollisuus! Luoda tähän maailmana jotain uutta ja mielenkiintoista ja unohtaa vanhat pölyttyneet tavat. ”Muutoksen maailmassa yksi asia on muuttumaton: taukoamaton muuttuminen.”

 

Muut lähteet:

Kiertotalous

Kiertotalous tarvitsee lisää matematiikan ja luonnontieteiden osaajia!

Kiertotalouden keinovalikoima käyttöön

Circular Advantage

 

 

 


Jos haluut jutella aiheesta lisää, niin ota yhteyttä!
pinomaki.teemu@gmail.com
040 5538781


 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close