Kerjäämistä vai sponsoroimista

12.02.17 Esseen kirjoittaja: Katariina Räisänen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja: SBS - Veikka Gustafsson
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Blogiessee

Minulla heräsi viime talvena kiinnostus tapahtumanjärjestämisestä, jota ryhdyinkin pidempään pohtimatta toteuttamaan. Olen viimeiset kolme kuukautta suunnitellut lastentapahtumaa Pohjois-Savoon tulevalle kesälle. Nyt alkuvuodesta suunnitelmat ja runko tapahtumaan alkavat olla selvillä. Olen laatinut listan paikallisista järjestöistä ja yrityksistä, joita voisin pyytää yhteistyökumppaneiksi ja sponsoreiksi tapahtumaan.  Tähän mennessä kontaktoimani henkilöt ovat pääsääntöisesti näyttäneet vihreää valoa. Alkuun sponsoriehokkaille soittelu ja rahan pyytäminen tuntui hieman kiusalliselta, mutta menestyksekkäiden puheluiden jälkeen kynnys tähän alkoi kadota. En tiennyt aluksi oikeaoppisia argumentteja ja neuvottelutyyliä, mutta mielestäni olen suoriutunut itseoppien oikein hyvin. Sattuman kaupalla sainkin tänään kuulla tarinaa ja oppia menestyneeltä miljoonan euron sponsorointiavustuksien saajalta.

Olin kuuntelemassa Veikka Gustafssonin elämän huippuhetkiä omasta urastaan vuorikiipeilijänä ja yrittäjänä. Hän on matkustellut Himalajalle 20 -vuoden ajan tehden 40 vuorikiipeilymatkaa. Näiden matkojen rahoitus on vaatinut työtä ja paljon rahaa. Ilman yrityksiä, joilta hän sai kymmenien tuhansien eurojen sponsorointia, Himalajan valloittaminen olisi jäänyt tekemättä. Gustafsson kertoi kuinka alkuun kouluttamaton, yrityselämästä tietämätön, vuorikiipeilystä unelmoiva mies haki sponsorointia tietämättä mitä sponsorointi kaiken kaikkiaan edes tarkoitti.  Hieman kantapään kautta opittu tieto mahdollisti myöhemmin oman yrityksen, hienoja yhteistyökumppaneita ja taidon kehittyä loistavaksi markkinointi- ja myyntimieheksi.

Gustafsson painotti puheessaan sitä, kuinka tärkeää on olla nöyrä sponsorointia tarjonneille yrityksille. Nykyään varsinkin on tärkeää saada yritys vakuutettua siitä, että se saa massiivista näkyvyyttä. Muuten yritystä ei kiinnosta. Hän itse tuotti materiaalia kuvin ja jutuin sekä toi taloudellista hyötyä yritykseen. Oli näytettävä, että reissu tuottaa ja rahat palaavat sen myötä yritykseen. Oli tuettava toinen toistaan ja etsittävä keinoja päästäkseen huipulle. Gustafsson näkee sponsoroinnin siten, että hän itse asettaa palansa toisen palapeliin auttaakseen häntä menestymään. Tällöin sponsorointia tarjoavan yrityksen tulisi hyötyä antamastaan rahasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Sponsorikäsitykseni muuttui näiden puheiden aikana valtavasti. Mainitsemani puhelut kiusallisina kerjäysyrityksinä muuttivat suuntaa. Täytyisi ajatella suuremmin sitä hyötyä minkä yritys minusta saa ryhdyttyään sponsoriksi. Vastapalvelukseksi tulisi tavoitella mittavaa hyötyä yritykselle, eikä ajatella pelkästään omaa etua. Tahtoisin itsekin olla edustamassa sellaista yrittäjää, jota on hyödyllistä ja taloudellisesti kannattavaa lähteä sponsoroimaan. Hyöty olisi molemminpuolista ja molemmat asettaisivat palansa toisen pelilaudalle avuntarjoajina.

 

Julkaistu :http://pieceoftotal.blogspot.fi/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

3 kommenttia to “Kerjäämistä vai sponsoroimista”

  1. Vili Haara sanoo:

    Hyvä essee Katariina! Kyllä sun bisnesnaisen taidoilla saadaan hyvät yhteistyökumppanit kasaan! Huippu tiimistä löytyy myös lisää luurikammottomia ihmisiä jos tarvii apua! 😉

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Oona Nikama sanoo:

    Hienoa, kuinka suurella innolla oot lähtenyt tekemään sitä, mikä itseäsi on eniten kiinnostanut. Todella usein akatemialla asioista puhutaan, mutta tekemiseen asti ei koskaan päästä.
    Sponsorihankinnasta löytyy myös omakohtaisia kokemuksia, kun viime vuoden Pilke Stay Up Late -tapahtuman projektitiimin jäsenenä omaa vastuualuettani oli nimenomaan sponsorihankinta. Vielä akatemian startatessa kärsin puhelinkammosta, jota lähdin tietoisesti heti ensimmäisenä syksynä kitkemään pois. Sponsorihankinta sopi tähän yhteyteen erinomaisesti. Alkuun oli kovia haasteita, kun itsellekään ei ollut täysin selvää, mitä yritys tapahtumamme sponsoroinnista todella hyötyisi, ja mitkä olivat niitä seikkoja, joilla sponsorointia kannatti myydä. Ensimmäisten puheluiden jälkeen homma alkoi kuitenkin luistaa, ja ajan myötä siitä tuli luonnollisesti koko ajan helpompaa ja helpompaa. Niin kuin totesit, on siis todella tärkeää tietää itse ne hyödyt, joita sponsorointi kyseiselle yritykselle tuo. Kun pystyy esittämään asiansa vakuuttavasti, on yhteistyökumppaneiden etsiminen ajoittain jopa ihan mielekästä puuhaa. Siinä samalla kehittyvät myös myynti- ja argumentointitaidot todella paljon.
    Sponsorihankinta vaatii myös paljon sinnikkyyttä, sillä välillä oikean ihmisen tavoittaminen ja vastausten saaminen saattaa vaatia paljon odotettua enemmän vaivaa. Mutta tässäkin asiassa sinnikkyys lopulta yleensä palkitaan.
    Paljon tsemppiä tulevaan tapahtumaan!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. Katariina Räisänen sanoo:

    Kiitos! Itselläni ei ole ikinä ollu hankaluutta tarttua puhelimeen ja soittaa. Se on tietysti ollu eri asia onko suusta tullut aina niin tasokkaita argumentteja mitä pitäisi. Aikaa kuluu todellakin paljon tähän hommaan. Tuntuu, että koko ajan johonkin olen yhetydessä, mutta yhteistyökuppaneiden lista on silti kovin lyhyt. Kyllä tässä on jo hyvin edetty ja olen tyytyväinen tilanteeseen, jossa nyt olen. Välillä on täytynyt etsiä motivaatiota ja toisinaan intoa riittää valtavasti. Eteen päin mennään koko ajan! 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!