Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Katsaus e-urheiluun



Kirjoittanut: Jaakko Koljonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Kirjoittajat: Toni Latosaari ja Jaakko Koljonen

 

KATSAUS E-URHEILUUN

 

 

MITÄ ON E-URHEILU?

 

E-urheilu tai eSports tarkoittaa lyhykäisyydessään kilpailullista videopelaamista. Pelejä voidaan pelata pelistä riippuen joko yksin tai joukkueena. Tiimit tai yksinurheilijat pelaavat toisiaan vastaan samassa pelissä. Suosittuja eSports pelejä ovat muun muassa League of Legends, Call of Duty, Counter Strike, Overwatch ja Fortnight. Nämä pelit ovat saavuttaneet suuren pelaajamäärän jo ennen eSportsin räjähdysmäistä suosion nousua. Monet suosituista peleistä ovat räiskintäpelejä, jotka vaativat hyviä reaktionopeuksia ja taktikointia vastustajan voittamiseksi. (https://edition.cnn.com/2018/08/27/us/esports-what-is-video-game-professional-league-madden-trnd/index.html)

 

Miksi ihmiset sitten katsovat pelejä sen sijaan, että itse pelaisivat saamaa peliä. E-urheilua katsovat ihmiset kertovat syikseen pelien katsomiseen esimerkiksi halun tulla itse paremmaksi kyseisessä pelissä. Toinen suuri syy on, että ihmiset haluavat nähdä ammattilaisen pelaavan peliä, jossa katsoja ei välttämättä ole niin hyvä. On kiehtovaa nähdä, kun oikeasti ammattilainen tekee jotain mitä olet itse yrittänyt. (https://blog.battlefy.com/why-do-people-watch-esports-6ad7e8ec58b9)

 

Mukaan kilpailulliseen pelaamiseen pääsee helposti. On sitten eri asia pärjäätkö muille. Monissa peleissä on kilpailullinen pelimoodi, jota pääset pelaamaan todella helposti. Sen kautta pääset testaamaan kilpailullista pelaamista ja saat ensikosketuksen vaadittavasta taitotasosta. Jos pelaaminen kiinnostaa enemmän, on sinun oltava mukana jossain joukkueessa, joka erikoistuu tiettyyn peliin. Tiimin sisällä on myös hyvä jakaa ”rooleja” eli esimerkiksi räiskintäpeleissä jakaa eri aseita tai sijainteja pelin kartan sisällä. Tiimin kanssa voi osallistua turnauksiin. Jotkut pelit ovat myös yksilölajeja, eli voit osallistua turnauksiin yksin. Turnaukset voivat olla onlineturnauksia tai niillä voi olla fyysinen paikka. Alussa, ennen kuin tiimi on saanut itselleen nimeä ja näyttöjä, tulee sen osallistua onlineturnauksiin, tai pienempiin turnauksiin, joissa ei vaadita niin paljoa näyttöä osaamisesta. Onlineturnaukset ovat myös nopea tapa harjaantua tiiminä, ja kokeilla eri strategioita. Tiimin kannattaa myös ilmottautua, johonkin liigaan, jossa pelataan muita tiimejä vastaan kausimaisesti, niin kuin muissakin urheilulajeissa tehtäisiin. Turnauksista ja liigoista saa myös jonkin verran rahaa, joka määräytyy tason mukaan. Tasokkaammissa sarjoissa on enemmän katsojia, ja järjestäjät saavat sen kautta enemmän mainostuloja, joten heillä on varaa maksaa enemmän palkintorahaa voittajille. Kun tiimi (ja tiimiläiset) on ensin pärjännyt pienemmissä turnauksissa ja liigoissa, ja siten saanut itsensä muiden tietoon, voi se osallistua aina isompiin turnauksiin ja liigoihin. Lopulta tiimi voi päästä kilpailemaan mestaruusturnauksiin, joissa on jaossa jopa seitsemän numeroisia summia voittajille. Scene on Suomessa kuitenkin vielä sen verran jäljessä, että isoja turnauksia ei ole, joten e-urheilijan on vaikea työllistää ja elättää itsensä e-urheilun kautta. Menestyneet suomalaiset pelaavatkin useimmiten ulkomaalaisissa joukkueissa ja asuvat ulkomailla, usein Yhdysvalloissa, jossa treenaamiseen on paremmat puitteet valmentajien, turnausten ja rahallisten palkkioiden silmissä. (https://info.jkcp.com/blog/how-to-get-into-esports/)

 

E-URHEILU NYT JA SEN MAHDOLLISUUDET

 

E-urheilussa on paljon potentiaalia. E-urheilu alkaa pikkuhiljaa vakiinnuttamaan paikkaansa muiden, oikeiden urheilujen ohella. Esimerkiksi Yhdysvalloissa se on jo kolmanneksi suosituin ”urheilulaji” ja Suomessakin 18-29-vuotiaiden keskuudessa toiseksi suosituin heti jääkiekon jälkeen (https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/terho-suomella-mahdollisuuksia-kehittya-e-urheilun-suurvallaksi). E-urheilun tapahtumat tavoittavat siis todella suuren kohdeyleisön melko helposti, sillä yksittäisillä turnauksilla on todella suuret katsojamäärät. Voidaan siis todeta, että eSports ei ole enää pelkkä nuorisokulttuurin ilmentymä. Sitä käytetään jopa osana koulutuksia, liiketoimintaa, opintolinjana ja toki vapaa-ajanviettomahdollisuutena.

 

Newzoon (Newzoo, free 2018 global esports market report) mukaan eSportsin kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 493 miljoonaa dollaria ja vuonna 2017 655 miljoonaa dollaria. Liikevaihto voi tänä vuonna kasvaa jopa yli 900 miljoonaan dollariin. Mistään pikkurahoista ei siis ole kyse ja kun mietitään sitä, kuinka vauvankengissä koko laji ylipäätään vielä on, rahamäärät tulevat kasvamaan todella järisyttäviin lukuihin. Liikevaihto lasketaan tulot mediaoikeuksista, kauppatavaroista, markkinoinnista netissä, sponsoroinnista ja pelin julkaisijoiden maksamista mainosmaksuista.

 

Tällä hetkellä suurimmat rahamäärät tulevat sponsorisopimuksista. Suurimpia sponsoreita ovat tähän asti olleet Intel ja pelituotteiden tekijänä tunnettu Steel Series. Mainostukset tuottavat toiseksi suurimmat rahaliikenteet. Suurimmat mainostajat ovat tietokonekomponenttien valmistajia ja energiajuomayhtiöt, joista suurimpana Red Bull. Muita rahavirran lähteitä ovat mediaoikeudet omistavat YouTube Gaming ja Twitch, turnauksien rahapalkinnot ja tapahtumaliput, sekä fanituotteet. Sponsoroinnista tuleva liikevaihto kasvoi vuonna 2017 55 prosentilla 250 dollariin. Isojen brändien kiinnostus eSports sponsorointia, ja siten näkyvyyden, kohtaan on vain kasvamassa, joten liikevaihto tulee kasvamaan jatkuvasti.

 

Twitchin katsojamäärät ovat viimeisen kolmen vuoden aikana noussut vuodessa 21,3 prosentilla keskimäärin. Pelkästään vuonna 2017 katsojien käyttämä aika saavutti melkein 6 miljardin tunnin rajan, mikä on aivan käsittämätön määrä. Samalla kun katsojamäärätkin ovat kasvaneet, ovat kasvaneet myös turnauksien palkintorahat. Viimeisen kolmen vuoden aikana palkintorahojen suuruus on kasvanut yli 30 prosentilla vuodessa. Palkintorahat tulevat joko pelintekijöiltä, kuten VALVelta, eSports organisaatioilta, kuten ESLGamingiltä tai tapahtumien järjestäjien mainostuloista. (https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2018/07/11/how-big-can-esports-grow-in-2018/#7895e1636a36)

 

Suurimpia turnauksia tällä hetkellä ovat The International (perustuu Dota 2 Internationaliin), Dota Major Championships, League of Legends Maailmanmestaruus, ESL Pro Leagues & ESL One, The Intel Extreme Masters ja ELEAGUE. Suurin näistä turnauksista on The International, joka on järjestetty vuosittain Dota 2 pelin julkaisemisen jälkeen vuonna 2011. Sen ensimmäinen palkintopotti oli miljoona dollaria, viimeisimmän turnauksen potti oli lähes 11 miljoonaa dollaria, jonka voitti Liquid. Liquid-joukkueeseen kuuluu muun muassa tämän hetken ehkä tunnetuin suomalainen kilpapelaaja, Lasse Urpalainen.

 

Tällä hetkellä Suomessa on vaikea työllistyä täysin eSportsin avulla sen pienen markkinan takia. Suomesta ei löydy vielä montaakaan joukkuetta saatikka valmentajaa, joiden avulla työllistyminen olisi huomattavasti helpompaa kuin täysin yksin tehtynä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, Suomessa on tällä hetkellä rekisteröityjä pelaajia 1125 (https://klaava.fi/?p=4059). Vaikeaa se kuitenkin yksin on, sillä täytyy olla joko erittäin lahjakas tai niin paljon vapaata aikaa, että voi harjoitella itsekseen päivät pitkät ja tätä kautta kehittyä, eikä kehittyminen tällöinkään ole varmaa.

 

 

E-URHEILU URHEILIJAN NÄKÖKULMASTA 

 

Kilpailullinen e-urheilu on todella vaativa laji, joka vaatii paljon harjoittelua. E-urheilijoiden arkipäivä pyöriikin käytännössä muutaman valitsemansa pelin ympärillä. Usein keskitytään vain yhteen peliin, jotta siinä oltaisiin mahdollisimman hyvä. Harjoittelu koostuu muiden pelaamisen katsomisesta, josta pyritään saamaan vinkkejä omaan pelaamiseen, ja itse pelaamisesta. Muiden pelaamisen ja omien kokemuksien (eli pelaamisen) kautta pyritään luomaan itselle sopivia taktiikoita ja pelityylejä. Muiden pelaamisen seuraaminen auttaa myös pysymään ajan tasalla siitä, mitä pelimaailmassa tapahtuu. Nuoremmille pelaajille järjestetään myös kesäleirejä ja kursseja pelaamiseen liittyen. (https://info.jkcp.com/blog/how-to-get-into-esports/)

 

Jos pelaamisen ottaa tosissaan ja harjoittelee sen mukaan, tulee se viemään todella paljon aikaa. Business Insiderin artikkelin (Business Insider,                       Here’s the insane training schedule of a 20-something professional gamer, 11.5.2015) mukaan tiimin nimeltä Liquid harjoitusohjelmaan kuuluu minimissään yhdessä pelaamista 50 tuntia viikossa. Tiimi pelaa siis reilut kahdeksan tuntia päivässä. He pyrkivät pitämään maanantain vapaapäivänä, mutta todellisuudessa sekin menee yksin pelatessa tai pelivideoita katsellessa. Pelaajat pelaavat usein myös itsenäisesti tunnin ennen ja jälkeen treenien. Treenit koostuvat matseista muita ammattitiimejä vastaan. Pelien jälkeen ei mennä heti takaisin peliin, vaan käydään pelin kulku läpi. Näin pyritään oppimaan tapahtuneen kautta. Pienen palautteen ja purun jälkeen, pelaaminen jatkuu uudella pelillä. Tätä jatkuu koko päivän, lukuun ottamatta ruokataukoja, jotka nekin menevät usein taktiikoista keskusteltaessa.

 

Tämä rankalta tuntuva harjoitusrutiini tuntuu ja onkin todella raskas. Kuin missä muussakin urheilulajissa on pakko harjoitella, että pärjää kisoissa. E-urheilussa harjoitteluun tuo lisämausteen se, että harjoitella voi melkein kuka tahansa, kunhan omistaa sopivan pelialustan pelaamiseen. Se asettaa lisäpaineita ammattilaisille, sillä periaatteessa kuka tahansa voi korvata heidät, jos on vain tarpeeksi hyvä. Tämä suuri liikkumattomuus, henkinen paine ja vapaa-ajan vähyys on stressaavaa urheilijoille. Heidän onkin pidettävä silmällä fyysistä kuntoaan ja jatkamistaan. Väsyneenä pelaamisesta ja harjoittelusta ei tule mitään. Tiimien sisällä yksilöiden erilaisuus näkyy suuresti. Muutama pelaaja nukkuu vain neljä tuntia päivässä, ja pelaa 12-14 tuntia päivässä. Toiset taas pitävät vapaapäiviä ja pitävät huolta tauoistaan. On löydettävä jokaiselle toimiva rutiini, sillä harjoittelu on todella rankkaa ja aikaa vievää. (https://www.businessinsider.com/pro-gamers-explain-the-insane-training-regimen-they-use-to-stay-on-top-2015-5?r=US&IR=T&IR=T)

 

 

 

LÄHTEET

 

Julian Krinsky Camps & Programs, Blog: How to get into Esports & competitive gaming,  23.3.2018, https://info.jkcp.com/blog/how-to-get-into-esports/

 

Battlefy, Why do people watch Esports?, 27.7.2016,

https://blog.battlefy.com/why-do-people-watch-esports-6ad7e8ec58b9

 

CNN, What is eSports? A look at an explosive billion-dollar industry, 27.8.2018,

(https://edition.cnn.com/2018/08/27/us/esports-what-is-video-game-professional-league-madden-trnd/index.html

 

Business Insider, Here’s the insane training schedule of a 20-something professional gamer, 11.5.2015,

https://www.businessinsider.com/pro-gamers-explain-the-insane-training-regimen-they-use-to-stay-on-top-2015-5?r=US&IR=T&IR=T

 

Opetus -ja kulttuuriministeriö, Terho: Suomella mahdollisuuksia kehittyä e-urheilun suurvallaksi, 4.6.2018,

https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/terho-suomella-mahdollisuuksia-kehittya-e-urheilun-suurvallaksi

 

Forbes, How Much Can The eSports Market Grow In 2018?, 11.7.2018,

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2018/07/11/how-big-can-esports-grow-in-2018/#7895e1636a36

 

Klaava, E-urheilun mahdollisuudet Suomelle tunnustaa jo ministerikin, 7.12.2018,

https://klaava.fi/?p=4059

 

Newzoo, free 2018 global esports market report, luettu 10.12.2018,

https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Newzoo_2018_Global_Esports_Market_Report_Excerpt.pdf?hsCtaTracking=eefc7089-ed69-4dee-80ab-3fc9c6a4cba0%7C09cbff14-6fda-41d8-ab5a-a70c146be2cc

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close